Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur skapa ny partition?


KristinaL

Rekommendera Poster

Hej!

Är sprillans ny här och kanske finns svaret på min fråga någon annanstans, men har inte hittat vid en snabbtitt.

Såhär: blev genomless på allt HP-skit som följde med min annars prima dator jag köpte förra året. Operativsystem Vista. Så i somras lämnade jag in till en datafirma som rensade datorn helt ren och samtidigt installerade Windows 7. Fick installationsskivan med, förstås. Därför tog jag också bort D-partitionen (Factory Image) som jag ju inte längre behövde. Men en xtra partition är ju bra att ha, har jag insett! Så hur gör man? Har närmare 500 Gb att "leka med".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är sprillans ny här och kanske finns svaret på min fråga någon annanstans, men har inte hittat vid en snabbtitt.

Såhär: blev genomless på allt HP-skit som följde med min annars prima dator jag köpte förra året. Operativsystem Vista. Så i somras lämnade jag in till en datafirma som rensade datorn helt ren och samtidigt installerade Windows 7. Fick installationsskivan med, förstås. Därför tog jag också bort D-partitionen (Factory Image) som jag ju inte längre behövde. Men en xtra partition är ju bra att ha, har jag insett! Så hur gör man? Har närmare 500 Gb att "leka med".

Här har du en begriplig länk på hur du gör i win 7 på svenska..

 

Min länk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacktack!

Men jag ser att det står att det gäller alla versioner av Vista, men nu har jag ju Win 7?

Funkar det ändå?

Och bara en fråga från en som är nervös för en sån här operation: när jag krymper min C-partition (som nu alltså är min enda)så frigörs alltså motsvarande antal GB att göra en ny partition av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och ja

 

Allt partitionsfixande innebär vissa risker så man ska ha säkerhetskopior på alla viktiga filer innan man börjar och veta hur man installerar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...