Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJÄLP!!! Krasch


kiwi01

Rekommendera Poster

Min dator verkar vara ganska nära haveri. Kan någon hjälpa mig?

När jag skulle stänga av min datorn igår kväll så låste sig skärmen varför jag var tvungen att använda off-knappen. (Det har väl hänt förr och brukar inte vålla problem.) Men i morse var det problem - skrivbordet kom upp till att börja med precis som vanligt, fast ovanligt långsamt, men sedan försvann skrivbordet och ersattes av blåskärm med en massa text som jag inte har möjlighet att återge - men bla att åtgärden vidtogs för att skydda min dator, kunde bero på felaktigt installerat program/mmaskinvara. Jag installerade inget igår, har visserligen installerat PCTools + Threat fire nyligen men dock tre fyra dagar sedan.

Har startt om datorn och tryck på F8 och sedan provat alllam möjliga alternativ, bla 
senast fungerande inställningar och återställningsläge men resultatet är densamma, skrivbordet försvinner efter ett tag
provade felsökningsläge, skrivbordet kom upp men också en hel del fönster från PCtools, skärmen låste sig totaltVälja alternativet felsäker läge ger skrivbordet men det ser väldigt annorlunda ut, det tycktes "stanna kvar" men jag provade inte om det fungerade

KATALOGTJÄNST är det alternativ jag provade senast, den körde diskkontroll som var felfri. Skrivbordet öppnade sig och ser normalt ut förutom att det står "felfritt läge". 
Och nu är jag alltså inne i systemet igen även om jag inte har provat något annat än just internet.

Jag vågar inte stänga av datorn just nu! Jag vet ju inte om felet nu är borta eller om jag alltid måste starta i detta läge och om de kanske inte fungerar nästa gång?

De flesta av er är säker fullt upptagna med era jobb men om någon har tid av svara så...tack på förhand. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att avinstallera PC Tools och Threatfire?? Har haft liknande problem då jag provade dessa program, men efter att jag tog bort dom så fungerade datorn normalt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Umepeter,
du har antagligen rätt

jag installerade pctools samt threatfire för ett par månader sedan och fick en massa problem så jag avinstallerade dem och det hjälpte. Det är så många här som menar att firewall måste man ha och rekommenderar just pctools så jag gav den en ny chans, i vilket fall som helst så slöade de upp min dator och tog en massa plats.

Nu när jag faktiskt är inne igen så ska jag avinstallera, hoppas jag får det att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ThreatFire har jag inte använt men PC Tools brandvägg har jag använt i ett år utan problem. Mappen för programmet tar 22 MB och sedan finns det väl några filer under Windows-mappen också. Jag tycker inte att 25 MB är mycket i en tid där små hårddiskar är på 100 000 MB.

Vad gjorde du för att komma in?
Du har haft många problem med datorn väl? I alla fall många trådar här. Kan det tänkas att du har något hårdvaruproblem, t ex en hårddisk som håller på och går sönder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min hårddisk är på 80GB, genomsökning i felfritt läge hittade inga fel.

Har avinstallerat nu både pctools och threatfire, men jag måste ju starta om innan avinstalleringen fungerar fullt ut.

Kan konstatera redan nu att mina mappar öppnas snabbt som attan, likaså IE8. Även andra program öppnas snabbare.

Så vad rekommenderar du att jag gör nu - startar om?

Jag har ingen reservdator och har ingen kompis att kontakta så om jag inte kommer in här kan jag inte få hjälp.

Däremot ska en vän till (som saknar dator) komma hem till idag och starta sina nätstudier...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hastigheten med vilken mappar och program öppnas påverkas inte av en brandvägg men påverkas av ThreatFire, liksom av antivirusprogram. Så om ThreatFire inte fungerar bra i din dator så är det ju ingen anledning till att inte ha en bra brandvägg, t ex från PC Tools. Även jämfört med 80 000 så är 25 väldigt lite.

Menar du att du körde diskkontroll/chkdsk för att kolla hårddisken? Det finns ju många hårddiskproblem som det inte avslöjar utan då ska man ju köra ett riktigt hårddisktestprogram.

Har du något alternativ till att inte starta om egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge jag inte kom in i windows så kunde jag ju bara köra det som dök upp.
Vilket program rekommenderar du för hårddiskkontroll?

