Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

problem med avinstallera quicktime från windows


mof

Rekommendera Poster

Hej.

Jag kan inte avinstallera quicktime, när jag försöker ta bort det från menyn program och funktioner säger windows bara

att det inte går, och när jag försöker ta bort det manuellt från mappen program, så säger windows att jag inte kan ta bort det eftersom jag inte har behörighet, trots att jag är admin och har inaktiverat uac.

 

Jag klara mig fint utan "råden" köp en mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Har man haft Quicktime på burken ett tag kan detta hända. Har för mig att jag installerade om, när jag skulle ta bort det, då funkade det.

 

Aha, såg att du nämde UAC, då kanske du inte haft det så länge då. Men vad har man för nytta av Quicktime idag, kan man fråga sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska använda det till att köra itunes så att jag kan aktivera min iphone, det går inte utan itunes, och itunes varken startar eller installeras utan fungerande quicktime. Jag tog bort några filer från mappen system32 med quicktime-relaterade namn, kan det betyda något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver man avinstallera Quicktime innan man installerar en nyare version? Har du prövat med att installera senaste versionen utan att avinstallera den gamla?

 

Eftersom du har raderat filer i system32-mappen kan du ju pröva med att göra en systemåterställning (Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg) till en tidpunkt innan den borttagningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att ta bort quicktime eftersom jag får upp en felruta där det står

Åtkomst nekad.

Jag är admin och kör inte med uac

systemåterställningen kan jag inte köra eftersom jag rotade i system32 för några månader sen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att ha UAC normalinställt? Ibland går ju saker och ting bättre om man har standardinställningar i stället för att ändra om.

 

Annars så kan du ändra behörigheter till Quicktime-mappen genom att högerklicka på den och välja Egenskaper - Säkerhet. Där finns det ju möjlighet att ändra så att alla får skrivbehörighet.

 

Först och främst, det går INTE att stänga av UAC men det går att få det helt automatiserat och därmed knappt märkbart i form av att det automatiskt gör silent elevations när det behövs. Men det fungerar bara oftast men man kan inte garantera alltid. Men det man förlorar är Windows möjlighet att köra kod med olika privilegienivåer, så bland annat slutar Internet Explorers Protected Mode att fungera, som kanske är den av anledningarna till att Internet Explorer gått från något man skrattar åt till marknadens just nu säkraste webbläsare.
http://www.idg.se/2.1085/1.269010/nyttan-med-uac-i-windows
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har testat allt. Jag får varken gå in i eller röra quicktimemappen

Är det någon som har windows vista home premium 32 bit och som har quicktime installerat som kan kolla i windows mappen efter filer med quicktime namn. I så fall hör av er. Jag tror att det är dom där systemfilerna som förstör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...