Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Reciever-problem Pioneer VSX 709RDS


PetraS84

Rekommendera Poster

Hej!

Våran reciever slutade plötsligt fungera. I displayen stod det "Power off" och så stänger den av sig.. (Naturligtvis utan att vi tryckt på ngt.. ;) )

Har fungerat nån gång och gått ca 1tim o sen samma sak igen, nu vill den inte alls starta utan slår på, "Power off" o stänger av sig..

 

Är det ngn som har tips på vad det kan bero på eller vad man kan göra? OM man kan göra ngt...

Har kikat i manualen, efter som det kommer ett "felmeddelande" så tycker jag det borde stå ngt, men hittar iaf inget..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal? Garanti?

 

Svårt att gissa annars men det låter som problem med strömförsörjningen. En trött konding kanske? Kanske något värre?

Reparation krävs...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal? Garanti?

 

Svårt att gissa annars men det låter som problem med strömförsörjningen. En trött konding kanske? Kanske något värre?

Reparation krävs...

 

 

Den är minst 7år iaf.. så garanti gäller inte..

Hmm.. konding?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konding = kondensator. de kan åldras och vara orsaker till störningar som denna. Går att byta om man är händig med en lödkolv...OM det nu är det som är felet. Det krävs en felsökning för att veta, kan vara precis så enkelt eller mycket mer komplicerat.

 

Om du inget kan om detta är det inget du ska ge dig in på utan isåfall låta någon som kan göra det.

 

Eller ta chansen och skaffa nytt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konding = kondensator. de kan åldras och vara orsaker till störningar som denna. Går att byta om man är händig med en lödkolv...OM det nu är det som är felet. Det krävs en felsökning för att veta, kan vara precis så enkelt eller mycket mer komplicerat.

 

Om du inget kan om detta är det inget du ska ge dig in på utan isåfall låta någon som kan göra det.

 

Eller ta chansen och skaffa nytt :)

 

 

Haha, näe, e inget jag ger mig på själv.. kanske sambon.. ;) Kanske får lämna in den då, eller skaffa nytt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni kan alltid öppna upp den och titta efter. Om en konding är kapputt syns det vanligen

http://www.google.se/images?q=bad caps

sedan är det en helt annan sak att byta dem. Inte så svårt men om man inte har vana.

 

Nu ska sägas, att jag är inte alls säker på att det är en konding som gått sönder men en okulär besiktning kan bekräfta eller stjälpa den tanken.

ta det bara varligt, kondingar kan hålla kvar spänning ganska länge och ge rejäla stötar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...