Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ZoneAlarm Security Options


Johan Alstig

Rekommendera Poster

Johan Alstig

Har ZoneAlarm brandvägg och får upp en ruta vid varje start av datorn:

631836_thumb.jpg

Man har bara valen "Tell Me More" eller "No, Thank you". Oavsett vad man väljer kommer rutan upp varje gång datorn startas.

632107_thumb.jpg

Har Windows 7 och senaste versionen av Zone Alarm.

 

- Ngn som vet hur man blir av med rutan?

- Är Windows egna brandvägg (Windows 7) lika bra, så det egentligen inte finns ngn anledning för mig att använda ZoneAlarm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del gratisprogram är ju lite störiga när det gäller att göra reklam för betalprodukterna. Jag använder PC Tools Firewall Plus. Den är gratis och enda reklamen för deras betalprodukter är en röd knapp som det står Upgrade Now på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekomendera Microsoft Security Essentials som är ett mycket bra gratis program. Dessutom så gör det ingen reklam. Det räcker inte att använde brandväggen i Windows 7 utan ett extra antivirusprogram är bra, men det räcker med ett gratis.

 

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=e1605e70-9649-4a87-8532-33d813687a7f

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Alstig
Jag kan rekomendera Microsoft Security Essentials som är ett mycket bra gratis program. Dessutom så gör det ingen reklam. Det räcker inte att använde brandväggen i Windows 7 utan ett extra antivirusprogram är bra, men det räcker med ett gratis.

 

http://www.microsoft...32-33d813687a7f

 

Jag använder redan Avast antivirus (gratisprogram), så jag undrar om det skulle räcka med det antivirusprogrammet tillsammans med Windows 7:s inbyggda brandvägg? Och på så sätt slippa rutan jag beskrivit.

 

Har Microsoft Security Essentials även brandvägg, eller är det bara ett antivirusprogram? (Har som sagt redan Avast)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Alstig

En del gratisprogram är ju lite störiga när det gäller att göra reklam för betalprodukterna. Jag använder PC Tools Firewall Plus. Den är gratis och enda reklamen för deras betalprodukter är en röd knapp som det står Upgrade Now på.

 

Verkar ju bra. Är det ngn som läst tester av brandväggar? Hur bra är denna brandvägg jmf med Windows egna (har själv Windows 7). Har även en hårdvarubrandvägg via router. Gör det att behovet minskar av en bra mjukvarubrandvägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Johan Alstig!

 

Jag kör endast med windows inbyggda brandvägg och använder router.

 

Har så gjort så i flera år nu och anser det räcker, jag har inte råkat ut för något, på någon av mina datorer.

 

Jag använde tidigare ZoneAlarm, men i och med strulet med uppdateringen till version 7 av ZoneAlarm längre tillbaka i tiden, slutade jag använda deras produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju bra. Är det ngn som läst tester av brandväggar? Hur bra är denna brandvägg jmf med Windows egna (har själv Windows 7). Har även en hårdvarubrandvägg via router. Gör det att behovet minskar av en bra mjukvarubrandvägg?

Brandväggar är ett väldigt vidsträckt begrepp numera. Alla brandväggar skyddar datorn mot intrång helt och hållet, så länge det inte finns några kända säkerhetshål i dem, det gäller en brandvägg i en router, Windows egna brandväggar och fristående brandväggsprogram. Moderna brandväggsprogram innehåller dessutom andra typer av skydd där program kontrolleras för misstänkta beteenden, t ex ska det vara tillåten för ett program att modifiera ett annat program, installera drivrutiner, använda sig av internet på olika sätt. En brandvägg i en router eller enkla brandväggar som XPs inbyggda har inget av dessa skydd. Brandväggarna i Vista och Windows 7 har inget sådant som standard däremot kan man ställa in att man vill ha lite mer skydd men så vitt jag vet gäller det endast internetanvändning och inte andra typer av misstänkta beteenden. PC Tools Firewall och en del andra brandväggsprogram innehåller dessa utökade skydd. De utökade skydden gör det möjligt att stoppa ett skadligt program innan det har hunnit ställa till någon större skada, t ex om det inte får installera drivrutiner så kan det inte installera ett rootkit och därmed blir det betydligt lättare att få bort det skadliga programmet med ett antivirusprogram.

 

Det finns tester av dessa utökade skydd på http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge/ Dock har det på senare tid kommit fram en del kritik mot att den webbplatsen har börjat testa mer än vad som behövs i verkligheten, dvs det finns idag inga skadliga program som använder sig av alla de funktioner som testas.

 

Sedan får man ju själv avgöra om man vill ha ett utökat skydd eller inte. Det beror ju på vad man använder datorn till, hur kritisk information man har på datorn, hur enkelt man tycker det är att installera om Windows etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gratisversionen av PC Tools Firewall och jag trivs med den och tycker den är hyfsat lättförståelig, men det finns många bra brandväggar med utökat skydd, t ex Online Armor Free, Comodos brandvägg, Outpost Firewall Free. Det är ju individuellt vad man tycker är lätt att begripa sig på och därför vill jag inte rekommendera bara en produkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...