Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Prestandaklassificering; Windows Experience Index


Amazonite

Rekommendera Poster

Har en laptop med det här WEI: Namnlös.png












Det som gör mig fundersam är hur skillnaden på Grafik och Spelgrafik kan skilja sig så mycket. Har nyaste grafikdrivrutinen från Nvidias hemsida. Jag har kollat på andras WEI och de flesta har ungefär likadant på Grafik och Spelgrafik, vissa har t.o.m. högre på Grafik. Sitter med grafikkortet Nvidia Geforce 9500M GS med upp till 1791MB. Har precis formaterat om datorn till Windows 7 Ultimate 64bit så jag vet inte om jag har missat någon drivrutin. Har laddat ner alla tillgängliga drivrutiner via Acers hemsida och har uppdaterat allting med Windows Update. Har jag strulat till det någonstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte du skall lägga så stor vikt vid WEI.
Min särbo har ett grafikkort med ATIs grafikkrets HD4830 och 512MB minne på kortet. Hennes son har ett XFX med nVidias grafikkrets GTX260 och med 896MB minne. Min särbo får mycket bättre värden för Aerofunktionen enligt WEI än hennes son, som har en dator som spela skiten av sin mammas dator.

De olika värdena beror till stor del på hur testet utförs och vad som prioriteras mest. Därmed anser jag att du inte skall lägga så mycket värde i WEI eftersom det är svårt att få fram exakt vad som egentligen testas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte du skall lägga så stor vikt vid WEI.
Min särbo har ett grafikkort med ATIs grafikkrets HD4830 och 512MB minne på kortet. Hennes son har ett XFX med nVidias grafikkrets GTX260 och med 896MB minne. Min särbo får mycket bättre värden för Aerofunktionen enligt WEI än hennes son, som har en dator som spela skiten av sin mammas dator.

De olika värdena beror till stor del på hur testet utförs och vad som prioriteras mest. Därmed anser jag att du inte skall lägga så mycket värde i WEI eftersom det är svårt att få fram exakt vad som egentligen testas.


Jag har hört det förut och min prestanda lider ingenting av WEI-värdena men det jag undrar är varför jag får så lågt värde på Grafik och om man skulle kunna göra så att värdet ökar. Annars får det va om det inte går eftersom prestandan är på topp och det är den som betyder något i jämförelse med några siffror på en skärm.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en stationär dator kan du öka prestandavärdena genom att byta till ett bättre grafikkort. Vill du helst anpassa dina värden till WEI skall du nog välja ett ATI-baserat kort då ATI har en förmåga att anpassa sina kretsar till att ge bättre värden under Windowstester mot nVidia. Det ser bättre ut men innebär inte att kretsarna är bättre.

Ett GT9500 är med dagens mått mätt inte något särskilt bra kort beträffande spelprestandan. Det är "gammalt" och håller låg prestanda, med hänsyn tagen till dagens prestandakort.
För normalanvändaren duger ett GT9500 gott.

Har du en bärbar dator kan du inget göra än att ha de senaste drivrutinerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WEI är ju ett skämt. Ett verktyg som Microsoft verkligen bör se över när de utvecklar Windows 8. Man får ju olika värden varje gång man kör om testet. Jag fick till exempel mycket högre på Minne (RAM) som låg på 5,1 men som nu ligger på 6,6. Helt värdelöst verktyg. Tack så mycket för all hjälp ändå!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...