Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Systemminne och Adobe Premiere Elements


Daniel H

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag har en ny dator, ihopplockad februari i år. Jag har köpt Adobe Premiere Elements 8. Eftersom jag har en helt ny dator gjord för mina behov och eftersom jag har som intresse att redigera filmer så blir jag ändå något förvånad över att datorn ända får jobba så mycket som den får. Programmet fungerar överlag bra men som nämnt blir ändå lite förvpånad över att datorn har hängt sig vid ett par tillfällen samt att jag fick ett meddelande mitt i mitt arbete som löd att Adobes systemminne höll på att ta slut och att man bör fortsätta arbeta med försiktighet. Hur kan detta komma sig? Är detta något vanligt förekommande och som man får leva med när det gäller multimediaprogram? jag redigerar min första film på den här datorn i det här programmet. Filmen är inte längre än drygt 5 minuter. Det verkar så futtigt. Jag har en dator med:

 

Moderkort:

Gigabyte GA 770TA-UD3

 

Processor:

AMD Athlon II X3 435

 

Minnen:

Crucial DDR3 1333 Mhz 4 Gb Kit LC9 ( 2minnen på resp 2 Gb)

 

Grafikkort:

Sapphire Radeon HD 4350 256 Mb DDR2

 

Hårddisk

WD Caviar Black 640Gb

 

Detta kan ju inte vara för svagt för Adobe Premiere Elements? Vad kan jag göra och tänka på?

 

Mvh och tacksam för svar

 

Daniel Holmgren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Alla Adobes program är krävande. Men din dator borde klara det. Har testat olika sådana här videoedit-program och det är stor skillnad på dom. Man får prova sig fram. Har Magix på en äldre dator och testade en nyare version av samma program på Windows 7 ultimate. Det dröjde inte förrän jag tog bort det. Det äldre programmet, funkar däremot jättebra på XP Pro och det nyare funkade alltså dåligt på Windows 7. Som sagt innan man köper, måste man testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator är inte för svag för Premiere Elements men den är inte heller tillräckligt stark för att köra Premiere Elements utan problem. Sen om du redigerar HD video så behöver din dator vara ytterliggare lite mer kraftfull.

 

Jag ser framför allt att ditt grafikkort är för svagt men det är den enda riktigt svaga länken. Du skulle också kunna sätta in mer RAM-minne, RAM-minne är alltid bra att ha mycket av när man redigerar film (6 eller 8 GB i RAM är bra att ha).

 

Jag rekomenderar att du uppgraderar ditt grafikkort till ett bättre sen om du vill ha ytterliggare bättre prestand så sätter du i mer RAM-Minne.

 

Sen kör du ett 64 bitars Windows? För om du inte gör det så kan din dator inte utnyttja alla 4GB i RAM-Minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator räcker med stor sannolikhet till att köra Adobe premiere elements. Detta gäller även grafikkortet. Ett byte av grafikkort gynnar i synnerhet spelprestandan och väldigt lite videoapplikationer.

 

Det du kan göra är att kontrollera att du har de senaste drivrutinerna installerade till moderkort och grafikkort.

 

När Windows startar, startas också en massa program som tar kraft i från datorn. Prova att stänga ner dom och se om det hjälper.

 

Jag har kört Pinnacle video editing software på en dator med ett HD 3450, utan problem. Det är ett något sämre kort än det du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

