Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppkopplingsproblem


Susanne Östh

Rekommendera Poster

Susanne Östh

Hej!

 

Jag har precis skaffat mig ett nytt modem: Diamond supraexpress 56i Pro, det är ett internt modem.

 

Mitt problem är att jag har svårt att ta mig ut på internet. Har Tele2. Hade förut ett annat externt modem med 33,6 kBps, var aldrig några problem. Som sagt nu är det rena lotteriet om jag ska kunna ta mig ut. Det kan ta flera uppringningar som hela 10 gånger utan att den får svar. Ibland när den får kontakt och ska kolla lösenordet och allt så slänger den ut mig :-(

Det är frustrerande att man inte vet om man tar sig ut eller inte. Ska påpeka att ibland tar jag mig ut på det tredje försöket :-)

 

Jag undrar har jag bytt ned mig? eller kan man göra något åt detta? Har fler liknande problem som mig?

 

Tacksam för svar

Susanne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inget om just ditt modem, men några tankar slår mig:

 

1.) Ditt nya modem, är det ett v.90, flex eller x2 modem? Kolla med Tele2 om du måste ringa ett särskilt nummer beroende på modemtypen.

 

2.) Har du rätt modeminställningar? Kolla med modemleverantören om de har modemscript som du kan tanka hem, eller hitta en användbar modemsträng.

 

3.) Vissa interna modem har inte samma funktioner som externa modem, därför kan de vara mer känsliga för "skitiga" telefonlinjer, och därför har lätt att koppla ner sig. Prova med att "tvinga" modemet att koppla upp till en lägre hastighet än den hastighet modemet och servern kommer överrens om.

 

Själv har jag ett internet modem som inte vill koppla upp till mer än 44K för en säker uppkoppling. Hastigheter kring 48K och 49K blir instabila och kopplar ner efter olika tidpunkter (ibland direkt, ibland efter några minuter).

 

Hoppas detta ger dig nåt att gå på,

Petra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...