Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

GEDCOM.


Stigf

Rekommendera Poster

Hej! Undertecknad har fått E-post med en fil från ett släktforskningsprogram. När jag försöker att öppna filen så blir jag anmodad att gå till Mappalternativ i Kontrollpanel för att skapa en association till programmet.

Jag tar mig till Mappalternativ med sen så kommer jag inte vidare.

Finns det någon vänlig och kunnig själ på Forumet som vill och kan hjälpa mig vidare?

Tacksam för svar och Tackar på  förhand!

/Stigf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Proceduren kan vara något olika beroenden på vilken version av Windows du använder.

För Vista ger hjälpfunktionen detta:

Om du dubbelklickar på en fil i Windows och fel program öppnas, kan du följa dessa instruktioner för att välja program för filen. Du kan ändra inställningen för en enskild fil eller ange att alla filer av samma typ ska öppnas i det program du väljer i Windows.

  1. Öppna mappen som innehåller den fil du vill ändra.

  2. Högerklicka på filen du vill ändra och sedan, beroende på filtypen, klickar du antingen på Öppna med eller pekar på Öppna med och klickar sedan på Välj standardprogram.

  3. Klicka på det program som du vill använda för att öppna filen.

  4. Gör något av följande:

    • Om du vill att alla filer av samma typ ska öppnas i samma program markerar du kryssrutan Använd alltid detta program för att öppna den här filtypen och klickar sedan på OK.

    • Om du vill att endast den aktuella filen ska öppnas i programmet bara den här gången avmarkerar du kryssrutan Använd alltid detta program för att öppna den här filtypen och klickar sedan på OK.


Använd hjälpfunktionen (F1) i utforskaren och sök på 'Filassociation'. Tumme upp
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En förutsättning är ju också att du har släktforskningsprogrammet installerat.
Ofta så är det ju möjligt att först starta programmet och sedan öppna filen inifrån programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret Erikdal!

Jag använder XP-pro och någon hjälp av F1 i Utforskaren fick jag inte. Jag har inte släktforskningsprogrammet installerat i min dator.

/Stigf.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren Cecilia. Har frågat avsändaren och fått svaret,"Dubbelklicka på filen och läs den i Mickrosoft Word".

Men det funkar inte!

/Stig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

stigf!

Ladda ner MinSläkt så kan du läsa gedcom-filen i programmet. Du får ju prova programmet och det är också väldigt enkelt att använda. MinSläkt använder inte heller speciella databasprogram, som vissa släktforskningsprogram gör, som exempelvis Holger gör.

http://www.dannbergsdata.se/laddahem.html

Hustrun använder programmet till vår släktforskning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket släktforskningsprogram är filen gjord?
Kan den som skickat filen i stället skicka filen i något vanligt format i stället för ett format som är gjort för det släktforskningsprogrammet?
Vad är det för filändelse/filtyp på filen du fått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Gedcom-filer kan läsas av dom flesta programmen släktforskare använder, så det verkar konstigt att du inte kan importera din gedcom-filMinSläkt om du nu provat programmet, förstås.

Du skall alltså Importera filen till MinSläkt.

Antar att det är en Gedcom-fil eftersom rubriken var satt till det.

Den som skickat den till dig, borde ju kunna tala om, annars hur du skall gå till våga med filen.

Filformatet är .ged

http://sv.wikipedia.org/wiki/GEDCOM


http://genealogy.about.com/library/weekly/aa110100c.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla som ställt upp på mig, problemer är löst. Avsändaren hade av misstag skickat en DAT-fil.

Tack för visat intresse!

/Stigf.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...