är lite novis på detta med Adobes program, men en rejäl växlingsfil är ju lämpliga att ha, någon Gb, utöver Windows vanliga!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för många svar, alla ni. Ja, det är lite att tänka på. Både Windows 7 och Adobe Premiere Elements är ju relativt nya programversioner, så det kanske skorrar lite fogarna. Det har kommit olika svar när det gäller grafikkortet och det jag fick tips om när jag plockade ihop min dator var just att jag inte behövde ett bättre grafikkort än detta jag har eftersom det är, som nämnt här, skillnad mellan spel och film. Så jag har svårt för att tro att det skulle ha med grafikkortet att göra. Visst kan mer minne göra susen men jag har ju som sagt 4 GB och programmet skriver i deklarationen att det behövs minst 1 Gb. Det är känt att det oftast står minsta möjliga prestanda men om jag har 4 så är det ju väl tilltaget ovan eller hur? Konstigt annars? Jag har Windows 64 bit så alla gigabyten skall kunna utnyttjas tycker jag. För HD-redigering krävs 2. Det enda jag kan tänka mig möjligtvis är att processorn skulle kunna vara för svag vid HD-redigering, där krävs minst 3 gigabyte och jag har 2,9 men jag har inte tänkt att jobba med HD på lång tid framöver så det är inget att tänka på nu och när väl den dagen kommer så uppgraderar jag förmodligen.

 

Men jag har fått många råd och skall se vad jag kan göra. Förresten, Mats, ursäkta frågan men vad är en växlingsfil? Hur ordnar jag med det? Tacksam för svar.

 

Mvh Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Virtuellt Minne, (pagerfile.sys)

 

Skriv växlingsfil i sökrutan

Så dyker Ändra Virtuellt Minne upp.

Där kommer exakta instruktioner från Windows hjälpen!

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag har nu försökt att ändra det virtuella minne som du, Mats, rekommenderade mig. Jag får ytterligare någon fråga till mig och skulle du Mats, eller någon annan kunna svara på den? Jag sökte mig fram och fick hjälp via sökhjälpen i Windows (jag har Windows 7 home-versionen, 64 bit) och där kunde man i rutan för Virtuellt minne själv ändra hur mycket eller lite MB man ville ha. Nu har jag två partioner på min hårddisk; en C: och en D: På C: sköts det av systemet men på D: står det "ingen" Vilken bör jag ändra på? Adobe Premiere Elements ligger på C: men videofilerna har jag på D: Kan det var det som strular? att D: inte har någonting? Påverkar det programmet? Under överskriften "Total växlingsstorlek för alla enheter" så står "Aktuell nivå" och "rekommenderad nivå" och "Rekommenderad nivå" visar på högre än vad "Aktuell nivå" har.

 

Bör jag lägga mer på D: som inte har någon växlingsfil eller skall jag öka på C: där programmet är installerat på?

 

Tacksam för svar.

 

Mvh Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

 

Jag har 4093 MB på "Aktuell" och 6139 MB på "Rekommenderad" "Minsta tillåtna" är 16 MB. Detta står på både C: och D: men å andra sidan så står det "ingen växlingsfil" på D:

 

Mvh Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ställ in enligt följande!

627580_thumb.jpg

Mvh

Mats H

 

Ändra storlek på virtuellt minne

Om du får varningar om att det virtuella minnet är litet måste du öka minimistorleken för växlingsfilen. I Windows anges den ursprungliga minimistorleken för växlingsfilen till samma storlek som den mängd RAM-minne (Random Access Memory) som är installerad på datorn och maximistorleken till tre gånger den mängd RAM-minne som är installerad på datorn. Om du ser varningar vid dessa rekommenderade nivåer bör du höja minimi- och maximivärdena.

 

  1. Öppna System genom att klicka här.
  2. Klicka på Avancerade systeminställningar i det vänstra fönstret. Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.
  3. Gå till fliken Avancerat och klicka på Inställningar under Prestanda.
  4. Klicka på Ändra under Virtuellt minne på fliken Avancerat.
  5. Avmarkera kryssrutan Hantera automatiskt växlingsfilens storlek på varje enhet.
  6. Klicka på den enhet som innehåller växlingsfilen du vill ändra under Enhet [volymetikett].
  7. Klicka på Anpassad storlek, skriv in en ny storlek i megabyte i rutan Ursprunglig storlek (MB) eller Maximal storlek (MB), klicka på Aktivera och sedan på OK.

Obs!

