Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DDR2 i DDR3?


JacobGustafsson

Rekommendera Poster

JacobGustafsson

Har 4 st KINGSTON 2GB 667MHZ DDR2-minnen i min nuvarande dator.

Jag undrar om det går att sätta DDR2 minnen i DDR3 moduler på ett annat moderkort.

 

Hoppas på svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JacobGustafsson

Okej tack för hjälpen

Vad ska man välja för moderkort som ska passa atx-form?

Ska gärna passa till de fyra DDR2-minnena och vara spelvänligt.

Priset ska ligga mellan 1000 och 2000 kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag flyttar tråden från "Support - Datorer och hårdvara" underavdelning "Moderkort, minnen och processorer" till "Köpa datortillbehör och komponenter".

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jacob,

 

För att kunna besvara din fråga och ge förslag på moderkort måste jag veta vilken processor du kommer att använda, AMD-variant eller Intel-variant.

Notera att Intels nya serie, iCore, inte stöder DDR2-minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JacobGustafsson

Jag har tänkt Intel Core 2 Quad (Q8300) men den är ju för s775 och har inte bestämt mig om jag vill ha s775 eller nån annan.

Vad är skillnaden mellan de olika socklarna, är de bättre ju högre tal det är på sockeln?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte säga att det generellt innebär att ju högre siffra sockeln har desto bättre är det. Socket 775 är dock den vanligaste för Intels Quad Core - processorer idag. Det finns enklare varianter av Intels processorer som kallas för Celereon. De kan använda en annan sockel än Intels Quad Core även om Celeron-processorerna också är dubbelkärnade.

 

Skall du använda dina DDR2-minnen måste du se till att den CPUn du väljer har stöd för dem. Därför är det viktigt att du från början bestämmer dig för vad du vill ha. Är det en Intel iCore5 så kan du inte använda dina DDR2-minnen då de moderkort som tillverkas för denna CPU stöder DDR3-minnen.

 

Intel Q8300 kan du mycket väl använda till de DDR2-minnen du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...