Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopiera / bränna musik medley-CD


Rayed

Rekommendera Poster

Jag vill rippa mina (original-) CD-skivor till ett format som går att spara på hårddisken, varifrån jag vill fritt kunna plocka olika artister / låtar och bränna medley-skivor för t.ex. bilstereon. WAW - WMA - mp3 accepteras inte av vare sig bilstereon eller hemma-stereon. Brännarprogram: Ashampoo Burning Studio 9. Operativsystem: XP Pro / Windows Media Player 11.0.5721.5145

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill rippa mina (original-) CD-skivor till ett format som går att spara på hårddisken, varifrån jag vill fritt kunna plocka olika artister / låtar och bränna medley-skivor för t.ex. bilstereon. WAW - WMA - mp3 accepteras inte av vare sig bilstereon eller hemma-stereon. Brännarprogram: Ashampoo Burning Studio 9. Operativsystem: XP Pro / Windows Media Player 11.0.5721.5145

 

Med Windows Media Player kan du rippa hela eller enstaka låtar från cd-skivor till mp3, wav och wma. Programmet kan även bränna en egen ljud-cd med låtar som finns på din dator.

 

Först måste du rippa låtarna till datorn och sen skapar du en ljud-cd. En cd-skiva med musik rymmer cirka 70 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men som jag sade: WAW - WMA - mp3 accepteras inte av "vanliga" CD-spelare. "No CD" visas i displaye´en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ändvänder Media MonkeyFREEWARE, Det samlar alla mina ljudfiler i ett biblotek, sedan drar man den låten man vill ha till en playlist, sedan bränner man playlisten som Audio Cd( Pcm format- programmet converterar flera format automatiskt som wav, mp3) som fungerar i alla Cd spelare.

 

Jag har en liten äldre version, så jag vet att den nyare version som fanns med på Pc För Alla 12-09 CD:n har mer möjligheter.

 

Du kan ochså ha fel på din brännare om du får det svaret, eller det kan vara Ashammpo Burning 9 som slår i från om du har någon låt som är DRM-skyddad.

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men som jag sade: WAW - WMA - mp3 accepteras inte av "vanliga" CD-spelare. "No CD" visas i displaye´en.

 

Med Windows Media Player kan du bränna en ljud-cd med låtar som innehåller wav, wma och mp3, och det bör fungera! Låtarna måste konventeras och det görs om du bränner en ljud-cd i programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat med både Media Player och Ashampoo. Skivorna går att spela upp på datorn, men inte på en "vanlig" CD-spelare eller i bilen, och det var ju liksom det som var meningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat med både Media Player och Ashampoo. Skivorna går att spela upp på datorn, men inte på en "vanlig" CD-spelare eller i bilen, och det var ju liksom det som var meningen.

 

För att få en CD att spelas av i en CD-spelare krävs att du bränner ljudfilerna som CD-format och inget annat. Om du sparar ljudfiler som WAV, MP3 eller andra format är det av vikt att du inte bränner en ljud-CD som data utan som CD. När du bränner ljudfiler till en CD konverteras de till CD-skivans format cda (Compact Disc Audio).

 

Konverteringen sköts normalt av brännarprogrammet men endast när valet att bränna CD som ljudskiva är valt.

Har du flera olika format på dina ljudfiler är det inte säkert att brännarprogrammet klarar av att konvertera filerna till cda. Jag föreslår att du sparar dina ljudfiler i ett och samma format innan du bränner dem till en CD som ljudspår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få en CD att spelas av i en CD-spelare krävs att du bränner ljudfilerna som CD-format och inget annat. Om du sparar ljudfiler som WAV, MP3 eller andra format är det av vikt att du inte bränner en ljud-CD som data utan som CD. När du bränner ljudfiler till en CD konverteras de till CD-skivans format cda (Compact Disc Audio).

Konverteringen sköts normalt av brännarprogrammet men endast när valet att bränna CD som ljudskiva är valt.

Har du flera olika format på dina ljudfiler är det inte säkert att brännarprogrammet klarar av att konvertera filerna till cda. Jag föreslår att du sparar dina ljudfiler i ett och samma format innan du bränner dem till en CD som ljudspår.

Att kopiera en CD direkt till en annan CD verkar inte vara så svårt. Värre är det tydligen att kopiera den (dom) till hårddisken, för att sedan plocka ihop låtar till en "samlings-CD" med någon/några låtar från varje.

