Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krånglande fönsterstorlek


FluH

Rekommendera Poster

Hej!
Sedan i går har jag ett problem med att få maximal fönsterstorlek när jag öppnar program, mappar och filer. När jag öppnar dessa får jag upp samma fönsterstorlek varje gång och det är ett väldigt litet fönster som jag varje gång måste maximera. Hur gör jag för att "låsa" fönsterstorleken en gång för alla? Tidigare fick jag alltså upp maxfönster varje gång men nu har någonting hänt, vet inte vad.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Öppna Kontrollpanelen, Mappalternativ, fliken Visning, kolla att alternativet: Kom ihåg inställningar för visning för varje mapp, är markerat. Då öppnas mappen med den storlek som du har stängt den i.

Det här gäller om du har XP, vet ej hur det är i Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att dra ut fönstret till den storlek du vill ha och sedan direkt avsluta programmet från Arkiv-menyn? Kan behövas upprepas några gånger.

Jag sett att det i alla fall har hjälpt några som haft problem med att Internet Explorer har öppnat små fönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Har provat ett antal gånger men till ingen nytta.
Hade också uppfattningen att ett fönster skulle öppnas på nytt i det format man stängt det i.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, ingenting tycks fungera!
Alla fönster jag öppnar numera är 9 x 9 centimeter stora och varje gång måste jag maximera innan jag går vidare, detta är väldigt irriterande.
I Windiws XP och dess föregångare kunde man trycka Shift+Ctrl+Alt (eller något liknande) i samma ögonblick som man stängde det maximerade fönstret. Nästa gång man öppnade förblev fönstret maximerat. Men detta fungera inte i Vista.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, det du föreslår är ju det första man gör. Problemet är att när jag dragit ut fönstret till max och sedan stänger det, leder en ny öppning till att fönstret återtar sin gamla storlek 9 x 9 cm. DET är problemet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med det här:

Flytta först upp fönstret längst upp till vänster, tag sedan tag i nedre högra hörnet av fönstret, drag ner till nedre högra hörnet av skrivbordet så att det alltså fyller ut hela skärmen, stäng genom att klicka på Stäng på Arkivmenyn. Fast du kanske redan har provat det här?

Program kan du i en del fall maximera genom att högerklicka på en Genväg till programmet, välj Egenskaper, fliken Genväg, i rutan Kör i: kan du sedan välja hur programmet skall öppnas. Det här fungerar inte jämt, vissa program överstyr och bestämmer själv hur det skall öppnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är just det jag prövat. Det fungerar inte.
Det här problemet måste många ha stött på. Eller ska vi kontakta programutvecklarna på Microsoft?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...