Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Instalera windows XP hjälp!


ubc783

Rekommendera Poster

Har en gammal dator som jag har tänkt att formatera, men problemet är att till datorn så måste man ha speciella skivor , alltså sånna som följde med till datorn jag fick den och dom har jag ej kvar,

 och undrar då fall jag kan använda mina egna XP skivor och om det går blir det några konsekvenser med drivrutiner till tex grafik kort och sånt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ubc783 @ 2009-07-23, 17:18
Har en gammal dator som jag har tänkt att formatera, men problemet är att till datorn så måste man ha speciella skivor , alltså sånna som följde med till datorn jag fick den och dom har jag ej kvar,

 och undrar då fall jag kan använda mina egna XP skivor och om det går blir det några konsekvenser med drivrutiner till tex grafik kort och sånt?

Om du har diskettläsre kolla in länken finns kanske för cd rom med..hjälpte mig i gamla tider..;)

 finns skapligt med drivrutiner i dem, men till grafik så får du kolla chipset m.m

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutiner kan man normalt hitta på datortillverkarens webbplats. Vad är det för dator?

När det gäller licensnycklar så är det åtminstone skillnad på XP Pro resp. Home.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutiner kan man normalt hitta på datortillverkarens webbplats. Vad är det för dator?

När det gäller licensnycklar så är det åtminstone skillnad på XP Pro resp. Home.


det är en gammal dell, vet inte så mycket om den.
men just nu så är det xp Home på den.
 men jag har hört från andra att datorn helt enkelt inte tar emot mina skivor utan kommer bara be om dom rätta skivorna, kan det vara så med ? eller finns det nått sätt att ta sig runt det?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"men jag har hört från andra att datorn helt enkelt inte tar emot mina skivor utan kommer bara be om dom rätta skivorna, kan det vara så med ?"
Det har jag i alla fall inte hört om förut, men det finns mycket konstigheter med gamla datorer. Hur gammal är datorn?

Hittar du någon "service tag" på datorn, en klisteretikett från Dell?
http://support.euro.dell.com/support/topics/topic.aspx/emea/shared/support/root/sv/product_support_central?c=se&l=sv&s=gen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ni hjälpa mig, jag hade windows vista home basic men har glömt ta backup, jag har en oem licens men inga skivor. har ni nått tips om hur man kan hitta dolda partiationer i windows xp(installations filerna liger på en dold avdelning av hårdisken.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar stå i datorns handbok hur man startar en återställning till leveransskick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det varierar mellan olika datormodeller, men oftast så brukar det vara att man ska trycka på någon särskild tangent vid uppstarten av datorn för att starta återställningen till leveransskick. Kolla i manualen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...