Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Viktigt om Smarts framtid


Andreas Thors

Rekommendera Poster

Andreas Thors

Hej allesammans!

 

Det kommer att bli en del förändringar inom kort som rör Smart. Det som händer är följande:

 

PC för Alla Smart och Eforum.idg.se kommer att slås ihop. Detta görs eftersom vi länge känt att Eforum och Smart i mångt och mycket täcker samma områden och i princip konkurrerar om samma användare.

 

Vi tror att en ihopslagning kommer att ha många positiva effekter, framför allt för er medlemmar. Bland annat kommer det att finnas mer tid från IDG-håll med ett istället för två forum, våra resurser kommer nu att räcka till mer utveckling av balla funktioner och Cecilia har redan idag järnkoll på båda forum, så en flytt kommer (i samråd med henne) att gå mycket smidigt. Dessutom har Eforum fler medlemmar och moderatorer, vilket kommer att göra det ännu lättare för er att få hjälp med era frågor, samt fler personer att umgås med.

 

Konkret innebär flytten att alla trådar och ämnen i Smart flyttas till Eforum, som också behåller namnet Eforum. Alla användare kommer också att flyttas över automatiskt till Eforum.

 

Det är alltså en del som måste utredas, som exempelvis hur vi hanterar användare som är medlemmar på båda sajterna, dubletter på användarnamn, var Smart-trådarna ska hamna i Eforums struktur etc. När flytten exakt kommer att ske är inte klart ännu, men ni kommer att förvarnas i god tid!

 

Jag kommer att ta över det redaktionella ansvaret för Eforum och alla frågor ni kan tänkas ha kan ni med fördel ställa i den här tråden, eller direkt till mig.

 

För er som inte redan är medlemmar på Eforum, gå in redan nu och bekanta er! Och har ni förslag på förbättringar är ni mer än välkomna att skicka dessa till mig.

 

Tack för allt ni gjort för Smart! Jag hoppas att ni alla följer med till Eforum och gör detta till ett ännu bättre forum! B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Flytten är beräknad att genomföras om 1-2 veckor.

 

Avdelningarna (delforumen) i Smart stämmer inte överens med dem i Eforum varför det finns möjlighet att påverka hur överföringen görs. Mitt förslag kan man se i tråden //eforum.idg.se/topic/224498-hopslagning-av-avdelningar-eforum-smart/

 

Ni som inte har Eforum-konton än kan lämna era synpunkter i den här tråden.

 

 

För er som har konton både i Smart och Eforum gäller följande:

 

1. Om du har samma e-postadress registrerad i båda forumen kommer du att ha ett konto i Eforum efter flytten och även dina Smart-inlägg kommer att vara registrerade på det kontot. Om du har olika användarinformation, t ex avatar, signatur, eller olika inställningar kommer Eforums information och inställningar att gälla.

 

2. Om du har olika e-postadresser i de två forumen kommer du att ha två konton i Eforum efter flytten, ditt tidigare Eforum-konto samt ditt överflyttade Smart-konto.

 

Om alternativ 2 gäller dig och du bara vill ha ett konto efter flytten, se till att ändra till samma e-postadress i båda forumen.

 

 

Dessutom gäller att om ditt användarnamn i Smart redan finns i Eforum, men med en annan e-postadress, kommer ditt användarnamn att få ett tillägg bestående av tidpunkten för flytten. Du kommer då att kunna ändra det så kallade visningsnamnet till något trevligare/snyggare i din profil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni har några frågor inför flytten så ställ dem förstås! :)

1.Ska man eller bör man registrera sig i E-forum nu eller sköts det automatiskt av er flytt?

2.Kan man använda samma som nu och användarnamn när man loggar in?

 

Tack för svar.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du behöver inte registrera dig i Eforum innan flytten utan det blir automatiskt vid flytten. Om du vill registrera dig i Eforum innan så se till att använda samma e-postadress så att du bara har ett konto efter flytten, samt se till att din profil blir likadan i Eforum, t ex avataren, eftersom Eforum-inställningarna gäller vid sammanslagningen.

 

2. I Eforum loggar man in med e-postadressen plus lösenordet (i ditt fall samma som du har nu i Smart).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra förslag! :)

 

Ett utrop, dvs en tråd som denna som syns högst upp i alla avdelningar, blir det nog i Eforum.

 

Det kommer också att skrivas mer i den här tråden när det börjar bli dags. Än så länge är det lite oklart eftersom IDG stötte på problem under den test-flytt som gjordes i början av veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis har alla medlemmar nu fått ett mejl från PC för Alla, IDG. I det står bland annat att om de kvarvarande testerna går bra kommer flytten att ske på måndag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den dag flytten sker kommer både Eforum och Smart att vara avstängda och endast en informationssida visas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du behöver inte registrera dig i Eforum innan flytten utan det blir automatiskt vid flytten. Om du vill registrera dig i Eforum innan så se till att använda samma e-postadress så att du bara har ett konto efter flytten, samt se till att din profil blir likadan i Eforum, t ex avataren, eftersom Eforum-inställningarna gäller vid sammanslagningen.

 

2. I Eforum loggar man in med e-postadressen plus lösenordet (i ditt fall samma som du har nu i Smart).

Hejsan, jag var tvungen att regga mig på E-forum med samma uppgifter som här..För inloggningen misslyckades när jag använde de uppgifter härifrån??

 

Vad händer nu?? :huh: Förvinner all data om mig nu när ni flyttar över :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det är meningen att om du inte fyller i vissa uppgifter, t ex "Om mig", i profilen i Eforum ska de uppgifterna flyttas över från Smart under hopslagningen av dina två konton, men det finns ju alltid en viss risk för att det blir något fel. Uppgifter som du har skrivit in i båda forumen men med olika information, t ex har du olika profilbilder och "Intressen", där kommer uppgifterna i Eforum att vara kvar efter flytten. Däremot ska absolut alla inlägg du gjort komma med.

 

Var det svar nog eller är det någon särskild information du är rädd inte kommer med?

 

Jag antar att det här är ditt Eforum-konto:

//eforum.idg.se/user/74291-talisman/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det är meningen att om du inte fyller i vissa uppgifter, t ex "Om mig", i profilen i Eforum ska de uppgifterna flyttas över från Smart under hopslagningen av dina två konton, men det finns ju alltid en viss risk för att det blir något fel. Uppgifter som du har skrivit in i båda forumen men med olika information, t ex har du olika profilbilder och "Intressen", där kommer uppgifterna i Eforum att vara kvar efter flytten. Däremot ska absolut alla inlägg du gjort komma med.

 

Var det svar nog eller är det någon särskild information du är rädd inte kommer med?

 

Jag antar att det här är ditt Eforum-konto:

//eforum.idg.se/user/74291-talisman/

Hej Cecilia.. Ja det stämmer det är min nya profil på E-forum, använder samma bild samma inloggningsuppgifter men infon kanske skiljer sig lite, men nykomling låter lite börja om från början när jag var nykomling här och det vill man inte ;)

 

Har ju varit med sedan 2002 och haft en del inlägg t om med varit med i Pcförallas tidning :unsure: Här har jag advanced member iallafall :D Jag använder denna profil på E-forum sedan får vi se vad som händer under och efter flytten..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ordet "Nykomling" bestäms helt av hur många inlägg du har och efter flytten kommer du att ha många inlägg vilket innebär att det inte kommer att stå "Nykomling" längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ordet "Nykomling" bestäms helt av hur många inlägg du har och efter flytten kommer du att ha många inlägg vilket innebär att det inte kommer att stå "Nykomling" längre.

Tack cecilia.. :rolleyes:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...