Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

filöverföring till nyköpt dator


pigg pensionär

Rekommendera Poster

pigg pensionär

Hej! Köpte och laddade ner ett program: PCmover från Laplink.com för att överföra filer från min gamla dator. Det var länge sedan jag jobbade med något så krångligt. Eftersom jag är nästan 78 år och okunnig måste jag få ställa en "dum" fråga. Jag har flyttat kablar fram och tillbaka mellan datorerna och skärmen och börjar misstänka att det krävs två skärmar, en till vardera datorn under installationen men detta har aldrig sagts rent ut någonstans. Är det så? Tacksam för hjälp. Med vänlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Köpte och laddade ner ett program: PCmover från Laplink.com för att överföra filer från min gamla dator. Det var länge sedan jag jobbade med något så krångligt. Eftersom jag är nästan 78 år och okunnig måste jag få ställa en "dum" fråga. Jag har flyttat kablar fram och tillbaka mellan datorerna och skärmen och börjar misstänka att det krävs två skärmar, en till vardera datorn under installationen men detta har aldrig sagts rent ut någonstans. Är det så? Tacksam för hjälp. Med vänlig.

 

Hej. Det absolut lättaste om filerna du skall föra över inte är så stora det villsäga under 8GB ungefär så räcker det om du skaffar ett USB minne. Dra över filerna ifrån din gamla dator över på USB minnet, Andvänd sedan detta USB minne i den nya datorn och för över till dina dokument igen. Upprepa detta tills allt är överfört. eller

Är det mycket stora filer dvs över 100GB så skaffa en extern hårdisk.

 

Om det är så att du har en router så lägg in den nya datorn i nätverket med nätverkskabel till routern och sedan flyttar du filerna mellan datorerna i nätverket och då behöver du inte en skärm på den gamla datorn. enda kravet är att du ser att båda datorerna är anslutna till nätverket.

Har du nya frågor om detta är oklart så ställ dom så skall du garanterat få svar som hjälper dig. MVH Conny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Köpte och laddade ner ett program: PCmover från Laplink.com för att överföra filer från min gamla dator. Det var länge sedan jag jobbade med något så krångligt. Eftersom jag är nästan 78 år och okunnig måste jag få ställa en "dum" fråga. Jag har flyttat kablar fram och tillbaka mellan datorerna och skärmen och börjar misstänka att det krävs två skärmar, en till vardera datorn under installationen men detta har aldrig sagts rent ut någonstans. Är det så? Tacksam för hjälp. Med vänlig.

Hur har du tänkt dig att flytta över filerna,dvs är datorerna hopkopplade på något sätt och i så fall med vad, eller har du tänkt att använda en extern hårddisk?

PCmover verkar finnas i flera varianter. Vilken variant gäller det i ditt fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pigg pensionär

Hej. Det absolut lättaste om filerna du skall föra över inte är så stora det villsäga under 8GB ungefär så räcker det om du skaffar ett USB minne. Dra över filerna ifrån din gamla dator över på USB minnet, Andvänd sedan detta USB minne i den nya datorn och för över till dina dokument igen. Upprepa detta tills allt är överfört. eller

Är det mycket stora filer dvs över 100GB så skaffa en extern hårdisk.

 

Om det är så att du har en router så lägg in den nya datorn i nätverket med nätverkskabel till routern och sedan flyttar du filerna mellan datorerna i nätverket och då behöver du inte en skärm på den gamla datorn. enda kravet är att du ser att båda datorerna är anslutna till nätverket.

Har du nya frågor om detta är oklart så ställ dom så skall du garanterat få svar som hjälper dig. MVH Conny

 

Hej Tack för tips Jag har försökt med en USB 2.0 Data Link Cable men dina förslag verkar bättre. Med vänlig. Pigg pensionär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pigg pensionär

Hur har du tänkt dig att flytta över filerna,dvs är datorerna hopkopplade på något sätt och i så fall med vad, eller har du tänkt att använda en extern hårddisk?

PCmover verkar finnas i flera varianter. Vilken variant gäller det i ditt fall?

