Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enhetshanteraren


Kristina3

Rekommendera Poster

Min Enhetshanterare är helt tom. I fönstret finns alltås ingen information alls.

Hade också problem med att datorn inte läste av CD o Dvd-skrivor men en fix på Microsoft löste det problemet.

Kan man göra något för att få tillbaka informationen på Enhetshanteraren eller måste jag återställa hela datorn till ursprungligt skick?

Tyvärr har jag inga återställningspunkter i systemet.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara Plug and Play som har lagt av.

 

I Kör... skriv services.msc, klicka på OK, leta reda på Plug and Play, i Startmetod ska det stå Automatiskt, om det inte står så, ändra och starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för svaren!

- Jo, menyraden ser jag. Däremot allt innehåll/information om maskinvaruenheter saknas.

- Plug and Play är inställd på Automatisk.

 

Finns det något mer jag kan göra?

 

Vänligen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du hur det kan ha blivit så här? Installerat eller avinstallerat något program? Gjort någon registerstädning eller kört någon optimeringsprogram?

 

Om det är efter installation av SP3 till XP:

http://support.microsoft.com/kb/953979

 

Annat tips:

Metod 2 på http://helpdeskgeek.com/windows-xp-tips/device-manager-empty-or-blank/

 

PS. Du har väl satt på systemåterställningsfunktionen nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Vista.

 

Jag har städat, installerat, avinstallerat, defragmenterat, diskrensat i datorn åtskilliga gånger. Fast problemen med slö dator började med att jag installerade Wacom ritbräda. Avsinstallerade då programmet igen. (Det uppstod problem att avinstallera datorn så jag var tvungen att använda Wacoms installationsskivor för att slutligen kunna avisntallera programmet). Även Adobe Photoshop eftersom jag inte tycker det funkade bra. Dessutom hade jag både Norton och Spyware tools som fungerat bra över ett år tillsammans. Avinstallerade ändå Spyware tools pga datorns slöhet. Datorn gick snabbare efter det. Det var när jag så skulle installera Photoshop igen som datorn först inte kunde läsa av skivan. Ej heller vanliga CD. Fann dock en fix hos Microsoft som lätt löste det problemet. I samma veva upptäckte jag att all information i Enhetshanteraren försvunnit. Tyvärr har jag gjort så många förändringar att det inte går att veta vad eller vilket av alla mina åtgärder som gjort att informationen i enhetshanteraren försvunnit.

 

Egentligen är det inga problem att återställa datorn i ursprungligt skick eftersom jag har två externa hårddiskar att lagra information i. Däremot är jag rädd att det kan bli problem med nätverksuppkopplingen eftersom jag har en router inkopplad till denna dator samt en annan dator 2. Killen som utförde det är väldigt duktig o gjorde en massa inställningar som jag inte känner till.

Jag bara undrar om det finns någon lätt "återställare" för att synliggöra informationen i enhetshanteraren? Innebär det några problem egentligen att man inte kan se informationen i enhetshanteraren?

 

Ska kolla metod 2.

 

 

Vänligen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har följt tips 2 i Enum och sedan startat om datorn igen. Tyvärr syns ingen information nu heller.

 

I Enum finns förutom "Alla" och "System" ett tredje namn; "Ägarrättigheter" Det verkar inte ha förbockat något alternativ. Kan jag ta bort det namnet? Kanske skapar det en konflikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också Vista och har också ett gruppnamn som heter ÄGARRÄTTIGHETER i Behörigheter för Enum. Det finns ett svagt markering för Särskilda behörigheter för den. Om jag går vidare med Avancerat och där markerar ÄGARRÄTTIGHETER innan jag trycker på Redigera så är "Läsa behörigheter" förbockat.

 

Här är en länk om just Enum i regedit som gäller just Vista:

http://www.vistax64.com/general-discussion/210039-device-manager-blank-windows-vista.html

 

Motsvarande ska visst göras av den fix från Symantec som beskrivs i första svaret på http://social.technet.microsoft.com/forums/en-US/itproxpsp/thread/16ef1690-ae57-459d-994a-ae95008d4b94/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Min ruta vid Ägarrättigheter är inte förbockad. När jag försöker göra det och sedan klicka på OK kommer det upp en varningsruta att det inte går att göra behörighetsändringar i Enum.

Provade fixen i Symantec men den hittade inga fel!

 

Fortsätter med den andra länken!

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...