Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela ut mappar.


Den näst siste Mohikanen

Rekommendera Poster

Den näst siste Mohikanen

Hej!

 

Har ett nätverk med två stycken datorer för tillfället. På ena datorn, som har Win ME installerat har jag delat ut mappar. Jag kommer åt dom med min andra dator som har Win2K installerat. Men att göra tvärt om. Alltså att dela ut mappar på Win2K-datorn funkar inte. Det går inte att öppna dom med ME-datorn.

 

Det är ju lite mer man måste ställa in om man använder Windows 2000. Och jag har förmodligen inte ställt in allt rätt.

 

Hoppas ni förstår vad jag menar.

 

///Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt everyone full control på 200 burken så ska det gå bra (Om du inte redan gjort det)

 

Annars kan du alltid logga in med samma namn och samma lösen så kommer du garanterat åt det.

 

/Helge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den näst siste Mohikanen

Jo, jag har gjort allt det där. Jag gör så som det står i hjälpen i Windows också. Men det halkar snett nånstans. Vad jag skulle behöva är en "steg för steg" instruktion. För nån sån hittar jag inte.

 

Mycket mysko.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Har du till att börja med gjort så här (jag menar den första punkten, inte den som berör högre säkerhet)?

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q258/9/38.ASP?LN=ENUS&SD=tech&FR=0&qry=Q258938&rnk=1&src=DHCS_MSPSS_tech_SRCH&SPR=WIN2000

 

2) Har du i "Sharing"-inställningarna för mappen angett "Guest" som användare och satt rätt rättigheter för "Guest"?

 

Jag använder de här inställningarna och det fungerar fintfint.

 

[inlägget ändrat 2001-08-14 21:41:54 av Henke]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[snip - Helge skrev visst samma sak samtidigt - räcker med en tror jag ;P ]

 

Vad är det som inte fungerar för dig? Felmeddelande? Tillvägagångssätt tills det blir fel?

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

[inlägget ändrat 2001-08-14 21:43:11 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev en "för farmor" steg-för-steg-instruktion om detta för ett par månader sedan... men eforums sökfunktion suger så hårt så det tog en kvart att hitta. Håll tillgodo dock:

 

steg-för-steg: (mina fingrar kommer hata mig) - det är mkt enklare än det låter... =D

 

---

 

Högerklicka "my computer" och välj "manage". Klicka på plustecknet jämte "Local Users and Groups" och klicka sedan på "Users" som dyker upp.

 

Dubbelklicka på "Guest" i listan till höger, ta sedan bort krysset ur rutan "Account is disabled". Tryck "OK" och klicka sedan på plustecknet jämte "Shared Folders" istället. Klicka på "Shares" och betrakta listan till höger.

 

Antingen har du redan delat ut en mapp här eller så gör du en nu.

 

Såhär gör du för att skapa en ny utdelning nu: I menyn "Action" väljer du "New Share". Första dialogrutan som dyker upp är självförklarande, välj sökväg till enheten/mappen du vill dela ut och ge den ett enkelt namn och eventuellt en beskrivning. Tryck sedan "Next" och välj det sista alternativet "Customize Share and folder permissions". Klicka på "Custom...". Väl där trycker du "Remove" för att ta bort gruppen "everyone" från listan. Sedan trycker du på "Add..." och letar reda på "Guest" i listan. Dubbelklicka "Guest" och tryck sedan "OK". Ändra eventuellt rättigheterna under "Permissions" om du vill att de som kommer åt utdelningen ska kunna skriva till den oxå (Välj isf "Change" istället för "Read").

 

Tryck "OK".

Tryck "Finish". Välj "Cancel" på frågan om du vill dela ut flera prylar. Klart.

 

---

 

Eller så ser du till att det konto win9x-användaren använder även finns på Win2k-burken ;p

 

/Weyland - pust...

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hyfsat iaf ;)

 

Tror jag lägger till den till min inofficiella eFAQ (to be announced) tillsvidare...

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med Gästkontot på en maskin är något alla intrångsmakare tittar på nästan först. Det är ingen slump att det numera är default inktiverat i NT/2000.

 

Maskiner med öppnat gästkonto får inte ha någon som helst internetkontakt enligt min mening.

 

Då är det bättre med Weylands alt 2: likadana konton i bägge systemen. Tekniskt sett två helt olika, men användarmässigt funkar det som det ska.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det där är en hyfsad förklaring - vad är du då en bra förklaring? ;-)

 

En betald förklaring ;p

 

 

Maskiner med öppnat gästkonto får inte ha någon som helst internetkontakt enligt min mening.

 

Så sant som det står skrivet. Antog helt enkelt att detta var fallet - eller att när problemet väl lösts med guest-konto, är det inte långt kvar till en riktig lösning.. ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2001-08-14 22:33:17 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajamensan, en Steg för steg intstruktion: "Nätverk i Win98 för dummies" ;)

 

Är det nån som har tid och lust med en sådan??? Kanske vore ett bra uppslag för nån av tidningarna också...

 

 

MVH

/Jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle behöva en steg för steg instruktion på hur man konfar Windows 98 för uppringning till Nt domän.

98:an kör windows inloggning, och är inte medlem i domänen. Användarnamn och passord i 98:an är inte samma som i domänen. I fjärranslutningen anger jag domän\username och passord. Jag blir ansluten av modempoolen men inloggningsscriptet körs inte troligtvis på grund av att jag inte blir inoggad i domänen. Hur får jag scriptet att köra när jag loggar i via fjärranslutning?

 

 

____________________________________________

Kan inte komma på något fräckt att skriva här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog lagt din fråga i fel forum, till yttermera visso som ett svar på något helt annat. Svaret är långt och en flerstegsoperation, så jag förslår att du spinner en ny tråd i ett mer adekvat forum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ja. Hade på känn att det skulle komma när jag klickade på skapa inägget.

Bara ingen anklagar mig för att dubbelposta sen ;)

 

 

____________________________________________

Kan inte komma på något fräckt att skriva här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...