 

 

Hej! Min variant av Pcmover heter PCmover 6 Pro. Dyr och tillkrånglad med många "buts and ifs". Överföringen har jag försökt att göra med hjälp av en USB 2.0 Data Link Cable. Ett tips jag fått är att försöka med USB-minnen eller extern hårddisk i stället. Tack förvisat intresse. Pigg pensionär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Tack för tips Jag har försökt med en USB 2.0 Data Link Cable men dina förslag verkar bättre. Med vänlig. Pigg pensionär.

Det var så lite så, Är det något som är oklart så ställ nya frågor här på forumet. Det är alltid någon som svarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Jag antar operativsystemet på båda datorerna är windows. Windows brukar ha en guide för överföring av filer och inställningar från en "gammal" dator till en "ny" dator. Media för överföring kan vara ett usbminne, windowsverktyget är mycket användarvänligt och självinstruerande, bara att följa anvisningarna som ges.

 

// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pigg pensionär

Hej!

Jag antar operativsystemet på båda datorerna är windows. Windows brukar ha en guide för överföring av filer och inställningar från en "gammal" dator till en "ny" dator. Media för överföring kan vara ett usbminne, windowsverktyget är mycket användarvänligt och självinstruerande, bara att följa anvisningarna som ges.

 

// Jari

 

 

Hej Jari! Operativsystemen är Windows XP Home på den gamla och Windows 7 på den nya. Jag har noterat att Windows har anvisningar för överföring som jag även har laddat ned. Tyvärr valde jag att försöka få den nyinköpta PCmover att fungera men efter fruktlöst slit har jag gett upp och kommer nog att försöka i första hand med en extern hårddisk i andra hand med Windows guide. Det senare verkar innebära ett ideligen flyttande av kablar mellan datorer och skärm eftersom jag bara har en skärm. Man borde vid det här laget ha lärt sig att gamla gubbar inte ska ge sig på sånt de inte begriper. Med vänlig. Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Verktyget hittar du i XP Home under startknappen, alla program, tillbehör, systemverktyg och heter "Guiden överför filer och inställningar". Verktyget skapar en "dump" som du kan spara på t.ex ett usb-minne. Win 7 bör ha motsvarande guide för import av filer som kan hämtas från usb-minnet. Har just nu inte tillgång till någon win 7 maskin så jag kontrollera var verktyget för import av filer och inställningar finns. Återkommer om detta senare under dagen.

// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej igen!

Import av filer och inställningar till win 7 görs med motsvarande verktyg. Det finns under start, alla program, tillbehör, systemverktyg och heter "windows filöverföring. Datorerna behöver inte kopplas ihop med kablar om de inte är anslutna till ett lokalt nätverk via en router. Det fungerar lika bra med ett usb-minne som är tillräckligt stort för att rymma dumpfilen från den "gamla" datorn eller en extern hårddisk. Huvudsaken är att media går att flytta mellan datorerna. Ett usb-minne fungerar alldeles utmärkt, har själv använt mig av det just vid överföring av filer och inställningar mellan gamla och nya datorer.

Lycka till.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pigg pensionär

Hej igen!

Import av filer och inställningar till win 7 görs med motsvarande verktyg. Det finns under start, alla program, tillbehör, systemverktyg och heter "windows filöverföring. Datorerna behöver inte kopplas ihop med kablar om de inte är anslutna till ett lokalt nätverk via en router. Det fungerar lika bra med ett usb-minne som är tillräckligt stort för att rymma dumpfilen från den "gamla" datorn eller en extern hårddisk. Huvudsaken är att media går att flytta mellan datorerna. Ett usb-minne fungerar alldeles utmärkt, har själv använt mig av det just vid överföring av filer och inställningar mellan gamla och nya datorer.

Lycka till.

/// Jari

Hej Jari! Det är mycket vänligt att ta dig tid med mina problem. Jag har införskaffat en extern hådrddisk på 320 GB som jag planerar att använda men det hade kanske räckt med ett mindre minne, typ USB. Jag känner mig mer kunnig nu och på deta sätt slipper man bekymret att laborera med två skärmar. Tack än en gång. Med vänlig. Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...