Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Misslyckad flash av Bios.


Jarkko

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skulle uppdatera Bios på mitt Asus M2N-E Moderkort.

Jag gjorde det i Windows, laddade ner senaste versionen. Använde Asus update, programmet godkände filen.

Allt verkade vara OK.

När jag flashade så började allt normalt, med att den raderade den gamla versionen, sedan flashade den med den nya, därefter skulle den verifiera den nya versionen.

 

Nu började den plötsligt om igen att flasha, med radering flashning men ingen verifiering, sedan höll det på så säkert en tiotal gånger. Jag kunde inte avbryta med muspekaren, allt verkade ha hängt sig. Jag var tvungen att trycka på startknappen så att datorn gick i viloläge (AINAP). Sedan startade jag igen, först då avbröts flashningen och jag kom tillbaka till Windows.

 

Startade om datorn för att resetta allt, men nu kommer jag inte in i Bios alls. Inget "pip" hörs heller.

 

Har även försökt att återställa på moderkortet, som det står i manualen. Men inget funkar. Verkar inte finnas nåt Bios kvar.

 

Är moderkortet kasst nu eller går det att rädda på nåt sätt, lämna in etc?

 

Tack på förhand Mvh JP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag skulle uppdatera Bios på mitt Asus M2N-E Moderkort.

Jag gjorde det i Windows, laddade ner senaste versionen. Använde Asus update, programmet godkände filen.

Allt verkade vara OK.

När jag flashade så började allt normalt, med att den raderade den gamla versionen, sedan flashade den med den nya, därefter skulle den verifiera den nya versionen.

 

Nu började den plötsligt om igen att flasha, med radering flashning men ingen verifiering, sedan höll det på så säkert en tiotal gånger. Jag kunde inte avbryta med muspekaren, allt verkade ha hängt sig. Jag var tvungen att trycka på startknappen så att datorn gick i viloläge (AINAP). Sedan startade jag igen, först då avbröts flashningen och jag kom tillbaka till Windows.

 

Startade om datorn för att resetta allt, men nu kommer jag inte in i Bios alls. Inget "pip" hörs heller.

 

Har även försökt att återställa på moderkortet, som det står i manualen. Men inget funkar. Verkar inte finnas nåt Bios kvar.

 

Är moderkortet kasst nu eller går det att rädda på nåt sätt, lämna in etc?

 

Tack på förhand Mvh JP

Hej det kan tänka sig att flashningen stördes av att du tröck på startknappen...därför möjligtvis detta problem, men invänta svar från cecilia...;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej det kan tänka sig att flashningen stördes av att du tröck på startknappen...därför möjligtvis detta problem, men invänta svar från cecilia...;)

Tack för ditt svar, men jag hade inte tryckt på startknappen innan det började krångla. Jag har hört mig för på en databutik. Dom sa att det nog var kört. Det kanske skulle gå att flasha från en floppydisk, men det beror på vilken modell på moderkortet jag har. Med vissa äldre ASUS moderkort ska det dock gå o göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket som kan ha hänt.

 

Det kan vara fel på biosfilen, du kan ha fått fel sort.

Titta på Komplett.se där stod det du ska ha award-bios.

Det finns idag ett skrivskydd för Bios du måste avaktivera det, men då borde den inte radera först för den ska skriva över.

 

I fall den Bootar. Trots du inte har någon Bios

Du borde kunna Boota från Usb_minne. Sedan lägga in Bios.

Eller bootbar cd.

 

Vad att göra är troligen Höra med ett serviceställe om dom kan lägga in Bios åt dig.

Men kolla priset så det inte blir dyrare än nytt moderkort.

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från sidan 1-5 i manualen

The ASUS CrashFree BIOS 3 allows users to restore corrupted BIOS data from a USB flash disk containing the BIOS file. This utility saves users the cost and hassle of buying a replacement BIOS chip. See page 4-9 for details.

Har du läst på sidan 4-9 för att se om det är något du klarar av att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från sidan 1-5 i manualen

Har du läst på sidan 4-9 för att se om det är något du klarar av att göra?

Jag har provat detta med cd, lagt in em bios fil och bootprogram,etc, men inget hjälper. Jag får inte ens någon signal till bildskärmen, ej heller någon ljudsignal när jag startar datorn. Som det gör i vanliga fall.

 

Funderar på att kanske byta eepromen. Har hittat några likadana moderkort på nätet, tänkte då att man kan ta eepromen ifrån ett begagnat sådant.. Vet inte hur mycket ett chip kostar men tror att det blir billigare att köpa ett begagnat moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...