Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn fryser sig med filmer


Crill333

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Problemet:

Mitt problem är att min nya dator låser sig, alltså det gå inte trycka eller röra tangentbord eller mus. Så jag har bara ett alternativ och detta är att trycka på "turnoff" eller "reset" knappen på datorn.

Datorn låser sig jämt i VLC media player och har låst sig en gång i DIRT2 spelet, aldrig annars vad jag har märkt.

 

 

Mina felsökningar:

 

Jag har testat den senaste VLC:n och en äldre VLC version, inget hjälpte.

 

Jag har installerat om hela datorn, hjälpte inte.

 

Jag har uppdaterat alla drivrutiner till de senaste och även testat äldre grafikkorts drivrutiner, inget hjälpte.

 

Jag har gjort "memtest" för att kolla ifall minnena va fel på... jag körde det över en timme och det va inget fel på dem.. dem va helt OK!

 

Det märkligaste är att grafikkortet klarade sig igenom 3DMARK... Jag testade 2 gånger. Första med låga inställningar och andra med högsta inställningar.

 

Felsökning som gav resultat:

 

Jag felsökte oxå genom att byta mitt grafikkort HD5770 till ett äldre som jag hade här hemma som är ett X1300.. när jag hade satt in detta gamla X1300 kortet så funkade VLC media player perfekt. så jag antar att det är grafikkortet.

 

 

Här info på vilka delar jag har i min nya dator:

 

Processor: AMD Phenom II X4 965 Black Edition 3.4Ghz

Ram-minnen: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL9

Moderkort: ASUS M4A79T Deluxe, Socket-AM3

Grafikkort: XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5

Nätagget: Corsair HX 750W PSU

Hårddisk: WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA,

 

DVD brännare och Chassi antar jag inte spelar nån roll.

Dessa komponenter ska passa ihop. jag har kollat det själv och även komplett där

jag köpte det säger att det ska funka ihop, men det kanske kan ha komplitetsproblem iaf?

 

KÖR WINDOWS XP Professional 32bitars

 

Temperatur - Värme-info:

Grafikkortet: 40 grader

Processor: 38 grader

Moderkort: 27 grader

 

 

Funderingar:

 

Tror ni att det är grafikkortet som är problemet här?

 

 

Tack för snabba och bra förklarade svar!

 

 

EDIT

Jag har nu fått tillbaka mitt grafikkort från komplett och dem hade testat följande: Trots detta funkar det fortfarande INTE på min dator.

 

Följande tester har utförts hos komplett:

* Installation, installation av de senaste officiella drivrutinerna till grafikkortet, Catalyst 10.1 - OK

* Stresstest, 3DMark2006 3 loops - OK

* Stresstest, FurMark Stability Test, Xtreme Burning mode i 60min - OK

* Speltest, Crysis 30min - OK

* VLC media test, film i 30min - OK

 

 

Jag har testat nu även med att byta nätagg med en kompis, och det hjälpte inte heller.

Så nu har jag typ testat det mesta i datorn, utan hårddisk och processor. Jag har dock gjort stress test på både HDD och CPU som visade inga fel så jag tror inte det är fel på dem.

 

Jag märkte oxå att filmer fryser även på nätet när jag kollar på flash player filmer på nätet,, t.ex SVT PLAY, TV4 PLAY. och sen har jag kollat trailer på www.mafia2game.com och då fryser datorn sig oxå,, det kan gå mellan 10-30 min innan nåt händer och ibland på några sekunder.

 

Så nu vet jag att det hänger sig i VLC och flash player.. jag kommer säkert stöta på flera fel med filmer.

Dock så funkar filmerna när jag kollar på Windows media player.

och jag har spelat spelet, The Saboteur i över 30 min och inget har hänt, spelet glider på fint.

Konstigt att det fryser sig i filmer men inte i spel.

 

när den fryser sig så blir bilden stilla och ljudet hakar upp sig,.. jag kan inget annat göra än att trycka på reset knappen på datorn för det gå inte röra mus eller tangentbord.

 

Är jätte tacksam för svar! Det har gått en månad sen datorn kom och jag har i stort sätt bara felsökt nu denna månaden, jätte tråkigt att det aldrig löser sig =(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnestest ska man köra i många timmar för att vara säker på att där inte är några fel, t ex i 10 timmar under natten.

 

Du har inte svarat på de sista frågorna på SweClockers

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=906698

Mycket bra frågor.

 

Men det kan helt enkelt vara så att VLC inte är kompatibelt med ditt grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnestest ska man köra i många timmar för att vara säker på att där inte är några fel, t ex i 10 timmar under natten.