Hur bär man sig åt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du har gjort är tydlige Ljud-dataskiva.

 

Ja du har rätt Formatet på Audio cd, CDa.

Jag blanda ihop ett format från gamla tiden när man andvände COOL EDIT.

Förr i tiden fanns inte Cda, då körde man PCM-encoding, även fortfarande se nedan.

 

"Ljud-CD

Huvudartikel: Red Book (ljud-CD-standard)

Den logiska form av en ljud-CD (officiellt Compact Disc Digital Audio eller CD-DA) beskrivs i ett dokument från det format som är gemensamt skapat, Sony och Philips 1980. Dokumentet kallas vardagligt som "Red Book"Efter färgen på omslaget. Formatet är en två-kanals 16-bitars PCM kodning på en 44,1 kHz samplingsfrekvens per kanal. Fyra-kanals ljud är ett tillåtet alternativ inom det Red Book formatet, men har aldrig genomförts. Mono ljud har ingen befintlig standard på en Red Book CD, mono-källmaterial presenteras oftast som två identiska kanaler på en "stereo" spår.

 

Urvalet av samplingsfrekvens grundade sig främst på behovet av att återge det hörbara frekvensområdet 20 Hz - 20 kHz. Den Nyquist-Shannon Samplingsteoremet anges att en samplingsfrekvens på mer än dubbelt den maximala frekvensen för signalen som skall registreras behövs, vilket resulterar i en krävs på minst 40 kHz. Den exakta samplingsfrekvens på 44,1 kHz är ett arv från en metod att räkna digitalt ljud till en analog videosignal för lagring på U-matic videoband, Som var den mest prisvärda sättet att överföra data från en inspelningsstudio till CD tillverkaren vid CD specifikationer den att utvecklas. Den anordning som stänger av en analog ljudsignal i PCM-ljud, som i sin tur omvandlas till en analog videosignal kallas en PCM adapter. Denna teknik kan lagra sex prover (tre prover per stereo kanal) i en enda horisontell linje. En standard NTSC videosignal har 245 användbara linjer per område och 59,94 fält / s, som arbetar ute på 44.056 prover / s / stereo kanal. På samma sätt KAMRAT har 294 linjer och 50 områden, vilket ger 44.100 prover / s / stereo kanal. Detta system kan antingen lagra 14-bitars prover med några felkorrigering eller 16-bitars prov med nästan ingen felkorrigering.

 

Det blev en lång debatt om huruvida att använda 14-bitars (Philips) eller 16-bitars (Sony) kvantiseringOch 44.056 eller 44.100 prover / s (Sony), eller runt 44.000 prover / s (Philips). När Sony / Philips arbetsgrupp konstruerad Compact Disc hade Philips redan utvecklat ett 14-bitars D / A-omvandlare, Men Sony insisterade på 16-bitars. Till slut, 16 bitar och 44,1 kilosamples per sekund segrat. Philips hittat ett sätt att producera 16-bitars kvalitet med hjälp av deras 14-bitars DAC med fyra gånger översampling"

Källa wikepedia.

 

Men jag rekommenderar MEDIA MONKEY, Det är bara under Playlist att klicka copy och sedan burn du får upp alternativ överst är audio cd som spelas i alla cd-spelare, sedan next och burn!

 

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar lite rörigt det här med ljud på en CD. PCM-tekniken är fortfarande den teknik som används.

PCM står för Puls Code Modulation.

 

Bakom CD-tekniken står Sony och Philips. Båda jobbade redan på 60-talet med en digital lagringsform av ljud. Tekniken var dyr och arbetet med att hitta bra lösningar var intensiv. På 70-talet gick utveckligen vidare tack vare nya landvinningar inom processortekniken. Sony fortsatte sin utveckling i Japan medan Philips höll på i Europa. PCM-tekniken var redan utvecklad och implementerad inom musikinstrumentvärlden. Den fanns redan i flera olika fabrikat av synthesizers.

Ytterligare ett exempel på samarbetet mellan Sony och Philips är det digitala ljudets anslutningssystem, S/PDIF, Sony Philips Digital InterFace. Hur många kontaktsystem för digital form av ljud ser vi idag på elektronik? Jo, ett i synnerhet, S/PDIF.

 

För att inte hamna i samma situation som kampen mellan VHS och Betamax (två videosystem för hemmabruk där JVC låg bakom VHS och Sony bakom Betamax) slog sig Sony och Philips samman för att utveckla ett gemensamt system. Båda visste om att en kamp skulle kunna sänka marknaden.