För eller senare måste jag så klart starta om men tänkte att du kanske hade en idé om vad som orsakade problemet, om det kan tänkas kvarstå vid nästa start eller om det kan tänkas att det nu fungerar normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har säkert rätt när det gäller pctools resp threatfire men i så fall är det märkligt att nu under de dagarna haft både ock  så vid stängning av Word-dokument så har det hoppat upp 1 eller 2 förfrågningar - en liten lapp placerad ovanför klockan - som uppmanar mig att allow eller not allow, vet inte ens vad, men det var PCTools som frågade. Detsamma hände även imorse när jag körde i felsökningsläge och fick fram skrivbordet, skärmen låste sig när jag svarade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Så länge jag inte kom in i windows så kunde jag ju bara köra det som dök upp."
Naturligtvis, jag ville bara veta vad det var du hade kört.

"Vilket program rekommenderar du för hårddiskkontroll?"
Det som tillverkaren av hårddisken har gjort. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

"men tänkte att du kanske hade en idé om vad som orsakade problemet, om det kan tänkas kvarstå vid nästa start eller om det kan tänkas att det nu fungerar normalt."
Tyvärr, det finns så många problem som kan ge likartade symptom, t ex hårddiskfel, RAM-minnesfel, drivrutinsproblem osv. Det är möjligt att det fungerar i normalt läge och åtminstone så borde felsäkert läge som nu fungera.

"vid stängning av Word-dokument så har det hoppat upp 1 eller 2 förfrågningar - en liten lapp placerad ovanför klockan - som uppmanar mig att allow eller not allow, vet inte ens vad, men det var PCTools som frågade."
Det kan mycket väl ha varit brandväggen som frågade något, t ex om Word fick kontakta internet eller starta/påverka något annat program. Man bör läsa och försöka förstå de där frågorna för det är ju genom att svara nej vid rätt tillfälle som man förhindrar skadliga program att skicka ut lösenord mm till en dator på internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en Maxtor hårddisk jag har. Vill minnas att jag tittade på diskkontrollen för ca 1 år sedan men jag förstod inte instruktionen/alternativen eller dylikt så jag avstod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

diskkontrollen i windows tar lång tid men det är bara att bocka för båda rutonrna och starta

jag vet inte hur detta är värt men om du installerar everest corp, där väljer du lagring -> smart och där kan se många värden för disken och om dom är ok/normala
http://www.lavalys.com/products.php?lang=en

vissa saker är dolda i trial versionen men inte detta

är du orolig att datorn inte ska starta så kanske viloläge kan va ett alternativ fast å andra sidan kan den ju va igång i flera dagar, nackdelen är ju att den blir seg vartefter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kunde inte installera Seagate --"Systemadministratören har angett systemprinciper som hindrar den här installationen".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade Everest trial version och öppnade det, det ser ut som ett windows-fönster. Men jag vet inte riktigt vad jag ska göra där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte Everest men 927 skrev "lagring -> smart". Har du hittat något sådant?

'Jag kunde inte installera Seagate --"Systemadministratören har angett systemprinciper som hindrar den här installationen". '
Om du har Vista så kan du behöva högerklicka på installationsprogrammet och välja Kör som administratör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det kan va så att de senaste problemen du haft syns i loggboken, den syns under konfiguration (i everest). röda ringar med x (Fel) är det som är intressantast men klicka på kolumnen tidsstämpel så de senaste datumen visas högst upp.
eller så kan man se loggboken via adminverktyg i kontrollpanelen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag klickade på lagring - smart och markerade sedan Maxtor hårddisken.

Är det rutan nedanför jag ska läsa där det står rubriker som
attributbeskrivning  tröskel  värde    sämst  data  status

under kolumnen status står endera OK: Värdet är normalt eller OK: alltid godkänd


ett exempel :

ID Attributbeskrivning Tröskelvärde Värde Sämst Data Status
C7 Ultra ATA CRC Error Rate 0 199 199 0 OK: Alltid godkänd


men jag förstår inte detta


sedan kan man klicka på rapport och spara, men den innehåller så vitt jag förstår fakta om min dator, exempelvis vilken hårddisk jag har, vilken sorts minne osv men jag tror inte den säger något om det aktuella tillståndet
listan är kilometerlång, minst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loggnamn Händelsetyp Kategori Tidsstämpel Användare Källa Beskrivning
System Fel Ingen 2009-08-19 21:37:24  Service Control Manager 7023: Tjänsten HID Input Service avbröts med följande fel:   Det går inte att hitta filen.   