 

Du har inte svarat på de sista frågorna på SweClockers

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=906698

Mycket bra frågor.

 

Men det kan helt enkelt vara så att VLC inte är kompatibelt med ditt grafikkort.

 

har svarat där nu.

 

men som sagt så fryser det sig även i flash filmer.

och dem frågorna han ställde så är alla dessa gjorda. har senaste uppdatering av alla komponenter + bios.

Du kan läsa mer utgående hur jag svarade där ifall du vill se mer.

 

men jag vet inte varför flash inte funka och vlc.. det funkar ju bra i windows media player 11. så jag kör det sålänge.

men om jag ska kolla lite trailer och sånt på nätet så är det oftast flash player och då fryser datorn ju sig.

 

du har inga mer tips?

 

när jag bytte graffet med farsans gamla X1300 så funkade VLC perfekt, har inte testat flash med farsans graffe med det lär nog funka med.

Det känns som det är graffet fortfarande.

Jag har nu spelat ett nytt krävande spel, The Saboteur nu i cirka 2 timmar, och allt gå flytande.. jag läste nånstans att grafikkortet är uppdelat i 2D och i 3D. då kanske det är så att mitt 2D är fel på, för det är ju säkert 2D som används vid filmer.

Men vad menar du med att det inte kompitabelt med VLC? isåfall är det mitt grafikkort som är nåt fel på för med farsans ATI X1300 funkar vlc som sagt prima.

Man har ju läst mkt om 5x serien att den har gett problem med spel och annat, men konstigt att det påverkar filmer, flash funkar ju inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat på XFXs support om där finns uppdatering av kortets BIOS eller bättre drivrutiner än vad ATI har?

http://www.xfxforce.com/en-us/Help/Support.aspx

 

 

ja,, och dem har ATI 10.1 oxå där!

 

men iallafall...

Jag nu bytt och testat med ett nvidia 9800 GTS och då funkar VLC och flash och mina spel helt PERFEKT! yeah!!! så det är mitt grafikkort som inte är kompitabelt med mina komponenter. + att graffet är sönder.. för jag testade mitt graffe HD5770 på en annans dator och samma fel uppstod! så mitt grafikkort är det de är fel på! Himla HD5770 är BAJS kort!!

 

TIPS!

köp inte detta förrens ni vet att det funkar med era komponenter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja,, och dem har ATI 10.1 oxå där!

 

men iallafall...

Jag nu bytt och testat med ett nvidia 9800 GTS och då funkar VLC och flash och mina spel helt PERFEKT! yeah!!! så det är mitt grafikkort som inte är kompitabelt med mina komponenter. + att graffet är sönder.. för jag testade mitt graffe HD5770 på en annans dator och samma fel uppstod! så mitt grafikkort är det de är fel på! Himla HD5770 är BAJS kort!!

 

TIPS!

köp inte detta förrens ni vet att det funkar med era komponenter!

 

 

Det är inte löst ännu! Sen jag bytte grafikkort så funkar det att kolla på filmer iaf,..

men nu när jag skulle installera ett spel så frös sig skiten oxå!

vad kan det nu vara?

är det min HDD som är fel på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte löst ännu! Sen jag bytte grafikkort så funkar det att kolla på filmer iaf,..

men nu när jag skulle installera ett spel så frös sig skiten oxå!

vad kan det nu vara?

är det min HDD som är fel på?

 

Hejsan igen.

 

Jag har kört prime95,, och efter ca några sekunder så fryser sig datorn sig, och prime testa moderkort, processor och minne bara va?

 

så jag antar att det är nåt fel på dessa komponenter.

men det finns inget program som testa delarna för sig så jag kan komma på ifall det är moderkortet, processern elle minnena det är fel på..

 

Ps! jag har gjort memtest över 1 timme utan några errors så det är förmodligen moderkortet eller processorn.

 

Finns det några specifika program för att testa bara processorn eller bara moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev högre upp så är det alldeles för lite att köra memtest bara en timme.

 

Nätaggregatet kanske levererar för lite ström (A) på 12 V. Vad står det på den klisteretikett som sitter på nätaggregatet inuti datorn?

Hur gammalt är nätaggregatet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev högre upp så är det alldeles för lite att köra memtest bara en timme.

 

Nätaggregatet kanske levererar för lite ström (A) på 12 V. Vad står det på den klisteretikett som sitter på nätaggregatet inuti datorn?

Hur gammalt är nätaggregatet?

 

Hej. jo det var det nog,, för jag körde prime95 nu.

