Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

mobilt bredband kontant och world of warcraft


nephalem

Rekommendera Poster

ok

 

så vill dela med mig av de erfarenheter jag haft av mobilt bredband i sverige pga av den otroliga skillnaden i kvalitet.

först vill jag påpeka att jag bara har testat mobilt bredband kontant, i och med att jag har betalnings anmärkningar så kan jag helt enkelt inte skaffa normalt

bredband om jag inte vill betala 4000 kronor i förskott, och det vill jag helst inte.

 

jag började med comviqs mobila bredband kontant, startpakete kostar 199kronor, vilket är otroligt billigt egentligen.

Som de sagt på pc för alla websida, så är det bäst att skaffa vecko (89kronor för 2bg) eller månad (249kronor för 5gb).

Det funkar i stort sett var som helst som jag har provat, men är inte särskilt jämnt, ibland snabbt och ibland väldigt långsamt, och så måste man ju vara försiktig så man inte går över gränsen

annars stängs det ned så du bara kan komma åt comviqs sida och att tanka på mer pengar, vilket du dock kan göra enkelt med kredit kort eller internet bank betalning, samt att du kan see hur mycket mb du har använt upp, en vansinnigt bra funktion.

var nog i stort ganska nöjd dock tills jag hitta ett som passar mig bättre. Ett stort plus i kanten är dock att du kan gå in i stort sett vilken matbutik eller kiosk som helst och köpa mer tid för det säljs på samma ställe som comviq kontant mobil kort. Och det funkar även på avlägsna ställen som norra gotland.

 

Sedan testade jag telenor, dyrt start paket drygt 500 kronor,vecko pris 89 kronor och månads pris 289kronor och ingen begränsning på trafik, funkade jätte bra i 3 veckor sedan blev det ett system fel hos dem och 3 månader senare har jag varken fått pengarna tillbaka för modemet eller problemet löst, inte säker på vem som gav dem pris i bäst service men den personen borde inte få ge fler priser för det var det som fick mig att välja telenor och de har den sämsta service jag sett i världen, bokstavligt talat, jag har bott i ett flertal länder i europa samt kanada och nya zealand och aldrig träffat på nått liknande.

dålig kommunikation, tar inget ansvar, är inte intresserade av att hitta lösningar på problemen och har som policy att inte ersätta privat kunder, (detta enligt de 3 kundservice representanter jag pratat med) efter 3 månader gav jag upp och ringde igen och 2 timmar på telefonen med dem och krävt pengarna tillbaka och klargjort att jag inte lägger på förränns det är löst gav de till slut med sig, ska bli spännande att se om det håller sitt ord när de fått tillbaka modemet dock. föga troligt skulle jag tippa.

Dessutom har ett flertal butiker helt slutat sälja deras startpaket och påfyllnad så det är lite besvräligt att fylla på om man inte har kredit kort efter som man måste logga in för att fylla på när tiden är slut om man vill betala med internet bank betalning och den funktionen saknas när man loggat in, vet inte riktigt hur de tänkte där.

 

Sist testade jag 3 mobilt bredband kontant, billigt start paket 249kronor, dubbelt så snabbt som comviq, tyvärr var det fel sorterat simkort i paketet (suck) men de skicka ett nytt med posten som kom efter 3 dagar, 89 kronor i veckan eller 249 i månaden, 20 gb max trafik. än så länge snabb service på telefon, trevligt bemötande och inga problem.

det störtsa plus jag sett hittills är dock jämnheten och hastigheten och att jag hittills aldrig blivit bortkopplad medans jag surfat.

dessutom är modemet av en annan modell än comviq och telenors, de andra två kan glappa ibland och datorn kan inte hitta dem, detta har jag inte sett med 3´s modem.

 

så varför gå igen allt detta trassel? jo jag spelar world of warcraft, man kan ju tänka sig att det inte skulle funka så bra på mobilt bredband men det gör det märkligt nog, men det finns begränsningar, med comviq är det lögn att försöka köra en 25 manna raid eller att sitta i dalaran mer än 5 minuter utan att blir bort kopplad,dessutom har de för ovana att göra system uppdateringar någon gång mellan 1700 och 0200 och då är det nere i en timme och i värsta fall 2, kommer dock behålla mitt comviq modem för det är pålitligt måste man säga, speciellt om man reser mycket, testade till och med på norra gotland och det funkade.

Med 3 kan jag dock säga att hastigheten och framför allt jämnheten är riktigt bra för online spel, 25 manna icc är inget problem alls, latency ligger runt 300-400 som värst vilket inte är nått problem egentligen och har aldrig förlorat kontakten med internet på en boss fight vilket hände med jämna mellan rum med comviq.

 

viktigt att säga är att jag nu bara pratar om kontant mobilt bredband, hur deras andra abonnemang ser ut vet jag inte, kanske är det bättre service och kanske större jämnhet om man skriver kontrakt för de måste bry sig mer eftersom det finns ett kontrakt, svårt att säga utan att testa.

 

så just nu skulle jag rekommedera 3 som bästa val för att spela via mobilt bredband och skulle nog clicka "delete" på min 5.8k gs hunter snarare än att gå tillbaka till telenor.

 

det är min åsikt och det står jag för :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Hej tack för din recension men måste tilläga att telenor kör med falsk marknadsföring.

Jag köpte telenor enbart för man inte har strypt hastighet vid ett visst antal nedladdade Gigabyte, som du även skriver i ditt "test" ovan

Jag har telenor mobiltbredband kontant ca 2 mån och har vid 2 tillfällen fått min hastighet strypt till 0,2mbits. Det kommer upp en varningstext som säger ungefär

 

-Du har använt nätet ovanligt mycket så hastigheten stryps till 0,2, en ny påladdning hjälper inte utan hastigheten återställs vid månadsskiftet

 

Jag hade använt bredbabdet i 4 dagar när jag fick första strypningen och jag fick en ny en vecka efter månadsskiftet. Alltså av 2 månader så har jag haft strypt hastighet i 90%!!!

 

Här har ni en mail svaret jag fick när jag klagade att dom lovar ostrypt uppkoppling

Tack för ditt mail!

 

Vi har för närvarande ingen reklam om mobilt bredband kontant där vi säger att det skall vara utan tak, dock har vi en gällande vårat mobila bredbandsabonnemang på 6mbit/s som ej har något tak.

 

 

Om du har några andra frågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss på Kundservice.

 

 

Med vänliga hälsningar

Joakim

 

Telenor Sverige AB

Kundservice

 

Vill bara att alla får veta vad dom betalar för

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...