Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bootar ej + skrivare vill inte skriva


chandrasekhar

Rekommendera Poster

Efter en liten krasch, har jag flyttat över tillvaron i sonens avlagda dator.

Här finns det problem:

1. Datorn bootar inte då man sätter på strömbrytaren, dvs den skickar inte någon signal till skärmen. Om man slår av huvudströmbrytaren på datorns baksida, slår på igen och genast trycker på startknappen igen, startar systemet upp. Det är likadant varje gång. Så vill jag inte ha det.

2. När datorn passerat diverse minnestest, stannar den vid "fan error. Use F1 to enter setup, F2 to load default settings." Jag trycker F2 och allt startar upp som det ska. Men så vill jag ju inte heller ha det.

3. Sista felet hör egentligen inte hit utan till avdelningen "datortillbehör", eftersom det är skrivaren som inte fungerar, men eftersom ni väl snart börjar lösa alla mina problem, är det bäst att samla dem, hehe, eh? Skrivaren HP Deskjet 5652 är installerad på gamla kraschade datorn, men när jag kör installations-cd:n på denna datorn blir det inte bra. Allt installeras som det ska, Windows hittar den nya enheten och meddelar att den är installerad, och skrivaren "finns i systemet". Men när jag ska skriva ut, pumpar den bara ut en massa sidor med vansinnes-skrift på. Jag känner igen detta, och har för mig att det är relaterat till drivrutiner, så jag laddade även ner och installerade uppdaterade drivrutiner från HP:s websida, men samma fel kvarstår. Jag har googlat lite men inte hittat några råd som hjälper mig. Jag försökte först skriva ut från Word, och sedan från Anteckningar. Samma fel på båda applikationerna.

Hörni, vad ska jag göra egentligen?

undrar Magnus 
som är tacksam för varje tips som leder framåt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du beskriver felen relativt bra men jag undrar (och nog en del med mig) vad är det för operativsystem du har.

Sonens avlagda dator verkar ha Windows 98 och därför drivrutinerna inte funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. I min dator så är det där en inställning i BIOS där jag kan välja vad som ska hända när strömen baktill slås på.

2. Meddelandet är att det är fel på en fläkt. Om en fläkt inte längre fungerar som den ska så är det stor risk för att något blir överhettat och går sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Operativsystemet är windows xp 2002 home edition med SP2. Moderkortet är Asus P4S800D, grafikkortet (som är separat strömförsett direkt från 420 W nätaggregatet) är WinFast A7600 GT TDH. 


Datorn har en Intel Pentium 4 processor på 3,2 GHz. RAM är på 1,5 Gb Vi köpte datorn 2004, och jag vill minnas att klockfrekvensen är ett resultat av överklockning redan från affären. Kan det stressa datron på något sätt? Är det något jag själv kan ställa om?

Jag funderar på att installera drivrutinerna till moderkortet från skivan en gång till, kan det vara någon idé?

Vad gäller BIOS ser jag i olika trådar att man kan reset-a det genom att ta ut batteriet ett tag. Vad händer då, måste man göra en massa viktiga inställningar sedan, eller finns det default-inställningar att välja? Den där inställingen du talade om, Cecilia, kan du beskriva lite närmare vad du gör när du väljer i BIOS "vad som ska hända" vid uppstart?

hälsar frågvis
Magnus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, det där med "fan error" tror jag inte är så bokstavligt, alla tre fläktarna (nätaggregat, cpu, grafikprocessor) snurrar för fullt. Antagligen föreslår datorn "fan error" för att den inte kan hitta på något bättre. Ungefär som när små barn har ont.


Magnus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Status på drivrutinerna påverkar inte så tidigt i uppstarten eftersom de först börjar laddas efter att Windows har startat. Men om du vill installera drivrutiner för moderkortet så hämtar du dem på moderkortstillverkarens webbplats eftersom det där kan finnas rättade drivrutiner jämfört med de ursprungliga på skivan.

Du har genom att välja F2 redan valt standardinställningar i BIOS (load default). I stället för att ta ut batteriet för att göra en reset av BIOS så byt batteriet för meddelandet kan bero på att BIOS-inställningarna inte längre är kvar när datorn har varit avstängd. Det är mycket möjligt att batteriet är slut efter 5 år.

