Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Backup


Rayed

Rekommendera Poster

Kör sedan ett par år tillbaka med ett "nät-backup-program" (Mozy Home). Nu börjar det kännas som det är dags att formatera och ominstallera Windows XP, och då ställer man sig frågan vad man ska återställa, och vad man ska göra backup på i framtiden. Jag menar: om datorn inte känns riktigt "frisk", riskerar man då inte att få tillbaka "sjukdomarna" vid en fullständig återställning av allt från backup'en? För att precisera mig lite mer, V A D ska man egentligen göra backup på? Det tar ju en h-vetes lång tid att ominstallera alla "småprogram" som behövs i det dagliga livet (shockwave, pdf-reader etc.). Mina dokument, Mina Bilder m.m. är ju självklart, men sedan . . .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör bara ta backup på dina privata filer. Alla program som finns på hårddisken måste ominstalleras då installera om datorn, det räcker inte att flytta in mapparna. Ofta är inte dina egna filer förstörda, om du laddat ner filer så kan dock dessa vara fulla av virus och återkomma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina dokument, Mina Bilder m.m. är ju självklart, men sedan . . .

Om du har mejlprogram i datorn, som Thunderbird eller Outlook, så behöver du ju säkerhetskopior av mejl och inställningar. När det gäller Thunderbird så är MozBackup utmärkt för det. Installationsfiler kan man säkerhetskopiera, särskilt är det ju bra att ha drivrutiner lättillgängliga efter ominstallationen. När det gäller drivrutiner så bör man ha chipset- och nätverksdrivrutinerna hemma på CD eller USB-minne och inte på en online-backup, eftersom det inte är säkert att internetanslutningen kommer igång utan de två drivrutinerna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...