Det blev en kompromiss där mycket av tekniken för CD kommer från Philips. Sony fortsatte med sitt egna system, vid sidan om samarbetet med Philips, med tekniken MiniDisc.

Båda företagen ansåg att 16 bitars upplösning skulle räcka för att täcka in örats förmåga. Dessutom var det ekonomiskt försvarbart i slutet på 70-talet då tekniken var extremt dyr.

Samplingsfrekvensen skulle beräknas på ett sådant sätt att den kunde användas inom såväl NTSC-systemet som PAL (TV-system).

Precis som "ruben" har citerat har även hänsyn tagits till Nyquist-teorin beträffande samplingsfrekvensen. Vad det handlar om är aliasingeffekten som kan uppstå vid sampling av analog ljuddata. För att inte fasvridningen vid frekvensbeskärningen inte skall bli för distorderad (ljudförvrängd) krävs dessutom en ganska hög samplingsfrekvens.

 

Samplingsfrekvens är det antal "prov" som tas på den analoga ljudsignalen när den skall kods om till digital form. Det ansågs räcka med två provtagningar per frekvenscykel för att kunna återställa den i sin originalform. Eftersom "expertisen" ansåg att det mänskliga örat inte kan uppfatta högre frekvenser än 20000Hz behövdes inte högre samplingsfrekvens än 40000Hz. Orsaken till 44100Hz är en räkneformel som passar TV-systemen också.

"Expertisen" hade tyvärr fel. Det krävs minst 4 provtagningar för att någorlunda kunna återställa en ljudvåg på 20000Hz. "Expertisen" tittade enbart på rena sinusvågor och inte komplexa ljudsignalsvågor. Dessutom har det visat sig att det mänskliga örat klarar av att höra frekvenser över 20000Hz och att komplexa ljudsignaler på frekvenser i detta område påverkas vid filtrering.

 

Nyquist-teorin går ut på att en ljudsignal kan påverkas negativt av att samplas. Med fel frekvens kan en ny ljudsignal skapas som påverkar det ljudande resultatet negativt. Därför måste samplingsfrekvensen vara minst det dubbla mot vad som skall återges. Ett bra exempel på den här effekten kan man få visuellt.

Ta ett hjul med eker. Rulla det långsamt framåt och det syns att det rullar framåt. Ju högre hastighet som hjulet får desto mer rullar det framåt tills en viss hastighet uppnås. Då ser det ut som att hjulet håller på att stanna upp för att snart stå still och därefter börja rulla bakåt. Ekerna i sig kan vara frekvensen på ljudet och hastigheten som hjulet rullar med själva samplingsfrekvensen. När rullhastigheten når upp till den hastighet som ekerna utgör sammanfaller de. När hjulet ser ut att rulla bakåt skapas "frekvenser" som är lägre än samplingsfrekvensen och blandar sig med originalljudet.

 

Ytterligare ett sätt att hindra icke önskade frekvenser att nå det originala ljudet använder man lågpassfilter efter att ljudet återskapats från digital form till analog form. Med en samplinsgfrekvens om 44100Hz krävs branta filer som skär bort allt ovanför 20000Hz. Sådana filter har en tendens att vrida fasen på olika frekvenser så de inte kommer fram samtidigt. När jag gjorde mätningar på de första CD-spelarna som kom till Sverige 1983 kunde jag mäta upp till 190 graders vridning på frekvenser runt 19000Hz i jämförelse med frekvenser på 1000Hz. Fasvridningen bör vara noll för att ljudet inte skall förvrängas.

Idag används översampling efter digital-analogomvandlingen för att man skall kunna använda filter som inte skär lika hårt och brant för att undvika fasvridningen.

Inom DAT (Digital Audio Tape, som används inom proffsvärlden) använder man 16 bitars analog digitalomvandling och 48000Hz samplingsfrekvens. Det finns sedan en tid tillbaka studios som använder 18 bitars upplösning tillsammans med 48000Hz.

Sedan några år tillbaka har även SACD, Super Audio CD, funnits på marknaden. Här använder man 20 bitars analog till digitalomvandlare med 96000HZ samplingsfrekvens. I dagens teknik beskrivs systemet som ett system där man använder en teknik med endast 1 bit analog digitalomvandling och 2.8MHz samplinsgfrekvens.