Jag har för mig att valet i BIOS jag tänker på heter något i stil med Power On Action.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag uppdaterat drivrutinerna till grafikkortet från tillverkarens (nvidia) hemsida, jag har installerat drvirutiner till moderkortet (raid, audio- och ide-rutiner) och jag har bytt batteriet på moderkortet. Inga förbättringar synes dock. Det gamla batteriet mätte jag på, det hade 3 V kvar, så det är alltså inte batteriet som gör att BIOS glömmer Default-setupen för varje gång man startar datorn. Det låter frestande att göra en reset av BIOS men, som sagt, vad måste man veta för att våga sig på det?


Jag  läste på asus hemsida att man istället kan installera nytt BIOS, men det ska ske i DOS-mode (inte kommandoprompt!) och man ska dessutom göra en boot-diskett (!). Detta låter besvärligt. Hur startar man till att börja med i DOS mode när man har win-XP?

Jag tittade in i setup-menyn för BIOS och upptäckte att Fan Error antagligen beror på att cpu-fläkten snurrar för långsamt, varvtalet 1350 /min var liksom gulmarkerat, och CPU-tempen var 61 grader C. Vad kan det bero på att fläkten snurrar för långsamt? Är den strömsatt från fel stift på moderkortet? 

Magnus är kvar på ruta ett
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du har gjort en reset av BIOS så väljer du att ladda standardinställningarna.

Man kommer till DOS när man startar datorn från en boot-diskett.

Hur är det med damm i datorn? Om det är väldigt mycket damm så kan ju det hindra fläkten från att gå i rätt varvtal, dessutom med damm i kylflänsen så blir ju CPUn extra varm. Men rensa inte bort damm utan att veta hur du skyddar datorn från statisk elektricitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, det är inte mycket damm i datorn. Jag har sidpanelen av och blåser med tryckluft då och då när det börjar gro igen.


Det bör vara elektriska orsaker till att fläkten går för långsamt. Å andra sidan är det väl overclocking-grejen som kräver att den ska snurra fortare än normalt, kanske?

Jag kan nog tänka mig att ge mig på en sådan där uppdatering av BIOS med hjälp av startdiskett. Hus skapar man en sådan, när man itne har tillgång till äldre versioner av windows? Jag läste lite på denna sida:


och


men speciellt vad den sista anbelangar, är det otydligt vilka filer man ska ta. Kan man ta xpquck.exe och bränna den på en cd tillsammans med BIOS-uppdateringen jag laddade ner från asus hemsida, och starta med cd:n i, eller är det krångligare än så?

Jag kanske börjar med BIOS reset genom att ta ut batteriet ett tag. Du säger att det bara är att stoppa i batteriet sedan, starta, och välja default (f2), Cecilia?

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad står det om uppgraderingsproceduren i Afudos-dokumentet på sidan du länkar till?
Och vad är Asus EX Flash på den sidan?

61 grader i vila är för varmt för att processorn ska må bra. Är du säker på att den är överklockad nu när du har valt att ladda in standardinställningarna ett antal gånger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte som om asus-sidan öppnar sig, nej. Om man istället går hit:



och i menyn till vänster klickar "How to upgrade your bios", och sedan väljer översta beskrivningen för P4S800D, så står det hur man ska köra aflash.exe och härja lite med olika boot-diskar.

Jag har nu resetat BIOS genom "batteri-ur-plocknings-metoden", och minsann, om inte det där med "click f2 to resume"-felet under uppstart försvann. Kvarstår gör emellertid problemet med "CPU fan error" (click f1), och skrivaren vill fortfarande inte fungera. Den är jag å andra sidan så trött på att jag antagligen snart köper en laserskrivare istället. Elgiganten har en färglaser från HP för 1490:-, är det något man vågar satsa på, eller finns det fallgropar i den branschen? Brorsan köpte en Samsung för 1600:- på netonnet, som han för all del är nöjd med. Men HP ska väl funka?

Cecilia, hur vet man om datorn är överklockad efter att den startat upp? Är det något man ska hinna läsa under uppstarten före windows (det går fort där!)?

Magnus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Om du har en diskettstation till datorn så skapar du en MS-DOS-startdiskett så här i XP:

Sätt i en diskett, gå till Den här datorn, högermarkera diskettstationen, välj Formatera... markera Skapa en MS-DOS-startdiskett, klicka på Starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, knepigt på sidan med nedladdningsfiler för moderkortet så står det om Afudos för uppdatering av BIOS.

HP ska vara ett bra märke på skrivare, även om jag har en Canon-skrivare som har fungerat bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag bannimej jag har fixat även fläktproblemet: Det gick att ställa in "CPU controlled fan" någonting i BIOS, och när jag ställde över det till "enabled" verkar det som om processorn ser till att begära in ökat tryck från fläkten vid behov. Nu kommer i alla fall inte varningen vid uppstart. Det går framåt. Två problem lösta.


