Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ikonerna försvann


Uski

Rekommendera Poster

Fick nu på morgonen ett väldigt märkligt problem med mitt windows XP som jag aldrig upplevt förut. Startade upp datan som vanligt och det gick hur bra som helst. Men när jag kommer in i windows så ser jag bara bakgrundsbilden och muspekaren. Alla ikoner och startmenyn är borta. Kan dock starta upp alla program genom aktivitetshanteraren. Men inga ikoner syns. Vad är det som hänt och hur fixar man det. Tacksam för snabbt svar.

 

PS: har testat att kra i felsäkert läge men funkar inte där heller. DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ett förslag är detta: Högerklicka på skrivbordet, välj "Ordna ikoner efter" sedan "Visa skrivbordsikoner". Upprepa sedan proceduren.

Om inte:

Har du använt någon lösning för att skydda din dator mot senaste säkerhetshålet i Windows?

Ditt problem kan ju vara en av nackdelarna med den

Det finns ett par andra temporära lösningar som kan användas istället för den föreslagna lösningen.

G Data LNK-Checker

Sophos Windows Shortcut Exploit Protection Tool

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick nu på morgonen ett väldigt märkligt problem med mitt windows XP som jag aldrig upplevt förut. Startade upp datan som vanligt och det gick hur bra som helst. Men när jag kommer in i windows så ser jag bara bakgrundsbilden och muspekaren. Alla ikoner och startmenyn är borta. Kan dock starta upp alla program genom aktivitetshanteraren. Men inga ikoner syns. Vad är det som hänt och hur fixar man det. Tacksam för snabbt svar.

 

PS: har testat att kra i felsäkert läge men funkar inte där heller. DS

Kommer startmenyn mm tillbaks om du startar explorer.exe i Aktivitetshanteraren?

 

Om inte försök med en systemåterställning till igår (Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer startmenyn mm tillbaks om du startar explorer.exe i Aktivitetshanteraren?

 

Om inte försök med en systemåterställning till igår (Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg).

Sökte efter explorer.exe men den säger att det inte finns någon fil med det namnet.

Lyckades leta mig fram till systemåterställning via aktivitetshanteraren, men det finna inga återställningspunkter. KOnstigt eftersom jag gjorde en sån bara för någon dag sedan och då fanns det flera stycken

Börjar förstå problemet, om explorer.exe är borta så blir det ju problem. Börjar fundera på om man skulle ta och formatera om alltihopa, men inte så roligt när man har en del grejer i datan som man inte gjort någon backup på. finns det inte något annat vis att få tillbaka explorer.exe. Vill inte formatera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du märkt något av att datorn skulle vara infekterad med skadliga filer?

Eller har du haft andra problem med datorn på senare tid, typ hängningar, oväntade omstarter eller blåskärmar?

 

För säkerhets skull kan du ju skriva in sökvägen till explorer när du försöker starta det:

C:\Windows\explorer.exe

 

Likaså kan du starta datorn i felsäkert läge innan du kollar systemåterställningen.

 

Rädda filer kan du göra på det här sättet: http://www.alltomwindows.se/forum/index.php/topic/21771-raedda-data-med-puppy-linux/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du märkt något av att datorn skulle vara infekterad med skadliga filer?

Eller har du haft andra problem med datorn på senare tid, typ hängningar, oväntade omstarter eller blåskärmar?

 

För säkerhets skull kan du ju skriva in sökvägen till explorer när du försöker starta det:

C:\Windows\explorer.exe

 

Likaså kan du starta datorn i felsäkert läge innan du kollar systemåterställningen.

 

Rädda filer kan du göra på det här sättet: http://www.alltomwindows.se/forum/index.php/topic/21771-raedda-data-med-puppy-linux/

 

Jag har inte haft några såna problem alls senaste tiden. Det är därför jag tycker det är så väldigt konstigt att det blivit så här.

Jag försökte att starta datorn i felsäkert läge, men blev inte bättre för det, kommer inte upp någon startmeny eller något alls där heller. Filerna som jag ville ha kvar har jag nu lyckats leta reda på via aktivitetshanteraren och kopierat över till en bärbar hårddisk så nu ser jag nog inget annat alternativ än att formatera om och hoppas att det löser sig då. Jag tackar så mycket för all hjälp ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...