Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Puppy Linux med multi user


123456789

Rekommendera Poster

Jag har ett litet problem. Jag skulle vilja använda multi-user i puppy linux fast jag hittar ej någon sådan funktion. Behöver hjälp snarast!

MVH Fredrik Jansson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ända du behöver göra är att lägga till användare med adduser kommandot. Kommandot man adduser visar manualen. Har inte själv använt Puppy så jag vet inte om det finns ett grafiskt gränssnitt för adduser i den distributionen. För multiuser bör du köra på körnivå 3, 4 eller 5. Körnivå ändras med kommandot telinit.

 

Vill du ha flera samtida lokala användare så kan denna länk vara något för dig: http://linuxgazette.net/124/smith.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det funkar så lätt i Puppy linux som är ett single user system.

 

Men det frågas i deras forum också fast på engelska förstås.

 

puppy forum länk

 

Q "if there is a relatively simple way to add a user (say my girlfriend- or a genreic guest account) to my puppy machine. Ideally, what I would like is a password prompt upon boot and the option to load a differnt profile or two. "

 

Asnwer:

 

"Because Puppy is so small, the easiest way to have separate users is to give each one their own install. In your case, you could put a "guest" frugal install in a folder inside your full install. Your GRUB menu would have an entry for each. If you want, you can password protect your GRUB menu.

"

 

Mer tips om man blir medlem i det forumet. Sök i deras forum så här

 

http://www.wellminded.com/puppy/pupsearch.html

 

Skriv in multiuser eller annat sökord. Om du blir medlem. Berätta hur du installeerade puppy det underlättar för dem som vill svara dig.

 

Man kan ha både full install av puppy och frugal install på samma NTFS och dual boot med Windows också. grub4dosconfig är ett program som underlättar boot av alla OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...