Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn låter konstigt


Motherboard_92

Rekommendera Poster

Motherboard_92

Hej alla glada

När jag ska starta datorn så går den igång en stund sen släcker den ner och börjar pipa.

Jag bifogar en ljudfil där man hör hur den piper

Moderkorts namnet: PM8M3-V (H)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motherboard_92

Hej

Sorry att ljud filen inte kom med men tyvärr så tar den för mycket plats så jag kan inte ladda upp den här på smart har du något annat förslag ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där tycker jag låter som klickljud från en hårddisk som håller på och ger upp. Säkerhetskopiera alla viktiga filer genast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motherboard_92

Okej Cecilia Jag ska försöka fixa en back upp utav båda hårddiskarna.

Men jag tror inte att det är det som är problemet igentligen pga att jag kan koppla ur alla kablar till moderkortet som rör hårddiskar och cdläsare och såna saker men ändå så dör datorn och börjar klicka jag läste på nätet att det kan vara Processorn att den är felaktigt i satt eller helt enkelt trasig och jag har kollat och dubbel kollat men den kan inte sitta på något annat vis än vad den gör.

det kan inte bero på att jag skulle testa en annan processor till det moderkortet? eller kan det för när jag testade att byta så kände moderkortet av processorn men sen slocknande den men inget klickande.

Men sen när jag skulle byta tillbaka så fortsatte den att starta komma igång en liten bit för att sedan dö.

MEN fortfarande inget klick ljud det började den med sent i går kväll.

Vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kopplat ur strömkablarna till hårddiskarna också? Man måste ta bort strömmen också för att man ska vara säker på att det inte är de som låter.

 

Kan du höra varifrån ljudet kommer om du har sidoplåten borttagen?

 

Har du tagit bort all gammal kylpasta och lagt på ny enligt instruktionen varje gång du har tagit bort kylflänsen från processorn? Om inte kan det vara så att processorn inte startar för att den blir för varm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motherboard_92

Ja jag har kopplat ur strömmen till hårddiskarna också.

Jag ska testa köra i gång den idag och se vad som händer.

och om den börjar pipa så ska jag försöka lyssna och se om jag kan höra var det kommer ifrån.

Jo jag funderade även på om det kunde ha med överhettning att göra.

Tyvärr så har jag ingenting att rengöra processorn med och ingen ny kylpasta att lägga på.

Men jag ska se idag om den fortfarande bär sig åt på samma sätt.

Och om den gör det så ska jag se om jag kan få tag i lite rengörings vätska till processorn och lite ny kylpasta.

En annan sak som jag undrar kan du få reda på om det här moderkortet kan hantera en Intel Pentium 4 Processor?

Alternativt att du kanske kan skriva ner en länk till något ställe på nätet där man kan kolla upp sådant.

 

Edit: jag glömde säga att jag kommer inte ihåg om den piper även när jag har strömkablarna till hårddiskarna ur kopplade.

Jag ska kolla detta idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motherboard_92

Okej

Tack för svaret.

Jag har nu testat att starta upp datorn.

Och till min förvåning så gick den igång utan några problem och den gick i en halvtimme i alla fall men den slocknade inte av sig själv utan det var jag som stängde av den.

Jag lyckades komma in i bios utan att datorn dog.

Jag kopplade först in ett 256MB ram minne bara för att kolla.

Och då kom jag in i bios.(Då hade jag alla andra kablar till hårddisk och cd läsare ur kopplade)

Jag kopplade även ur det externa grafikkortet. och körde på det interna grafikkortet.

Sen efter det så lät jag datorn starta upp med en komponent inkopplad i taget jag började med att koppla in system disken.

sen kopplade jag in den extra sata hårddisken och datorn körde på som vanligt.

Sen kopplade jag in cd-läsaren startade datorn och den fungerade fortfarande hur bra som helst.

till sist så kopplade jag in ett ram minne på 1Gb och det stora externa grafikkortet som är ett Saphire radeon X1650 Pro.

och fortfarande så jag inte haft något problem.

så tack för all hjälp men problemet verkar tillfälligt ha löst sig självt.

Men jag ska ha era tips i å tanke i fall att det börjar krångla igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...