  • Att öka storleken kräver vanligen inte att datorn måste startas om, men om du minskar storleken måste du starta om datorn. Vi rekommenderar att du inte inaktiverar eller tar bort växlingsfilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju ordentligt med växlingsfil i alla fall.

 

Jag försökte googla lite på ditt problem och hittade http://premierepro.wikia.com/wiki/Error:Out_of_memory Visserligen inte samma programvariant som du har men de bör likna varandra.

En person (Pat M Sherman) löste det genom att skapa ett nytt projekt och i det importera det gamla projektet. Personen gissar att det var något fel i den ursprungliga projektfilen.

En annan (Steve Bland) skriver så här "turning off any and all thumbnails both in the assets pane and in the timeline. Also, dont show the audio waveform. " eftersom jag inte är bekant med programmet vet jag inte vad det kan heta i en svensk version.

Susan Greeves letar fram mappen för visade filer och tar bort mapparna för projekten (för säkerhets skull flyttade någonstans).

 

Ett inställningsalternativ http://livedocs.adobe.com/en_US/PremierePro/3.0/WS5B13C4F8-065A-4215-A0EF-E84BAB12BFC9.html

 

Några andra trådar:

http://forums.adobe.com/message/2622095

http://forums.adobe.com/message/2728001

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar båda två!

 

Men jag fick inte svar på min fråga om jag skulle göra något i C: eller D:? När jag själv funderar på saken så kanske det är i C: jag skall öka eftersom programmet är i C: kan det ligga något i det?

 

För övrigt kan det också vara så som du skriver Cecilia att det har blivit något fel i projektfilen. I så fall borde det lösa sig snart av sig själv om jag gör det rätt från början i nästa projekt.

 

Tacksam för feedback

 

Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det virtuella minnet är fullt tillräckligt för Premiere utan det måste vara något annat. Sedan om det beror på fel i projektfilen eller om det är något av de andra tipsen som hjälper går ju inte att veta. Helt klart att olika åtgärder får bort felmeddelandet för olika personer. Det innebär ju tyvärr att det bara är för dig att pröva dig igenom tipsen tills du hittar den åtgärd som hjälper i just ditt fall.

 

När det gäller växlingsfil för övrigt, för Windows är det bäst med bara en växlingsfil per hårddisk. Eftersom C: och D: ligger på samma hårddisk ska det inte finnas något behov av en växlingsfil på D:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack Cecilia. Jag fick svar på min fråga. Jag ögnade igenom de länkar du hade med i förra inlägget och sammanfattningvis verkar det som att Adobe Premiere som program är ett resurskrävande program, som också så riktigt har påtalats även här i forumet. Visserligen nämns att det virtuella minnet bör ökas men om jag har mycket redan så? Ja, vi kan ju se. Jag prövar mig fram. Jag har märkt att det kanske blev någon form av störning i början när jag laddade in mina filmklipp för när programmet skall starta så kommer det upp en skylt med namn på filmfiler som den inte hittar. Jag trycker då på "Hoppa över alla" och så startar programmet. Det kan ju vara det. I vilket fall så brukar jag när jag är klar med ett projekt spara den färdiga filen på en DVD och/eller DV-kasset och/eller annat och sedan rensar jag bort det gamla projektet så inte hårddisken blir full på en massa filer man sedan inte använder. jag börjar nog snart med ett nytt projekt och då skall jag se till att det blir rätt från början. Vi kan ju avvakta och se om det virtuella minnet behöver utökas med tiden. Tack Mats ändå för tipset.

 

Mvh Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

lycka till med dina projekt, låter som du har kul!

 

Citat från Windowshjälpen:

I Windows anges den ursprungliga minimistorleken för växlingsfilen till samma storlek som den mängd RAM-minne (Random Acces, Om du får varningar om att det virtuella minnet är litet måste du öka minimistorleken för växlingsfilen).

Fick varning när jag körde Adobe Photoshop ,och gjorde som Adobe rekomenderade, lade upp en separat växlingsfil som systemet fick definera, vilket gav detta resultat. Inga fler varningar!:)

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...