Återstår skrivaren. Det får nog bli en HP.

Magnus är gladare
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ropade jag visst hej innan bäcken var korsad. "CPU fan error" kvarstår när jag startar datorn när den är kall. Jag misstänker nu att fläkten helt enkelt är för klen. Kan det vara rimligt? Man kan väl byta till en med högre effekt, antar jag? 

Den där omkopplingen jag nämnde har som påtagligaste konsekvens att fläkten snurrar väldigt långsamt och ibland inte alls under uppstart (då ju processorn inte behöver kylas så mycket, eftersom den inte hunnit bli varm), för att sedan öka sprutten. Går det att kolla cpu:s temperatur när windows är igång?

Magnus undrar mer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, jag provade hwMonitor, som fungerade perfekt. Den berättade att jag ligger på en temperatur på 59 grader C på CPU:n, vilket vid en hastig googling verkar vara i högsta laget för en Intel Pentium 4 processor. Något bör alltså göras. Vad? Kylflänsarna är fria från damm.


Magnus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

När du ändrade Q-Fan Control till "Enabled", vilken Fan CPU Ratio fick du då? Blev det 11/16, som är standardvärdet, så kanske det är för lågt, prova med att höja det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver kanske ta loss kylflänsen från processorn, ta bort alla rester av kylpastan och så sätta på ny kylpasta innan du monterera ihop det igen. Kylpasta ska vara mjuk och smidig och förbättra kontakten mellan processorn och kylflänsen så att värmen i processorn får det lätt att komma ut i kylflänsen. Med åren så blir kylpastan torrare och stelare, och fungerar då inte så bra längre vilket leder till att processorn blir varmare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chandrasekhar

Jalec,


det är just 11/16. Vad innebär en höjning? Att täljaren ska vara större? Har du något förslag på vad som skulle kunna vara en lämpligare ratio?

Cecilia, visst kan kylpastan vara lite ålderstigen, men eftersom setup-en klagar på just fläktens VARVTAL (genom att siffran 1340 rpm är gulmarkerad), verkar det väl ändå vara något med hastigheten snarare än kontaktytan mot processorn?

Magnus är ännu överhettad
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

11/16 är det lägsta, det finns fem alternativ, från 11/16 till 15/16, av nån underlig anledning går det alltså inte att köra fläkten för fullt med Q-Fan Control på, på det här moderkortet.
Höj ett steg i taget och se vad som händer med fläkthastigheten och kylningen. Om inte ens 15/16 skulle räcka kan du ändra CPU Fan Control till Disable, då går fläkten för fullt, men utan Q-Fan Control, den varvar alltså inte ned vid lägre belastning då.

Om du får bra temperatur nu så är nog felmeddelandet CPU Fan Error bara ett falsklarm, inte ovanligt. I så fall prova med att uppgradera Bios, du behöver inte trassla med en MS-Dos-startdiskett för att uppgradera, du kan använda Asus EZ Flash, mycket enklare.
Från länken till Asus supportsida som du hade i nåt av dina tidigare inlägg kan du ladda ner manualen, där ser du hur du skall göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chandrasekhar

Jag har nu talat med Inet i Göteborg om mina problem. Jag föreslog att jag skulle köpa en fläkt med med sprutt på, men de tyckte inte 63 grader är något att bry sig om med en "gammal processor" som P4. Jag föreslog då att jag kanske skulle uppgradera BIOS, eftersom vissa på nätet säger sig ha sänkt processortemperaturen på så sätt. Men det tyckte de inte heller var någon idé, det gör man bara om man installerat någon ny hårdvara som datorn inte gillar, påstår de. 

Att trots det testa en BIOS-upgrade vågar jag nog inte, trots dina lugnande ord, Jalec. Jag läste detta:

och känner att jag nog låter det vara som det är. Jag trycker helt enkelt F1-tangenten vid varje uppstart för att slippa förbi mitt "fan error". Inetexperten sade att det är ett felmeddelande som kommer när processorn inte känner av att en fläkt är igång, och att det brukar finnas en inställning i BIOS av typen "detect fan" som går att koppla ur. I mitt BIOS finns inte den inställningen, vad jag kan se, så som sagt, jag kör vidare med mina felmeddelanden.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju prova med att ändra CPU Temperature i BIOS-menyn Power till [ignored], kanske slipper du se det där envisa felmeddelandet då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chandrasekhar

Njae,


jag har inte den inställningen i mitt BIOS. Jag får leva med mitt felmeddelande.

Magnus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...