Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips på router


Äiza

Rekommendera Poster

Det ska gå att stänga av den trådlösa delen på alla trådlösa routrar.

 

Tack för svaret!

 

Jag hittar inga färska stortester på routrar, men såg följande två som verkade prisvärda:

 

Netgear WNR3500L RANGEMAX WIRELESS-N GIGABIT ROUTER WITH USB

http://netgear.se/Products/RoutersandGateways/WirelessNRoutersandGateways/WNR3500L.aspx

 

Netgear WNDR3300 RANGEMAX DUAL BAND WIRELESS-N ROUTER

http://netgear.se/Products/RoutersandGateways/WirelessNRoutersandGateways/WNDR3300.aspx

 

Är det nåt att ha för vardagsbruk, alltså inga avancerade grejer?

Jag bor i en lgh så jag vet inte om Dual-band är så avgörande (?) däremot möjligheten att kunna koppla en USB-enhet till routern är intressant även om det är "ca 5MB/s läs och 1.6MB/s skriv".

 

Tacksam för alla tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är routrar som riktar sig till hemanvändare. Om du har många grannar med trådlösa nätverk så är det bra med dual-band eftersom det troligen inte är så många andra som har det än och därmed blir mindre trångt på de frekvenserna. Men det kräver förstås att datorernas nätverkskort också har stöd för 5 GHz-bandet.

 

I lägenhet är det inte så bra att att ha produkter stark signal, RangeMax, eftersom det innebär att routern kommer dels att störa många omkringliggande lägenheter och dels plocka upp signaler på ett större avstånd, dvs från fler grannar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är routrar som riktar sig till hemanvändare. Om du har många grannar med trådlösa nätverk så är det bra med dual-band eftersom det troligen inte är så många andra som har det än och därmed blir mindre trångt på de frekvenserna. Men det kräver förstås att datorernas nätverkskort också har stöd för 5 GHz-bandet.

 

I lägenhet är det inte så bra att att ha produkter stark signal, RangeMax, eftersom det innebär att routern kommer dels att störa många omkringliggande lägenheter och dels plocka upp signaler på ett större avstånd, dvs från fler grannar.

 

Tack för tipsen!

 

Jag har kollat vidare men hittar ingen dual-band router som inte lovar längre räckvidd (RangeMax).

Det verkar som om man får det på köpet med dual-band eller?

 

Vilken router ska man köpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får du väl köpa en dual-band i alla fall :) och så får du se om det går att stänga av den funktionen i inställningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...