Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med bränning i Nero 9


NikonL100

Rekommendera Poster

Jag har Nero 9. När jag gjort en film i Nero Vision och exporterat den som MPEG-1 eller MPEG-2 exempelvis vill jag bränna den på en DVD-skiva (som ska gå att spela upp på en vanlig DVD-spelare).

 

Jag försöker då att använda Nero Burning ROM. Men om jag väljer att lägga till en av filmerna får jag följande felmeddelande:

 

"Det gick inte att lägga till en eller flera av filerna till en kompilering.

 

Dessa filer får inte ligga i VIDEO_TS-mappen för en dvd-videokompilering. Endast kompatibla dvd-videofiler

VIDEO_TS.IFO,

VIDEO_TS.VOB,

VIDEO_TS.BUP,

VTS_nn_0.IFO,

VTS_nn_0.VOB,

VTS_nn_0.BUP och

VTS_nn_m.VOB

kan läggas till i VIDEO_TS-mappen. Lägg till filer från en färdig dvd-videotitel eller använd ett redigeringsprogram, t.ex. Nero Vision, för att skapa dvd-videofiler från vanliga videofiler såsom *.avi och *.mpg.

 

C:\Users\Datoradministratör\Documents\NeroVision\ExportedVideo\Årsfilm 2008-2009 MPEG 2.mpg"

 

Jag begriper ingenting och förstår inte heller hur jag ska göra för att lyckas. Det står att jag ska använda Nero Vision, men där finns inte dessa märkliga format med i listan över exporteringsalternativ. Hoppas någon kan hjälpa mig.

 

Som nödlösningar har jag testat andra alternativ, som ej fungerar:

 

1. Att bränna filmerna direkt från utforskaren till skivan. DVD-spelaren accepterar det inte.

2. Att bränna en DVD-ROM med filmerna. DVD-spelaren accepterar det inte.

3. Göra en så kallad "Super Video-CD" med filmerna. DVD-spelaren accepterar det inte.

 

För övrigt så är DVD-spelaren en Samsung HR-755, OS i datorn är Windows 7 64-bit Ultimate.

 

PS. Testade även Windows DVD-bränning för att se om det var enklare, men då hittades inte brännaren (!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte någon som använder Nero, Men jag ska försöka hjälpa dig.

 

Du kan inte lägga till Videofiler i en Färdigbränd DVD eller Färdig Video_ts mapp(formatet i mappen är VOB).

 

Men dina videofiler som du vill ha som DVD, måste läggas samtidigt i ett project, och programmet konverter dom till Video_TS Mapp och Vob-filer, då är den färdig.

 

Det kan vara så att vissa filformat inte fungerar(stöds) av Nero, men jag skulle tro dom flesta gör det.

 

Jag ska titta in på Nero, mer idag och återkomma om det är något som kan hjälpa.

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Ruben beskriver går det inte att kopiera över filmerna direkt utan de måste omvandlas till DVD. I Nero ingår ett program som gör det möjlight och som du även kan skapa menyer med, tyvärr har jag ingen fungerar inte min version av Nero på Windows Vista eller Windows 7 som jag använder idag så jag kan inte beskriva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mpeg2 är ett format som DVD-spelare kan hantera, men du får bara ha en sådan fil på DVD.

 

Du har säkert haft flera filer på DVD:n när du provat.

Mpeg1 måste du ändra formatet på till Mpeg2.

 

Du har även alternativet, Mpeg4(divX) format, ett nytt format som din DVD-spelare klarar.

Du väljer spara i Mpeg4, kan bränna många filer i det formatet på DVD-skivan.

Du väljer att lägga dom under en Mapp, eller en fil för sig i en varsin mapp.

Du bränner allt som Datafiler.

 

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag förstår det ungefärligt, dock tror jag inte att MPEG-4 finns som alternativ för exporten i Nero Vision.

 

Jag känner en viss skepsis till att spara filer på DVD-skivan som datafiler, då jag helst skulle vilja ha automatisk uppspelning på DVD-spelaren, jag kommer med stor sannolikhet att använda DVD-skivorna på fler DVD-spelare

 

Format som finns för export I Nero Vision är följande:

 

AVI

DV-AVI

WMW

MPEG-1

MPEG-2

Nero Digital

Nero Digital AVC

AVC

 

Jag är fortfarande ganska förvirrad dessvärre...

 

Och sen undrar jag hur jag omvandlar de befintliga filmfilerna till filer som man kan lägga på en DVD-video. Det är förmodligen det som det ska bli i slutändan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat lite i Manaulen, för Nero Vision.

Det märks att den är gjord på ett annat språk först, sedan översatt till svenska.

 

Här är nedladdningslänk, den kommer i PDF-format är på svenska. http://ftp6.nero.com/user_guides/nero9/vision/NeroVision_Sve.pdf

Den något rörig, men tittar du manualen samtidigt har i gång programmet så kanske du får lite bättre kontroll över programmet.

 

Nu vet jag inte hur du har dina filmer, du spelar upp filmerna och fångar(Capture) dom med programmet(spelar in, till en videofil).

 

För att skapa en DVD, finns det många sätt, Skapa en DVD - då importerar du filer, och klickar Bränning, Kolla hela tiden att Videoläge är PAL- Pal är ett TV-system som vi använder i Europa.(inte alla länder).

 

Du kan skapa projekt och Importera filer, Klicka Bränning, du har en massa parametrar at ställa in.

 

Kom ihåg att Mpeg2 formatet går att Bränna på en DVD, endast en fil på varje DVD. Fungerar i flesta DVD-spelare.

Filen kan vara upptill -4.38GB stor. Filer blir stora om du använder HD, 1080i i inspelningen.

 

AVI är ett format som har många underformat(codecs) ett är Mpeg4(DivX).

 

Hoppas du är nöjd med detta och som jag sa i första posten så har jag aldrig testat nero, och kommer inte göra det.

 

Det finns enklare sätt att göra en DVD-video.

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Windows DVD Bränning, så är den bra, Två nackdelar tar lite tid och du får inga Kapitel i Menuen.

 

Det som är viktigt är att ha Codecs installerade, för avkodning(decoding) av videofilerna.

Men även viktig för att spela upp Videofiler på Datorn.

 

En bra codec pack är K_LITE_CODEC, den finns hos Pc För Alla:s Programbank.

Här är länken. http://pcforalla.idg.se/2.4476/1.133814?ref=prg12

 

Vad som hände att inte programmet hitta din DVD-brännare, kan vara att det har hänt något med drivrutinen.

Går du in i Kontroll Panelen, sök efter enhetshanteraren, när du har startat den se om du har en Felanmälan, Optisk enhet(en gul liten Ikon), försök att installera den i så fall.

Går det inte så måste du söka efter nyare Drivrutin hos din dator tillverkare(rekomenderas), eller Brännarens tillverkare.

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! det var inte så konstigt egentligen, såg ju i menyn i Nero Vision att det fanns ett alternativ som hette "Skapa en DVD". Allt har löst sig. Tusen tack, nu kan jag föra över många fina filmer till DVD-skivor ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...