Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med GRUB och ny kernel


Zoner

Rekommendera Poster

Hejsan!
Jag kör sedan ungefär ett år tillbaka både Windows och Ubuntu med hjölp utav en installation via WUBI, detta har för det mesta fungerat bra, men nu är det så att jag uppdaterade Kerneln till det senaste i repon, när jag sedan skulle starta om datorn och valde Ubuntu i windows MBR (eftersom den ligger som primär MBR) sedan startade GRUB och där har jag tidigare kunnat välja Ubuntu, Ubuntu Rescue Mode och Windows, problemet var att det bara stod något som liknade en introduktion till GRUB och sedan kunde man fylla i olika kommandon tex. help, reboot och en  massa andra alternativ.
     Eftersom jag inte hunnit skaffa mig erfarenhet om hur olika MBR fungerar så gissar jag på att det är så att Ubuntu ligger kvar på datorn, och att det bara saknas information om varifrån GRUB ska starta Ubuntu.
     Är det någon som har en lösning på detta eller mer information så skulle jag uppskatta om ni ville dela med er utav er vishet.
Mvh. Sebastian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!
Jag kör sedan ungefär ett år tillbaka både Windows och Ubuntu med hjölp utav en installation via WUBI, detta har för det mesta fungerat bra, men nu är det så att jag uppdaterade Kerneln till det senaste i repon, när jag sedan skulle starta om datorn och valde Ubuntu i windows MBR (eftersom den ligger som primär MBR) sedan startade GRUB och där har jag tidigare kunnat välja Ubuntu, Ubuntu Rescue Mode och Windows, problemet var att det bara stod något som liknade en introduktion till GRUB och sedan kunde man fylla i olika kommandon tex. help, reboot och en  massa andra alternativ.
     Eftersom jag inte hunnit skaffa mig erfarenhet om hur olika MBR fungerar så gissar jag på att det är så att Ubuntu ligger kvar på datorn, och att det bara saknas information om varifrån GRUB ska starta Ubuntu.
     Är det någon som har en lösning på detta eller mer information så skulle jag uppskatta om ni ville dela med er utav er vishet.
Mvh. Sebastian


Ubuntu ligger kvar på datorn. Nu är jag ingen expert på Ubuntu så jag vet inte vad och hur Ubuntu gör om du uppdaterar kärnan via repot. Det är något som skiljer sig mellan olika distributioner. Vissa lägger bara till den nya kärnan och andra byter ut den gamla mot den nya.

Problemet är att filen /boot/grub/menu.lst inte uppdaterats till att peka på den nya kärnan. Mitt råd är att starta datorn med Ubuntuskivan och redigera filen eller korrigera länken /boot/vmlinuz . Det gör du genom att ta bort den gamla länken och skapa en ny med kommandot: ln -s kernel-xxx vmlinuz där kernel-xxx är din nya kärna.

MBR är hårddiskens första sektor. De 440 första byten i MBR laddar antingen ett OS (DOS) eller en bootloader (grub/lilo (Linux) eller ntldr (Windows)). Bootloadern laddar sedan OS:et eller en annan bootloader. I ditt fall laddar BIOS ntldr med koden i MBR och ntldr laddar i sin tur grub om du väljer Ubuntu. Utrymmet i MBR är inte tillräkligt stort för att rymma en bootloader för ett modärnt OS, så det innehåller i stort sätt endast data var bootloadern finns. och hur den skall laddas.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tackar vi för, jag trodde att MBR var en bootloader men man lär sig något nytt varje dag. Hursom helst, jag har en ny fråga, är det någon som har en aning om vart kerneln placeras på datorn? Jag har nämligen spenderat lite tid med att få igång Ubuntu från GRUB genom att försöka ladda kernelnn och sedan resten, problemet är att jag inte vet vad jag hade för versionsnummer så det var svårt att ladda kerneln, jag provade att trycka på TAB för att se tillgängliga alternativ, men när jag skrev in det nummret på kerneln som föreslogs och angav vart Ubuntus virtuella disk låg så fick jag felmedelandet: "File not found". Så om någon ville vara vänlig att tala om vart kerneln lagras så ska jag alltså boota up Ubuntu genom live cd eller usb och sedan konfigrera grub att starta upp från den kerneln i framtiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De 440 byten i MBR är bootloaderkod, men klarar inte av att boota ett modärnt OS:et. För det behövs minst en ytterligare bootloader (har du flera OS kan det behövas flera). Resten av MBR innehåller den primära partitionstabellen (4x16 B) och en signatur (2 B)

Kerneln finns i /boot. Ubuntus senaste kärna heter vmlinuz-2.6.31-15-generic. Du har antagligen flera vmlinuz-2.6.* filer i /boot. Den med högsta nummer är den nya. I Ubuntu heter grubs konfigurationsfil /boot/grub/grub.cfg. Filen skapas med skriptet /usr/sbin/grub--mkconfig med mall från /etc/grub.d ch inställningar från /etc/default/grub. Det är bäst att låta live-CD:ns program uppdatera grubs inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...