Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudproblem


Nicke_90

Rekommendera Poster

Jag håller på att koppla in min bärbara dator till tv:n. För att få ljudet till tv:n använder jag en anslutningskabel från Clas Ohlson.

 

Problemet är att när jag har laddaren inkopplad i datorn så får jag ett högt surrande ljud ur tv:n. Jag provade att sätta in ett par vanliga hörlurar i datorn men får då inte något surrande ljud.

 

Hur kan jag lösa detta? Jag vill inte köra på batteriet när datorn är kopplad till tv:n.

 

Dator: Acer Aspire 5100 med Windows XP 32bit SP3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att koppla in min bärbara dator till tv:n. För att få ljudet till tv:n använder jag en anslutningskabel från Clas Ohlson.

 

Problemet är att när jag har laddaren inkopplad i datorn så får jag ett högt surrande ljud ur tv:n. Jag provade att sätta in ett par vanliga hörlurar i datorn men får då inte något surrande ljud.

 

Hur kan jag lösa detta? Jag vill inte köra på batteriet när datorn är kopplad till tv:n.

 

Dator: Acer Aspire 5100 med Windows XP 32bit SP3

 

Den där kablen ser inte ut att vara så bra skärmad, vilket kan leda till att kabeln fångar upp signaler av strömkabeln ifall den ligger nära.

 

Går kabeln brevid ström kabeln? eller korsar någonstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova även koppla i Strömkontakten till datorn i ett annat uttag, som helst inte går till varandra.

 

Har testat det, hjälptes inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testa att koppla den till en annan apparat med samma kabel väg, ifall det fortfarande är samma problem så kan det vara kabeln. Annars så är det datorn som buggar med just den kabeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ett standardproblem orskat av att du inte har exakt samma potential i dator och TV.

Du bör testa med att vända 230V kontakten i väggen för TVn

Samma sak med kontakten för nätaggregatet till datorn.

Hjälper inte detta ska datorn och TV isoleras galvaniskt från varandra vilket görs med en transformator. Det kan också vara så att det är TV-antennen som måste isoleras galvaniskt från TVn (den lösningen har jag)

sök på

galvanisk isolering

hos http://www.kjell.com/

jag hittade för TV-antenn tex artikelnummer 30490

 

 

vad det gäller sådan här isolertransformator för ljud har jag sett en typ ca 5cm lång, 1 cm i diameter med RCAkontakter i vaje ände, två hannar två honor för stereo

Om inte antennavskiljaren hjälper.

 

Hittade det hos Kjell och co

Avstörningsfilter Audio RCA artikelnummer 39607

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack jannejanne för ett jätte bra svar. Jag provade att koppla laddaren till ett ojordat vägguttag efter ha läst det du skrev (ja jag vet, man ska ha jordat i hela rummet men vägguttagen tog slut :P ) och det fungerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(ja jag vet, man ska ha jordat i hela rummet men vägguttagen tog slut :P )

Om det händer en olycka pga det är det risk för att försäkringen inte gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ett standardproblem orskat av att du inte har exakt samma potential i dator och TV.

Du bör testa med att vända 230V kontakten i väggen för TVn

Samma sak med kontakten för nätaggregatet till datorn.

Hjälper inte detta ska datorn och TV isoleras galvaniskt från varandra vilket görs med en transformator. Det kan också vara så att det är TV-antennen som måste isoleras galvaniskt från TVn (den lösningen har jag)

sök på

galvanisk isolering

hos http://www.kjell.com/

jag hittade för TV-antenn tex artikelnummer 30490

 

 

vad det gäller sådan här isolertransformator för ljud har jag sett en typ ca 5cm lång, 1 cm i diameter med RCAkontakter i vaje ände, två hannar två honor för stereo

Om inte antennavskiljaren hjälper.

 

Hittade det hos Kjell och co

Avstörningsfilter Audio RCA artikelnummer 39607

 

Det här är något som dyker upp då & då och det får mig att fundera lite.. Om två apparater inte har samma potential så ska man isolera dem från varandra....(?)

 

Varför inte i stället se till att de får samma potential, om det nu är det som är problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...