Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärm blir brun/orange i vänster nedre hört på Acer Aspire bärbar dator.


SusanneS

Rekommendera Poster

Hej,
Jag har en Acer Aspire (51XX någonting?)som är drygt 2 år gammal. På senaste tiden har skärmen börjat bli brun/orange efter att datorn varit i gång ett litet tag och de senaste dagarna har detta fenomen inneburit att när denna "missfärgning" dyker upp så är detta inte konstant - vilket det var fram tills nu - utan den blinkar mellan normal ljusstyrka/färg till denna brun/orangea färgen med fokus på detta hörn.

Skulle detta kunna häröra från fläkten då denna sitter just till vänster och ganska nära skärmens nedre hörn? Vad bör jag göra? Tilläggas bör att försäkringen så klart inte gäller längre :-/

Någon som kan tipsa mig på vad jag skulle kunna göra för att slippa detta? Tack på förhand
Susanne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Kan vara magnetiska störningar från någon elektrisk komponent.
  Tex radio,oskärmade högtalare, tv mm som är för nära skärmen.
- Har du några elektriska saker nära skärmen ? 

- Kan även vara damm i fläkten.Fläkten jobbar inte som den skall och datorn blir för varm och påverkar din skärm .Just där fläkten sitter.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Molle!
Tack för ditt svar! Men oj vad löjligt att jag inte tänkte på det själv! Jag blåste ur fläkten för första gången på dryga två år för några månader sedan när jag ändå hade datorn öppen för byta av RAM, men nu i förmiddags var det baske mej mer damm i den när jag gjorde om proceduren efter att ha läst ditt svar. Bör tillägga att nu har jag inte problemet på datorn! :-)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen var vanlig i något halvt dygn MEN nu är den värre än någonsin! Orange/brun och flimrande i vänstra nedre hörnet och är den igång länge så växer detta fält av orange/brun och det blir också lite mörkare vartefter den är igång...

Kan det vara fläkten som håller på att packa ihop? Det låter inget extra om fläkten och datorn är varm men inte så att jag upplever den varmare än tidigare. Någon som kan tipsa om vad göra? Jag vill helst att den håller i alla fall i ett år till innan jag behöver skaffa ny dator? Tacksam för svar!

 

MVH

Susanne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...