Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

F-Secure hindrar Diskdefragmenteraren att starta


BDB

Rekommendera Poster

Sedan något år kör jag F-Secure Internet Security i Vista Home Premium, och det har fungerat bra tills denna sommar.
Men efter installation av SP2 till Vista upptäckte jag att jag hade svårt att starta Windows Diskdefragmenteraren. Om F-Secure hade uppdaterat virusdefinitioner etc någon gång efter datorstart, gick det inte att starta defragmentering - det enda som hände när jag klickade på ikonen (eller direkt på programfilen) var att jag fick den vanliga frågan om jag ville tillåta programmet att starta, och när jag då valde "Fortsätt"! så hände inte ett dugg mer än att jag återvände till utgångsläget dvs allt såg ut som om jag aldrig ens hade försökt att starta Diskdefragmenteraren.
Så småningom upptäckte jag ju att om jag startade om datorn och om F-Secure inte omedelbart installerade några uppdateringar, så fungerade starten av Diskdefragmenteraren perfekt - men omedelbart efter nästa F-Secure-uppdatering (det kommer flera gånger varje dag) blev det igen omöjligt att starta defragmentering.
När det sedan blev dags för Windows Update visade sig nånting liknande dvs det gick inte att installera de nedladdade uppdateringarna från Windows Update - alla misslyckades. Men efter omstart av datorn, utan att F-Secure hann köra några av sina egna uppdateringar, fungerade Windows Update och installationerna perfekt (samma sak har upprepats ett par gånger).
Jag använde då F-Secure Internet Security 2009, men avinstallerade det fullständigt med deras eget Uninstallation Tool och installerade det sedan på nytt - men det hjälpte inte, problemet fanns kvar.
Nu har jag gått vidare till F-Secure Internet Security 2010 - men problemet är detsamma där, direkt efter en uppdatering blir det omöjligt att starta Diskdefragmenteraren - om problemet med Windows Update också finns kvar, lär jag inte få veta förrän Microsoft skickar ut nästa omgång med uppdateringar.
I övrigt har F-Secure och deras support fungerat bra, bättre än Symantecs/Nortons - men den här gången har dom gått bet på frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Testa att stäng av UAC Klicka på din profilbild så kommer du till kontrollpanelen, där du gör ändringarna.

Antivirusprogram ska man aldrig stänga av för uppdateringar och programkörning, det är med all säkerhet UAC som spökar eller något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UAC verkar inte ha med saken att göra. Enda skillnaden med UAC avstängt är att jag förstås inte behöver ge min tillåtelse. Med UAC avstängt händer absolut ingenting när jag klickar på defrag-ikonen eller på programfilen (dfrgui.exe).
Men om jag hinner starta defrag innan F-Secure gör dagens första uppdateringsinstallation så funkar det perfekt.

BDB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...