Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min bärbara fryser vid strart (plus nåt om inkonsekvenskontroll)


ismael

Rekommendera Poster

Hej, min bärbara 19tums HP har börjar krångla.
Jag kan inte så (himla) mkt om datorer så jag hoppas nån kan hjälpa mig, och förklara i relativt enkla termer. Kan dock sånt där som felsäkert läge mm.

Jo, såhär är det. Min dator har på den senaste tiden blivit segare och segare. Jag har testat alla "snabba upp"-knep, men inget har funkat.

Nu den senaste veckan har mitt AVG-antivirusprogram börjat varna om en massa tracking-cookies, och jag har valt HEAL eller flyttat dem till virusvalvet varje gång.

Men nu igår, så bestämde jag mig för att avinstallera AVG och installera senaste F-secure istället. (förmodligen väldigt puckat gjort av mig)

1. Jag avinstallerade AVG. Startade om datorn (MEN vad hände med cookisen? raderade jag automatiskt dem?)
2. Jag försökte installera F-secure gratis version. Efter ca 80% klart så fick jag ett felmeddelande och datorn startades om.
3. Nu när jag startar datorn, loggar in, så fryser den ALLT (inkl. ctrl+alt+delete) efter ca 5-10 sek)
4. Startar jag däremot i felsäkert läge så dyker det upp vit text på svart bakgrund, där det står att nåt måste fixas. Nån hårddisk eller nåt. Datorn "fixar" det, loggar in osv. men samma sak händer igen. Skärmen fryser, och jag måste starta om!

Kn jag råka ha två antivirus program kvar på datorn, och de bråkar med varann?

Lr har jag fått virus, lr liknande?

Lr har jag råkat raderat nån viktig fundamental fil, ioch med att jag avinstallerade AVG?

Ursäkta om jag svamlar. Någon som har nån aning??



Och här är det nästan exakta felmeddelandet (punkt 4)

Kontrollerar filsystemet C:
Filsystemet är av typen NTFS

En av diskarna behöver inkonsekvenskontrolleras.
Du kan avbryta om du vill, men du rekommenderas att fortsätta.

Kontrollerar...
CHKDSK verifierar filer (steg 1 av 3)
210944 filposter har behandlats.
Filverifieringen är klar.

704 stora filer har behandlats.
0 oskadade filer har behandlats.
2 EA-filer har behandlats.
67 referensposter har behandlats.

Verifierar index (steg 2 av 3)
0 oindexerade filer har behandlats.

verifierar s'kerhetsbeskrivare (steg 3 av 3)

och sen så hänger de sig ibland, alt. loggar in som vanligt (och skärmen fryser igen)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske finns nåt sätt att rädda datorn men jag känner inte till det så om du vill ha igång den och rädda dina filer skulle jag göra följande förutsatt att du känner dig tryg med och har det som krävs ( hårdvara) till att plocka ut HDDn ur laptopen koppla in den i en stationär är starta den stationära datorn sen bör du hitta HDDn under dator som en ny HDD nu bara sparar du över alla filer till den stationära datorn som du vill behålla sen monterar du tillbaka HDDn i den bärbara och ominstalerar allt ihop sen kan du bara med usb eller liknade föra över alla filer igen ( tips är att söka alla filer efter virus innan du gör detta) Nu ska datorn vara snabbare och bör fungera utan minsta problem. inan du gör detta se till att du har en dvd med antingen operativsystemet eller en recovery skiva så du inte står med en dator utan OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

ismael!

Du måste nog försöka svamla i mera klartext. Att ha två antivirusprogram igång, leder ofelbart till konflikter i systemet.

Trackingcookies är ofarliga.

Av felmeddelandet verkar det som om den disken inte innehåller värstens mycket.

Har du flera partioner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tracking cookies har inte nått med dina problem. Tracking cookies spelar bara in vart fu surfar och anpassar spam sedan till dig för det som intresserar dig. Surfar du tex till slipsar, så kommer du få anpassad sapm om just slipsar. Så det har inget med det att göra.

För att byta anti virus program gjorde du rätt. Du avinstallerade det gammla och installerade det nya som man ska. Men saker kan hända. Tex under avinstallationen kanske inte AVG kunde avinstallera en fil pågrund av av att Windows använde det. Om sedan den nya virus programmet inte kundeinstallera denna fil men ser att det finns en fil med samma namn och version så kan det ha skitit sig. Detta hände mig med Norman och Symantec.

Texten du ser med svart bakgrund är en disk check. Denna kan du köra igenom eller avbryta genom att trycka på en knapp under de flrsta 15 sekunderna. vad jag förstår så är detta samma som defrag verktyget men den kollar efter skadade filer.

Låter som om du har ett fel nu i windows. Mycket kan ha gått fel och det behövs nog kollas mer i log filer osv.


Du säger inte vilken version av Windows du kör. Vilket SP heller som du har osv. Om du kunde posta det core det lättare att hjälpa dig.

Testa tex om du har vista att återställa till en tidigare version innan du började med installationerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...