Loggnamn Händelsetyp Kategori Tidsstämpel Användare Källa Beskrivning
System Fel Ingen 2009-08-19 21:37:26  Service Control Manager 7026: Följande start- eller systemstartdrivrutin(er) avbröts på grund av fel under start:   Cdr4_xp 

Dessa två felmeddelandena (röda) är från igårkväll då skärmen låste sig


Loggnamn Händelsetyp Kategori Tidsstämpel Användare Källa Beskrivning
System Fel Ingen 2009-08-20 06:46:25  Service Control Manager 7023: Tjänsten HID Input Service avbröts med följande fel:   Det går inte att hitta filen.   

Loggnamn Händelsetyp Kategori Tidsstämpel Användare Källa Beskrivning
System Fel Ingen 2009-08-20 06:46:30  Service Control Manager 7026: Följande start- eller systemstartdrivrutin(er) avbröts på grund av fel under start:   Cdr4_xp 


De här är de två första felmeddelandena i morse

Ytterligare några

Loggnamn Händelsetyp Kategori Tidsstämpel Användare Källa Beskrivning
System Fel Ingen 2009-08-20 06:54:13  Service Control Manager 7023: Tjänsten HID Input Service avbröts med följande fel:   Det går inte att hitta filen.   

Loggnamn Händelsetyp Kategori Tidsstämpel Användare Källa Beskrivning
System Fel Ingen 2009-08-20 06:54:18  Service Control Manager 7026: Följande start- eller systemstartdrivrutin(er) avbröts på grund av fel under start:   Cdr4_xp 

Loggnamn Händelsetyp Kategori Tidsstämpel Användare Källa Beskrivning
System Fel Ingen 2009-08-20 07:02:24 SYSTEM DCOM 10005: DCOM fick felet %1084 vid försök att starta tjänsten EventSystem med argumenten   för att köra servern:  {1BE1F766-5536-11D1-B726-00C04FB926AF} 
Loggnamn Händelsetyp Kategori Tidsstämpel Användare Källa Beskrivning
System Fel Ingen 2009-08-20 07:02:47  Service Control Manager 7001: Tjänsten DHCP Client är beroende av tjänsten NetBT. Den sistnämnda kunde inte starta på grund av följande fel:   En enhet som är ansluten till datorn fungerar inte.   

Loggnamn Händelsetyp Kategori Tidsstämpel Användare Källa Beskrivning
System Fel Ingen 2009-08-20 07:02:47  Service Control Manager 7001: Tjänsten DNS Client är beroende av tjänsten TCP/IP Protocol Driver. Den sistnämnda kunde inte starta på grund av följande fel:   En enhet som är ansluten till datorn fungerar inte.  
  Loggnamn Händelsetyp Kategori Tidsstämpel Användare Källa Beskrivning
System Fel Ingen 2009-08-20 07:02:47  Service Control Manager 7001: Tjänsten TCP/IP NetBIOS Helper är beroende av tjänsten AFD Networking Support Environment. Den sistnämnda kunde inte starta på grund av följande fel:   En enhet som är ansluten till datorn fungerar inte.   
Loggnamn Händelsetyp Kategori Tidsstämpel Användare Källa Beskrivning
System Fel Ingen 2009-08-20 07:02:47  Service Control Manager 7001: Tjänsten Fax är beroende av tjänsten Print Spooler. Den sistnämnda kunde inte starta på grund av följande feLoggnamn Händelsetyp Kategori Tidsstämpel Användare Källa Beskrivning
System Fel Ingen 2009-08-20 07:02:47  Service Control Manager 7026: Följande start- eller systemstartdrivrutin(er) avbröts på grund av fel under start:   AFD  AvgLdx86  AvgMfx86  AvgTdiX  Cdr4_xp  cdudf_xp  eeCtrl  Fips  intelppm  IPSec  KLIF  mozyFilter  MRxSmb  NetBIOS  NetBT  pctgntdi  RasAcd  Rdbss  SASDIFSV  SASKUTIL  Tcpip 
l:   Det går inte att starta den överordnade tjänsten eller gruppen.  