 

Jag har till och med bytt nätagg och det blir samma sak. fast den hade bara 4 pinar och mitt har 8 pinars.. men det skulle inte spela nån roll påpekade komplett, så jag har bytt tillbaka till mitt nättagg igen, eftersom det inte va felet.

-----------------------------------------------------------

Det som står på klisterlappen är:

09347162 och CMPSU-750HXEU och

serial nummer: 002639 09347162

-----------------------------------------------------------

 

När jag kör bara Cpu stess så händer inget.

När jag kör bara minnes stress i prime så fryser datorn sig direkt. Jag har 2 st 2gb minneskort så jag bytte och testade en och en och satte på alla olika sätt och har testat på alla 4 minnesplatserna med 1 minne i taget och med båda 2 och som sagt på alla platser så fryser sig datorn.. konstigaste är att båda minnena verka ju då vara fel på?

känns konstigt att båda är fel på... kan det vara så att det är kanske fel på moderkortets minnes platser?

Jag ska nu på måndag in och byta minnen och se ifall det hjälper.

 

Men vad tror du om moderkortet? tror du det är fel på det? jag har ändå den senaste BIOSen på den och jag har kollat så att minna minnen ska passa för detta moderkortet och det ska det göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller nätaggregatet så ska det vara en klisteretikett som du ser först när du tar av sidoplåten och det ska stå ström (A) och spänning (V).

 

Har minnena fått rätt minnesspänning i BIOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller nätaggregatet så ska det vara en klisteretikett som du ser först när du tar av sidoplåten och det ska stå ström (A) och spänning (V).

 

Har minnena fått rätt minnesspänning i BIOS?

 

jaha.. okej. här all info jag hittade:

______________________________________________

Strömenhet

Inspänning AC 120-240 V

Inspänningens område AC 90 - 264 V

Erforderlig frekvens 50/60 Hz

Utspänning +3.3, +5, ±12 V

 

Effekt 750 Watt

Utmatningsström

+3.3V - 25 A

+5V - 25 A

+12V - 62 A

-12V - 0.8 A

+5VSB - 3 A

 

ATX12V 2.3/ EPS12V 2.91

______________________________________________

 

Jag ringde komplett och dem hjälpte mig ställa in så jag fick rätt minne spänning,

asså spänning: 1.8V och frekvens: 1600mhz

När jag starta med 1 minne i och ibland med 2 så händer det i början av starten att det står Overclocking failed!

sen få man välja 1. Go to Setup (bios) 2. Go with default settings and continue.

Så kan det va felt inställt?, men när jag kör på deafault settings så fryser datorn sig oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 750 W totalt och 62 A på 12 V så ska det ju inte vara något problem.

 

Sitter BIOS-batteriet i ordentligt? För det som du skriver om uppstartsmeddelande kan man få när det batteriet har blivit gammalt och inte håller kvar inställningarna ordentligt. Men i ditt fall så ska det ju vara nytt så då kan man ju tänka sig att det inte sitter i ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 750 W totalt och 62 A på 12 V så ska det ju inte vara något problem.

 

Sitter BIOS-batteriet i ordentligt? För det som du skriver om uppstartsmeddelande kan man få när det batteriet har blivit gammalt och inte håller kvar inställningarna ordentligt. Men i ditt fall så ska det ju vara nytt så då kan man ju tänka sig att det inte sitter i ordentligt.

 

Men du, nu när du säger du det, så plockade vi ut batteriet och satte dit ett nytt när vi fick det. Det va då inte datorn staratade alls, men det va bara en bios uppdatering som fixade det, men iaf då plockade vi bort det batteriet som satt i och sen satte vi dit ett nytt som pappa hade köpt,.. men vi satte tillbaka det batteriet som satt på när fick det igen. Jo jag tror det sitter på riktigt. Men ska ta mig en titt.

 

Men vad du menar du med detta då? menar du att ifall batteriet inte funkar eller sitter rätt i så kan datorn frysa?

jag kan ju isåfall testa ett batterier som vi ha.. vi har 4 st nya med samma volt och allt va det är. det har farsan kollat.

 

Men eftersom vi satte tillbaka batteriet som satt först på moderkortet innan vi skickade in den till komplett så skulle väl inte komplett kunnat uppdatera bios:en på den?

 

PS! jag va nyss och kollade min hdd hos min kompis dator.. och hdd funkade perfekt där.. så det är inget fel på hdd:en.

 

Det fryser ju när jag kör prime, har även flyttat runt minnena och kört prime och det har fryst iaf.

men det kan ju vara minnena? eller tror du inte det är det alls?

