Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

uppgradering Windows 7


ScaniaR500

Rekommendera Poster

Hej. Har tänkt uppgradera till Windows 7 och läste på någon sida att uppgraderingsversionen av windows 7 även kunde göra en "clean install". tänkt att det inte kan vara sant. en uppgradering är ju en uppgradening och en fullinstallation är en fullinstallation.

men e inte så hemma på windows 7 så hur e det med det. kan uppgraderingsversionen göra en clean install???

kör just nu Vista Home Premium 32-bit på min dryga ett år gamla laptop och har tänkt installera 64-bitars av Windows 7 Home Premium då jag vill kunna utnyttja 64-bitars processorn(en AMD Athlon 64 X2 QL-60) tillfullo och om jag sedan stoppar i yttligare 5 gb ram i datorn. har 3 gb i den nu och den är uppgraderingsbar till 8 gb ram.

har även hört att windows 64-bit blir slöare om man har mindre än 4 gb ram när man kör 64-biten. detta kan väl inte stämma?

tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ritktigt att man kan göra en ren installation med en installationsskiva ämnad för uppgradering. I de flesta fall får du ett felmeddelande om att licensnyckeln inte kan hittas när installationen är klar. Windows 7 vill inte starta.
Om du då gör en ny installation ovanpå den redan installerade hittar Windows 7 den nyckel den använde vid första installationen. Då passerar den också igenom.

Orsaken till detta är att en uppgraderingsinstallation för Windows XP kan inte göras till Windows 7. Har man XP från början måste man göra en ren installation. Det finns ingen särskild skiva för Vista respektive XP utan det är samma skiva som används till båda. Därmed är det möjligt att göra en ren installation även under Vista.

Att ha mindre än 4GB och 64-bitars påverkar inte prestandan på annorlunda sätt än med 32-bitars. Ju mer minne desto bättre. Skillnaden är bara att 32-bitars-Windows inte kan tillgodogöra sig mer minne än 3,25GB ca.
Sant är dock att minne över 4GB för 64-bitars ökar prestandan och i vissa fall ganska mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ritktigt att man kan göra en ren installation med en installationsskiva ämnad för uppgradering. I de flesta fall får du ett felmeddelande om att licensnyckeln inte kan hittas när installationen är klar. Windows 7 vill inte starta.
Om du då gör en ny installation ovanpå den redan installerade hittar Windows 7 den nyckel den använde vid första installationen. Då passerar den också igenom.

Orsaken till detta är att en uppgraderingsinstallation för Windows XP kan inte göras till Windows 7. Har man XP från början måste man göra en ren installation. Det finns ingen särskild skiva för Vista respektive XP utan det är samma skiva som används till båda. Därmed är det möjligt att göra en ren installation även under Vista.

Att ha mindre än 4GB och 64-bitars påverkar inte prestandan på annorlunda sätt än med 32-bitars. Ju mer minne desto bättre. Skillnaden är bara att 32-bitars-Windows inte kan tillgodogöra sig mer minne än 3,25GB ca.
Sant är dock att minne över 4GB för 64-bitars ökar prestandan och i vissa fall ganska mycket.


att 32-bitars versionerna av windows inte kan tillgodogöra sid mer än ungefär 3,2 gb vet jag. för hade tänkt köpa windows 7 men problemet är att jag vill ju ha 64-bitars versionen av 7:an men vet inte om jag ska välja fullversionen av 7:an eller om jag ska välja uppgraderingsversionen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en giltig licens för Windows XP/Vista idag så räcker det med en uppgraderingslicens.
Man måste skilja på uppgradering av licensen och uppgradering av själva Windows. Även om man uppgraderar licensen så behöver man inte uppgradera Windows utan kan göra en installation med formatering, däremot så ska man starta skivan med Windows 7 medan man är inne i befintlig XP/Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en giltig licens för Windows XP/Vista idag så räcker det med en uppgraderingslicens.
Man måste skilja på uppgradering av licensen och uppgradering av själva Windows. Även om man uppgraderar licensen så behöver man inte uppgradera Windows utan kan göra en installation med formatering, däremot så ska man starta skivan med Windows 7 medan man är inne i befintlig XP/Vista.


har varit och köpt windows 7 nu. det blev windows 7 Professional 64-bit. köpte fullversionen för det blir enklare så
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...