Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tele2 + Zoon Alarm = ?


Clyrholm

Rekommendera Poster

Nu har jag nog gjort något bus-dumt ?

Jag har i alla år haft Glocalnet som Internet-leverantör men då de inte kunde leverera mer än 8 mbit och jag fick ett erbjudande av Tele2 att få 24 mbit så bytte jag leverantör. Den 30 november kopplades Tele2 in och nästan omgående blev datorn seg som klister.

I kväll fick jag ett tips att stänga av min brandvägg, som är ZoonAlarm men jag vet inte om jag törst. Skall jag i stället aktivera Windows brandvägg eller kan jag leva utan?

Jag har Internet Explorer och Windows XP. Jag har mycket utrymme kvar på mina två hårddiskar, jag laddar aldrig ned några filmer eller musik och jag spelar inte spel.

 

Hoppas att någon kan hjälpa mig för det är väldigt långsamt här nu :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du stänger av ZoneAlarm bör du aktivera Windows-brandväggen. Om du har en router med inbyggd brandvägg kan du tillfälligt stänga av även Windows-brandväggen för att testa.

 

Är datorn alltid seg, t ex även under uppstart med urdragen internet-anslutning, eller menar du att det är just internet-relaterade saker som har blivit långsama?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Tele2 levererar ju en hel bunt med bredband, allt från telejacket, tvuttaget och rent fibernät. Beroende på vad du hade tidigare, kan ju en hel del gå snett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen router och bredbandet är via telefonjacket.

Jag tycker att den är slöare än tidigare i alla lägen, d.v.s. när jag startar den, när jag skall öppna Internet Explorer och när jag surfar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat något program från Glocalnet eller Tele2?

Sånt kan ju påverka. Vi kan se om DDS visar något nytt eller något som är kvar från Glocalnet. Spara DDS på Skrivbordet.

http://download.bleepingcomputer.com/sUBs/dds.scr

 

Starta programmet genom att dubbelklicka på det.

Tryck Yes/Ja om frågan om Optional Scan dyker upp.

I ditt svar klistrar du in loggen DSS.txt. Medan du bifogar Attach.txt som en fil (syns hur du gör om du klickar på "Skriv nytt inlägg i tråden" eller "Använd full redigerare".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...