Jag tänkte annars nu på måndag byta minnen och testa.

 

EDIT: Farsan och jag va och kollade ifall batteriet satt som det skulle och det gjorde det.

Man kunde trycka ner batteriet lite till, men sen när man släppte då åkte den upp igen på samma ställe,,.. men farsan sa att det va är en fjäder som sitter där i, och vi kollade och allt satt så bra det kunde. så tror nog mer på ett fel i moderkortet elle minnet. vad säger du?

 

 

Följande delar funkar som jag har testat:

Hårddisken - testat hos en kompis "OK"

Batteriet - sitter som det ska "OK"

Grafikkortet är bytt till ett nytt. "OK"

Nätagget - testat med ett annat "OK"

Processor - Körde bara CPU stress i prime utan frysningar.

 

 

Följande som inte har bytts:

Moderkort

Minne - ska testas med ett par andra nu på måndag.

 

Följande delar som INTE funkar som jag har testat:

Minne - Fryser i prime då jag bara kör minnes stress.

Kan även vara moderkortet.

 

Så har långt har jag kommit i mina funderingar och tester.

 

Vad tror ni? vore shysst med nåt svar.

känns bra att sammanspråka med en datorkunnig.

 

Tack så länge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att dåligt BIOS-batteri orsakar problem med Primes minnesstress. Verkar väl mest som problem med moderkort eller minnen. Du skulle ju kunna köra minnestest under kommande natt så har du lite mer att prata med Komplett om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan jag ju göra. jag har bara kört memtest i 1 h och 15 min utan några errors. Men man måste kanske köra mkt längre tid?

 

men annars så kan det vara säger moderkortet då?

 

Jag har nu påbörjat memtest på den. Hur länge tycker du den ska gå? från och med nu och hela natten tills imonn? eller från och med nu typ till 02.00 inatt? för då tror jag att jag gå lägger mig och då har den hunnit köra 8 timmar.

 

Vad tycker du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 4 GB att testa igenom så är det nog bra om testet får hålla på hela natten också. Om datorn inte står så du blir störd när du ska sova för då kan du ju stänga av den. Likaså om det har dykt upp några fel för då kan du ju också avbryta testet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 4 GB att testa igenom så är det nog bra om testet får hålla på hela natten också. Om datorn inte står så du blir störd när du ska sova för då kan du ju stänga av den. Likaså om det har dykt upp några fel för då kan du ju också avbryta testet.

 

Okej.jaha.. med det få jag tåla=) jag somna nog ändå, hehe.. hör om mig senare eller imonn om svar.

Tack sålänge.

Kommer du på nåt mer, så bara säg till=)

 

Kom bara på en sak till, ifall det inte skulle visa några fel imorgon heller kan det då vara fel på minnen iaf? för jag tänkte nämligen isåfall låna ett par DDR3 minnen och testa.

 

Men hjälper inte detta eller det andra så är det nog moderkortet skulle jag kunna tro, elle hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom datorn är ny så är det bra om du pratat med Komplett för att höra vad de tycker att du ska göra.

 

Det är inte så sannolikt att det är fel på minnena utan att minnestesten märker det. Däremot om de andra minnena har en annan frekvens eller minnesspänning så kan de ju tänkas fungera bättre med moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom datorn är ny så är det bra om du pratat med Komplett för att höra vad de tycker att du ska göra.

 

Det är inte så sannolikt att det är fel på minnena utan att minnestesten märker det. Däremot om de andra minnena har en annan frekvens eller minnesspänning så kan de ju tänkas fungera bättre med moderkortet.

 

Hejsan. Jag körde memtest och det blev 2 errors nu! de står i röd markering.

Det hände efter 14 min i memtest.

När jag hade Bios inställningar på auto så kom inga errors på 4 timmar.

Men jag ställde in Bios så som komplett sa att jag skulle ställa in minnena, med 1.8V och 1600mhz och sen därefter nu så körde jag memtest och bara efter 14 min så kom 2 errors.

Är det fel på båda då? kvitta egentligen, för båda minnena är i samma paket så jag byter bara båda då.

Skönt att man äntligen hittat felet.

 

För det är väl konstaterat nu att minnena är fel på?

 

PS! Jag har inte stängt av memtest än, så det stå och snurrar fortfarande. ska jag stänga av det nu då elle? är det nåt du vill veta av informationen? för jag har fortfarande uppe memtest så jag kan skriva ner lite info här om du vill =)

 

Jag tog en bild på hur det ser ut nu.

bild001gm.jpg

 

Något sorts svar vore shysst =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I alla fall fungerar inte kombinationen moderkort, minnen och den inställning i BIOS som Komplett tyckte att du skulle ha. Du får prata med dem igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I alla fall fungerar inte kombinationen moderkort, minnen och den inställning i BIOS som Komplett tyckte att du skulle ha. Du får prata med dem igen.

