Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

internet kopplar ifrån


johanhellstrand

Rekommendera Poster

johanhellstrand

Tjena, har en ny acer aspire 8930g, med ett nätverkskort som heter lan atheros. windows vista premium 32bitar.

det är så när jag är inne på internet via sladd, så kopplar anslutningen ifrån och blir endast lokalt. Detta problemet är bara när jag ansluter till våran router med sladd, när jag kör via wireless funkar de felfritt.. routern är en zyxel P-660HW-D1.. jag hade inget problem på min förra dator, som jag körde xp på.

nån som har nån lösning eller tips?
jesper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att när internet försvinner så går det fortfarande att komma åt de andra datorerna och routerns inställningssidor?
Vad har du för brandvägg i datorn?
Hur länge kan datorn vara ansluten till internet?
Vad gör du för att få igång internetanslutningen igen?
Händer det något med datorns lysdiod på routern när internet försvinner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johanhellstrand

Nej jag kommer inte åt varken rautern eller de andra datorerna i nätverket, vilket är konstigt, ikonen i verktygsfältet visar begränsad, dvs en liten kul trekant.

Datorns brandvägg är avg och windows är avstängd.

Asså det beror helt och håller på vad jag gör på datorn, ibland om jag bara är inne på msn "hoppar den ur" men en sak har jag märkt, om jag skickar filer i nätverket eller tankar filer i utorrent hoppar den garanterat ur.

för att fixa detta brukar jag starta om datorn, men de fungerar inte alltid, de är som om felet ligger i routern.. Så nu brukar jag ligga på det trådlösa ist för de fungerar felfritt..
Det är ingen lysdiod på sladdingången!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Begränsad anslutning brukar betyda att nätverkskortet inte får någon kontakt med routern. Kolla om det är något glapp i nätverkskabeln genom att vicka på den, dels i dators kontakt och dels i routerns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Cecilia i frågan. Kontrollera alla sladdar, titta så det inte har kommit in någonting i kontakterna och om detta inte hjälper, gör en reset av router. Eventuellt kan du uppdatera mjukvaran i din router. Kan vara så att det är routern det är fel på eftersom det bara påverkar den trådade anslutningen. Testa att byta port som din dator är ansluten i routern.

Hoppas det löser sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johanhellstrand

tack för eran tid cecilia och gabriel, har provat allt med sladdar och sånt, men jag börjar tro att de är routern de är fel på, för på mkn gamla dator så hade jag liknande problem kom jag på nu fast bara på ett program, det är så, på den när jag skulle ansluta till en spelserver, och klickade på refresh för att få en ny lista på servrar att ansluta till, lät jag den hålla på för länge, dog internet på samma sätt, fast då blev inte ikonen "begränsad" men de va exakt samma som hände, bara att prblemet verkar vara större på denna datorn.. kan de vara nåt med att man överskrider antal anslutningar till routern och den inte klarar av det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johanhellstrand

glömde svara på att uppdatera firmwire, det är så att jag har försökt, läst alla guider, haft kompisar här som försökt, men det går inte, även efter enreset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del (äldre) routrar klarar inte av fildelningsprogram, t ex uTorrent, för att det blir för många anslutningar för dem och då slutar vissa delar i dem att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en äldre router så kan de få svårt när det kommer för många anrop. Låter som en investering i en ny kan lösa dina problem.

Finns billiga 802.11n-routrar nuförtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...