Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet Störning


CpKakah

Rekommendera Poster

Jag har ett litet problem med min granne <_< Det är nämligen så att han, som bor ca 100m ifrån mitt hus, brukar roa sig med att skicka nån sorts sändning via den stora antennen som han har.

Det skulle ju inte störa mig om det inte var så att varje gång han gör detta så hörs hans röst genom högtalarna samt att internet slutar fungera i takt med att han sänder :angry:

Detta har hållt på bra länge och det börjar bli ganska irriterande eftersom han ändå sänder ett par gånger per dag. Går det att fixa detta på något sätt förutom att såga ner hans förbannade antenn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det gör det! Kapa hans spänningskablar in i huset! ;-)

 

Nej, skojar bara. Det verkar som om hans system inte är avstört korrekt. Vad du kan göra hemma är att linda dina högtalarkablar kring en järnkärna. På så sätt skapar du ett lågpassfilter. Dessutom ändrar du induktansen för dina högtalarkablar som gör att de kanske inte längre fungerar som mottagare och avkodare för antennsignalen.

Samma sak kan du göra med dina kablar till ditt internet.

 

Problemet med sådant här är känt inom ljudvärlden (där jag "kommer från"). Kablarna till vinylskivspelaren (LP), tillsammans med pickup kan fungera som antenn och avkodare för amatörradio. Ett sätt att stävja detta var att ändra impedansen i kablarna vilket enklast görs med en ferritkärna.

 

Vill du veta mer om det här får du gärna återkomma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...