 

När ljudet, som är i PCM-form, paketeras på en CD får det formatet cda. En fil på en CD ser ut att vara ca. 1kB stor enbart. Detta till trots att den är betydligt större. Orsaken är att ljudet är paketerat i cda-filen och innehållet syns inte.

En Wav-fil är en ljudfil som är kodad med PCM-tekniken.

 

För hugande läsare som vill veta mer kan jag föreslå ett besök hos ett större bibliotek. Hör med dem om de har kvar nummer 12 år 2001 av tidningen Datormagazin. Jag skrev en artikel för Datormagazin som ljud i digital form som publicerades i det numret. Artikeln löper på 13 sidor och avhandlar CR, DAT, MP3, MP3AAC, MiniDisc m.fl. ljudoformat. Den är ganska djuplodad och bör ge en hyfsad bild av hur systemen fungerar.

 

För att kunna göra en egen "bland-CD" måste man "extrahera" (packa upp) wav-filen från cda-filen om det är från CD man "plockar" låtarna. Wav-filen är en PCM-kodad ljudfil men det är inte nödvändigt att veta. En del kallar det för att "rippa" en CD när man packar upp wav-filen från en CD.

De flesta brännarpogram har funktionen att kunna koda av cda-filen och spara den paketerade wav-filen på en hårddisk. När alla låtar man vill samla på en egen CD är sparade på hårddisken öppnar man brännarprogrammet och väljer att skapa en ljud-CD.

Brännarprogrammet "paketerar" wav-filerna till cda och lägger dem på en skiva. CDA-filerna innehåller information om hur stor wav-filen är, var den finns på skivan, spårnummer, tidskoder m.m. Det här är väldigt enkelt att göra med ett brännarpogram som kan extrahera cda-filer från en CD. Nero, Roxio och Ashampoo skall kunna klara det här. Det finns också fristående program som kan extrahera cda till wav.

 

Jag avråder från att extrahera wav-filer till mp3-format för att sedan bränna dem på CD igen som cda. Orsaken är att mp3 är ett förstörande format. Om en cda-fil extraheras till mp3 förstörs mycket av innehållet av ljudet och den blir klart sämre i kvalitet. När den sedan bränns på en CD som cda-fil adderas nonsensinformation för att filen skall uppfylla den mängd som normalt motsvaras av en wav-fil av samma tidslängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Burning studio 2009. Starta programmet så går du till Burn and Rip Music, med en bild av en Ton, klickar man där så får man upp alternativ ta det första "CREATE AUDIO CD".

Sedan kommer det en sida som du lägger till Låtarna (Add, alla format godtas), begränsningen är minuterna som du ser längst ner på en linje, 80 minuter musik går att bränna. När du valt klart, klicka Next.

Då Bör du ha en tom skiva i brännaren, sidan som kommer upp söker reda på enhet (brännaren) och om du har en skrivbar skiva. Sedan är det bara att klicka Write. Då skall du ha en Audio-CD(=Ljud-CD).

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min första tanke är att din CD-spelare inte vill acceptera kvaliteten på de CD-skivor du bränt på. En del nyare spelarare tar inte alltid emot de billigare skivorna. Prova med Fuji eller TDK, de brukar fungera.

 

Har själv Ashmpoo Burning Studio vilken jag tycker är mycket bra. Gå in på fliken; Bränn eller rippa musik och välj sedan det översta alternativet > Skapa en ljud cd. Lägg i en cd och fyll upp listan med de låtar du vill ha med på skivan. När du har en skiva i så ser programmet när den är full. Bränn!

 

Gå annars till manualen för den cd-spelarare du vill använda för att spela upp och kolla vilka format spelaren accepterar. Konvertera med följande program:

 

http://download.cnet.com/Switch-Sound-File-Converter/3000-2140_4-10327491.html

 

Good luck!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Wow, vilken diskussion :)

 

http://computer.howstuffworks.com/question434.htm berättar hur du skapar en cd skiva som funkar i bilen.

 

Använder du http://infrarecorder.org/ för att bränna skivor är det knappen 'audio cd' du vill använda.

 

Funkar det fortfarande inte i din grejer tror jag att det antingen är cd skivornas kvalitet eller utrustningen som inte accpeterar brända skivor. Testa hos en polare för att se om det är utrustningen. Byta cd märke för att testa om det är det. Verbatim är ett bra märke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...