 
Loggnamn Händelsetyp Kategori Tidsstämpel Användare Källa Beskrivning
System Fel Ingen 2009-08-20 07:03:24 Kirsti DCOM 10005: DCOM fick felet %1084 vid försök att starta tjänsten netman med argumenten   för att köra servern:  {BA126AE5-2166-11D1-B1D0-00805FC1270E} 

Loggnamn Händelsetyp Kategori Tidsstämpel Användare Källa Beskrivning
System Fel Ingen 2009-08-20 07:04:44 SYSTEM DCOM 10005: DCOM fick felet %1084 vid försök att starta tjänsten EventSystem med argumenten   för att köra servern:  {1BE1F766-5536-11D1-B726-00C04FB926AF} 

Loggnamn Händelsetyp Kategori Tidsstämpel Användare Källa Beskrivning
System Fel Ingen 2009-08-20 07:09:22  Service Control Manager 7023: Tjänsten HID Input Service avbröts med följande fel:   Det går inte att hitta filen.   
Loggnamn Händelsetyp Kategori Tidsstämpel Användare Källa Beskrivning
System Fel Ingen 2009-08-20 07:09:23  Service Control Manager 7026: Följande start- eller systemstartdrivrutin(er) avbröts på grund av fel under start:   Cdr4_xp 

Samma fel upprepades ett antal gånger då jag gjorde flera omstarter


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag klickade på lagring - smart och markerade sedan Maxtor hårddisken.

Är det rutan nedanför jag ska läsa där det står rubriker som
attributbeskrivning  tröskel  värde    sämst  data  status

under kolumnen status står endera OK: Värdet är normalt eller OK: alltid godkänd


ett exempel :

ID Attributbeskrivning Tröskelvärde Värde Sämst Data Status
C7 Ultra ATA CRC Error Rate 0 199 199 0 OK: Alltid godkänd


men jag förstår inte detta


sedan kan man klicka på rapport och spara, men den innehåller så vitt jag förstår fakta om min dator, exempelvis vilken hårddisk jag har, vilken sorts minne osv men jag tror inte den säger något om det aktuella tillståndet
listan är kilometerlång, minst


OK: Värdet är normalt eller OK: alltid godkänd
då är ju alla värden ok/normala, det står samma sak i min dator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns det första felen som gäller HID Input Service och Cdr4_xp  även om du går tillbaka en vecka i loggboken. vissa fel kan ju återkoma ofta utan att det märks, då är det ju inte dom som är problemet just nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Diskkontrollen i Windows är fullt tillräcklig för att reparera fel i systemet. Reparera fel på en disk, är därermot nära nog omöjligt, om disken håller på att rasa, gå sönder. S.M.A.R.T som kan aktiveras via olika program, ger ju ofta inget mer  en än obefogad oro, för om att utifall att disken snart kommer att gå sönder. Det bästa är att alltid ha kopior på allt viktigt man har på sin dator, utifall olyckan är framme. Diskar går att ersätta, likaså datorer. Man blir sällan klokare av att ständigt hålla kolla på disken med S.M.A.R.T däremot kan man ju bli nipprig, få nervösa sammanbrott mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

927,
de felen som jag skickade in fanns bara nu, däremot så fanns det ett antal återkommande fel sedan  maj i år, alltid cryp32, MsiInstaller och VVS, om det säger något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Olle, just nu är jag både nervös och nipprig.....Har sprat allt som finns under mappen mina dokument som inkl foton, musik och brev mm. Det är väl egentligen det viktigaste.
Skulle också vilja spara vissa inkommande mail in outlook express men vet inte riktigt hur jag ska göra, kanske också "favoriter"
Första gången jag sparade så klantade jag mig, det var bara genvägarna som sparades.
Gick sedan in i utforskaren, letade rätt på mappade och klickade på skicka till (F) så nu verkar det vara korrekt sparat.

Ang att ev byta hårddisk - jag gissar att en gammal Dell som idag har 80GB hårddisk inte kan ta hur stor disk som helst.
Sedan är det fråga om OP, XP var ju förinstallerat och skivan jag fick med är "För återinstallation av CD Microsoft Windows XP Home Edition inklusive Service Pack 1" Fungerar den på en ny hårddisk/annan dator?
Jag har även en helt oanvänd engelsk version, en OEM licens med product Key .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Sedan är det fråga om OP, XP var ju förinstallerat och skivan jag fick med är "För återinstallation av CD Microsoft Windows XP Home Edition inklusive Service Pack 1" Fungerar den på en ny hårddisk/annan dator?
Jag har även en helt oanvänd engelsk version, en OEM licens med product Key .


Om det är en OEM-skiva så fungerar den bara på den första datorn som den är installerad på. Skivan För återinstallation av CD Microsoft Windows XP Home Edition inklusive Service Pack 1 är troligen är en OEM-skiva från en leverantör som är knuten till din nuvarande datorn.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...