Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vissa datorer i nätverket tappar Internetanslutning


Mange63

Rekommendera Poster

Jag har ett problem där svaret möjligen är att någon hårdvara är kass, men om inte annat är det ett (tycker jag iaf) intressant problem.

 

I mitt hemnätverk kör jag ofta fyra datorer, ibland fem eller sex.

Nätverket (routern) används uteslutande för Internetanslutning.

 

Mitt problem är att ibland slutar Internetanslutningen att fungera på vissa datorer. Går man in och gör en felsökning så får man mycket riktigt informationen att man är ansluten lokalt, men att Internetanslutning saknas.

 

Så här ser ”datorparken” ut:

A: Stationär dator, OS: Vista Ultimate, kabelansluten

B: Stationär dator, OS: Win 7, kabelansluten

C: Bärbar, OS Win 7, trådlös

D: Bärbar, OS Win 7, trådlös

E: Bärbar, OS Ubuntu 10.04, trådlös

F: Bärbar, OS Win 7, trådlös

 

Fram tills ganska nyligen körde jag Ubuntu också på Dator ”C”, jag hade en (felaktig) teori om att Ubuntu skulle ställa till problemet och därför installerade Win 7 på denna också.

 

Ytterligare en märklig detalj är att såväl kabelansluten dator (B ) påverkas, som trådlösa (samtliga). Märkligt nog fungerar alltid Dator A och F. MEN problemet kan uppstå också när dator A inte är igång överhuvudtaget, därför är det inte den som är felkällan.

Utan att vara 200% säker tycker jag mig att se ett samband med att när dator C och D är igång samtidigt uppkommer problemet oftare.

I princip har jag aldrig problem när endast dator A, B och E och F är igång samtidigt.

 

Naturligtvis ett irriterande problem, men också jäkligt intressant, eller hur? Mina enda kvarvarande teorier är antingen ett hårdvaruproblem (på routern som är en XAvi 5222) eller att dator C och D på något sätt tillsammans ”stör” routern så att den flippar ut..? Dator C och D är Dell-datorer.

 

Några bra teorier om vad tusan det kan bero på om det inte måste vara ett hårdvarufel? Förslag till lösningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

blev inte mycket klokare efter lite googlande, men hur många datorer är routern anpassad att hantera?

Har du kontrollerat i din manual, att du anslutit rätt, inga svaga signaler till de trådlöst anslutna, så tappar kontakten med nätet.

Är det BBB som är din leverantör, erhåller du som mest 5 IPadresser.

Rätta mig gärna om jag har fel angående din Router/modem och Internetleverantör.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats,

Tack för snabbt svar och uppslagen!

Hmm, jag har faktiskt BBB som leverantör, men jag är nästan 100 på att felet inträffar också när jag kör 5 eller färre datorer.. (lite, lite osäker, tonårsbarnen har det mer som regel än undantag att alltid lämna datorerna igång....)

Men ändå intressant, måste absolut nysta lite där!

Håller på att googla efter specen på modemet/routern, har faktiskt inte ens funderat på att DEN skulle ha begränsningar, 2 kabel och 3 eller 4 trådlösa känns ju inte så mäktigt, men måste absolut också kollas upp!

 

100% säker på att allt är rätt kopplat, mycket bra (aldrig sämre än "bra") signalkvalitet på det trådlösa också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för sorts IP-adresser får datorerna? Är det privata, som börjar med 192.168, 172.16 - 172.31 eller 10, eller är det publika?

Det går att kolla en dators IP-adress genom att i Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) skriva:

 

ipconfig

 

Om det inte är privata så är inte Xavi 5222 en router utan ett kombinerat modem och switch (det är detta alternativ som jag får fram med Google) och då är du begränsad till de 5 IP-adresser som BBB kan tänka sig att ge dig. Lösningen är då att komplettera med en router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...