Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ominstallation Windows XP


kiwi01

Rekommendera Poster

Nu är det äntligen dags att ominstallera operativsystemet i min stationära Dell Dimension. Har en instruktion i min Dell-handbok (på engelska) samt en på svenska utprintat från nätet.

 

Har alltid haft för mig, vet inte varför, att jag har en OEM-licens men det står inget sådan på skivan som följde som är "För återinstallation av Microsoft Windows XP Home Edition inklusive Service Pack 1" . Trodde att det skulle behövas ett licens nr men det finns inte, däremot finns det något äkthetsbevis vars nummer är påklistrat på datorlådan, Product key och sedan en lång radda bokstäver och siffror, men det kanske inte behövs heller.

 

Utöver denna cd har jag en hel bunt med olika cd innehållande diverse drivers mm.

Quick Set up for Color Monitor behövs väl inte för det påverkas väl inte av ominstallationen?

Sen finns det Drivers and utilities "For Reinstalling Telephony Data/Fax Voice Modem Software for Microsoft Windows". Tror ni att jag måste köra den?

Det finns ytterligare några drivers and utilities, på samtliga står det already installed on your computer

Sen finns det en application som heter Eurotools System Software.

 

Internet antar jag kommer med när jag installerar Windows - eller har jag fel? - men kommer jag ut på nätet? Jag har bredband från Comhem, kanske måste jag göra några installningar innan det fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en återställningsskiva för din dator finns licensnyckeln redan inbakad i installationen. Det är en licens som gäller för flera datorer, s.k. företagslicens. OEM-numret du har på din dator är ditt äkthetsbevis för den installation du gör. Den hör till den skiva du har för återställningen.

 

För att komma ut på internet måste du installera alla drivrutiner för hårdvaran i din dator. De ingår inte i Windows XP med största sannolikhet. Windows XP innehåller inte så många drivrutiner.

Jag skulle föreslå att du går in på Dells hemsida och hämtar hem de nyaste drivrutinerna till din dator. De som ligger på skivan är säkerligen gamla och det finns nyare som fungerar bättre. Har du påbörjat din ominstallation nu kanske du har tillgång till en annan dator som du kan använda för att hämta drivrutiner med. Har du inte påbörjat ominstallationen föreslår jag att du redan nu hämtar hem de senaste drivrutinerna. Det gäller för hela din dator. Har du ett ATI eller nVidiabaserat grafikkort föreslår jag att du går in på resp. tillverkare och hämtar de senaste drivrutiner där.

 

Quick Set up for Color monitor behöver du kanske också. Om du gör en ren ominstallation (en installation som tar bort allt från datorn) kommer du att förlora allt du har på hårddisken. Du bör således spara allt du vill ha kvar på en annan hårddisk eller skiva.

 

Om du måste ha drivrutinerna för Data/Fax är något du kan avgöra själv. Har du inget uppringt internet och faxar inte behöver du den inte.

Om du behöver EuroTools beror på om du använder det eller ej.

 

Jag föreslår att du installerar XP först och alla drivrutiner sedan. Du behöver också uppdatera XP efter din installation. Det har kommit två Servicepacks till efter SP1, nämligen SP2 och SP3. Dessutom har det kommit en massa uppdateringar utöver dem. Du kommer således att behöva ägna en hel del tid åt att uppdatera XP enbart. För detta behöver du internetåtkomst. För internetåtkomst behöver du ett nätverkskort om du kopplar upp dig med bredband. För att få igång ditt nätverkskort behöver du drivrutinen till detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Min dator är köpt 2003 och senaste drivrutinerna är från 2005, senare finns inte. Faktiskt så hämtade jag uppdateringarna för några år sedan med resulttet att mitt skrivbord blev nedlusat med ett 50-tal ikoner, enda sättet att bli av med dem var att göra en systemåterställning. Gjorde samma sak några månader senare med samma resultat så det vill jag inte göra om.

Nätverkskort har jag, jag använder ju bredband idag. Servicepacken för Windows känner jag till, dem har jag i min dator idag också och att jag sedan måste installera en mängd program är självklart.

Men visst är jag lite förvånad över att måste installera skärmen men det är säkert rätt - även om jag inte riktigt förstår hur jag kan följa installationsprocessen på skärmen om den nu inte är installerad och klar???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Min dator är köpt 2003 och senaste drivrutinerna är från 2005, senare finns inte. Faktiskt så hämtade jag uppdateringarna för några år sedan med resulttet att mitt skrivbord blev nedlusat med ett 50-tal ikoner, enda sättet att bli av med dem var att göra en systemåterställning. Gjorde samma sak några månader senare med samma resultat så det vill jag inte göra om.

Nätverkskort har jag, jag använder ju bredband idag. Servicepacken för Windows känner jag till, dem har jag i min dator idag också och att jag sedan måste installera en mängd program är självklart.

Men visst är jag lite förvånad över att måste installera skärmen men det är säkert rätt - även om jag inte riktigt förstår hur jag kan följa installationsprocessen på skärmen om den nu inte är installerad och klar???

 

Skärmen bör fungera utan att installera men du kan för tillgång till fler funktioner om du installerar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...