 

Ok, så det är inte fel på minnena då? är det fel på moderkortet?

Jag kände mig ju säker nu på att minnena va fel på.

Kan det vara så att moderkortet och minnena inte passa för varandra?

Jag har kollat så dem ska passa och det ska dem.

 

Vore shysst ifall du ville kolla:

Det moderkortet har jag: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=437488

De här minnena har jag: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=481132

 

 

Vad tycker du jag ska fråga och säga till dem?

Underlätta ifall jag har nått bra att säga. Vad ska jag säga lixom?

 

Tackar hittills för att du hjälper till =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om minnena verkligen är trasiga så borde det visa sig i Memtest, även när det i BIOS är valt automatiska inställningar för minnena.

 

Minnena finns med på Corsairs lista över kompatibla minnen för moderkortet:

http://www.corsair.com/configurator/product_results.aspx?id=1039075

1,8 V är specificerat för dem. Medan det är standard med 1,5 V på moderkortet.

 

Berätta för Komplett vad du har gjort och vad det har gett för resultat, att minnestest med auto-inställning i BIOS ger inga problem i minnestest men att 1,8 V ger minnesfel, att oavsett spänningsinställningen så har du frysningar. Du kan ju skriva ut valda delar av den här tråden och visa upp om du träffar dem personligen och annars så får du läsa upp i telefonen eller fråga om de kan läsa här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I alla fall fungerar inte kombinationen moderkort, minnen och den inställning i BIOS som Komplett tyckte att du skulle ha. Du får prata med dem igen.

 

Okej, så det är inte fel på minnena då? det kan vara moderkortet som är fel på?

Möjligtvis så passar kanske inte mina minnen till mitt moderkort.

Jag kollade i support memory i en PDF fil för mitt moderkort och då sökte jag på mina minnen som heter TW3X4G1600C9D G

och den hittade inga. närmast var dem som hette TW3X4G1600C9DHXNV men det är väl inte samma, det stämmer ju så här lång TW3X4G1600C9D men sen blir det HXNV och på mina står det ett G i slutet istället.

 

Det skulle va shysst ifall du ville kolla ifall mina minnen passa och om inte vilka minnen ska jag välja hos komplett?

Detta är mitt moderkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=437488

Detta är mina minnen: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=481132

 

Hoppas du förstår detta bättre än mig =)

 

Tror du jag har valt fel minnen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortstillverkarna testar bara med ett fåtal minnen så deras lista över godkända minnen är långt ifrån komplett. Men Corsair skriver att minnena ska fungera på ditt moderkort och det innebär att du borde kunna vända dig till Corsairs support med frågor.

http://www.corsair.com/helpdesk/default.aspx

 

Om Komplett låter dig byta till långsammare minnen så brukar det vara stabilare. Dvs väl något DDR3-1333 från http://www.corsair.com/configurator/product_results.aspx?id=1039075#other_modules

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortstillverkarna testar bara med ett fåtal minnen så deras lista över godkända minnen är långt ifrån komplett. Men Corsair skriver att minnena ska fungera på ditt moderkort och det innebär att du borde kunna vända dig till Corsairs support med frågor.

http://www.corsair.com/helpdesk/default.aspx

 

Om Komplett låter dig byta till långsammare minnen så brukar det vara stabilare. Dvs väl något DDR3-1333 från http://www.corsair.com/configurator/product_results.aspx?id=1039075#other_modules

 

Jag har pratat med komplett nyss och dem sa åt mig att ändra i timings för minnena. så nu håller jag på att köra memtest.. blir det fel nu vilket det säkert kommer bli så undrar jag vilka minnen jag ska ta=)

Jag köpte min andra för 1400 kr. då jag vill gärna inte hamna under den pengen.

 

Det vore jätte shysst ifall du vill länka det minnet som du tycker passar bäst för mitt moderkort. och det kan gärna vara 1333mhz. bara det funkar till mitt moderkort.

 

Länka gärna direkt till komplett så jag bara kan säga det till komplett över telefon sen =)

 

PS! Jag fick ställa in timingen till 9-9-9-24 i Bios sa komplett och sen nu när jag körde med memtest så hittade den 8 Fel på minnet

 

men passar dem minnena bättre: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346872&view=detailed#ProductTabs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...