Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är den här en bra och billig dator?


Joe Cash

Rekommendera Poster

Jag tänkte köpa Packard Bell Imedia 6510ncd . I maj kostade den 7990 nu kostar den 5990. Min tanke är att använda den, framförallt som mediacenter. Men kan den duga för att köra krävande data spel? Tror ni att det går att göra vissa uppgraderingar t ex grafikkortet? Min budget ligger på 6-8000 kr. Tacksam för hjälpen

Andra alternativ?
Fujitsu Amillo DT pa 3630- 22p
http://www.netonnet.se/
Acer Aspire M5641/ Q9300
http://www.netonnet.se/
HP pavilion a6657
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_BrowseCatalog-Redirect

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom igen! Finns det ingen dator expert här som vill dela ut sin kunskap? Eller någon som har köpt ovannämnda datorer? Är alla på semester? Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk har väl annat att göra i semestertider. 56 personer har tittat på tråden och det är väl osannolikt att någon av dem ska ha just de 4 modellerna av bärbara datorer.

Kan du ta fram länkar till produktbeskrivningar så att det går att se vad det sitter för grafikkort i datorerna från början?

Kan du ge exempel på vad du menar med krävande spel och med vilken upplösning du har tänkt dig?
Om du klarar av att läsa engelska så finns det en genomgång av olika grafikkort och vilka bildskärmsupplösningar som de kan tänkas fungera i för nya krävande spel:
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-geforce-price,2323.html
Tyvärr så är motsvarande svenska webbplats http://www.tomshardware.se nere för tillfället.

Om man ska byta grafikkort så måste man veta om det nya grafikkortet belastar nätaggregatet mer än det ursprungliga, både totalt och på 12V, för då kan man behöva byta ut nätaggregatet också för att datorn ska gå stabilt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Cecilia tack för ditt svar, jag ser att du är en av dem mest aktiva i forumet något att glädja sig för. De datorerna jag nämnde innan är stationera inte bärbara. Alla säljs av netonnet + elgiganten  Det är enkelt att se specifikationen på dem.

Grejen är att min son har tjatat på mig att min dator är för gammalt när han är hos mig på helgerna. Han spelar senaste version av world av warcraft det är min menig av ?krävande spel? Jag tror inte att ovannämnda modellerna är konstiga på någon sätt. Jag gissar att det är många som äger sådant märke eller tänker köpa sådan.

Här följer specifikation    Packard Bell Imedia 6510ncd.
 

Processor
Typ AMD Phenom X4 Quad-Core Nummer 9650 Hastighet (GHz) 2,30 CPU Cache 4 MB L2 Chipset RS740 
Minne RAM - typ DDR2 RAM (MB) 4 096 RAM - Maximal uppgradering (MB) 4 096 RAM - Hastighet (MHz) 800 RAM - Portar (total) 2 RAM - Portar (tillgängliga) 2
Hårddisk Antal hårddiskar 1 Kapacitet (GB) 1 000 Hårddiskhastighet (RPM) 7 200 Gränssnitt S-ATA
Ljud & Grafik Ljudkort - typ HD audio 7.1 Fristående ljudkort Högtalare Subwoofer Grafikkort typ nVidia GT120 Fristående grafikkort Dedikerat grafikminne (MB) 1 024 Delat grafikminne (MB) 2 431
Anslutningar TV Out HDMI TV Tuner USB 2.0 6 FireWire (IEEE 1394) 1 LAN Kort typ 10/100 Trådlöst gränssnitt Port för minneskort Stöttar följande minneskort CF, MD, SD, SD Ultra II, SD Ultra II+, MiniSD, mSD Övrigt VGA, DVI
Expansionsplatser 5¼ (Totalt) 2 5¼ (Tillgängliga) 1 IDE 3½" (Totalt) 2 IDE 3½" (Tillgängliga) 1 PCI (Totalt) 2 PCI (Tillgängliga) 2 PCI-Express 16x (Totalt) 2 PCI-Express 16x (Tillgängliga) 1 CD/DVD Optisk drive CD/DVD +/- RW DL 
Övrigt Operativsystem Microsoft Windows Vista Home Premium Mjukvara Carbonite, Google utilities, Magic Desktop, Elemen Fjärrkontroll
3.5" Diskettstation Tangentbord Sladd Mus Sladd Höjd (cm) 41,00 Bredd (cm) 19,00 Djup (cm) 41,10 Vikt (kg) 13,50
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, visst är det stationära, ingen aning om varför det blev "bärbara" i texten. Men det är sannolikare att få svar om folk inte själva behöver leta efter information. Informationen på många kedjebutikers webbplats är dessutom ofta dålig i betydelsen att viktig information saknas utan datortillverkarnas egna produktsidor är oftast betydligt bättre. Denna information är underlig och motsägelsefull:
"Grafikkort typ nVidia GT120 Fristående grafikkort Dedikerat grafikminne (MB) 1 024 Delat grafikminne (MB) 2 431 "
Ett fristående grafikkort kan inte ha delat grafikminne.

World of Warcraft är inte ett krävande spel i dagens normala mening utan kraven är en dator som var mycket bra för ca 4 år sedan när spelet kom ut.
http://en.wikipedia.org/wiki/World_of_Warcraft

Imedia 6510ncd som du föreslår är överdimensionerad för det spelet, särskilt när det gäller processorn däremot är grafiken inget vidare med dagens mått mätt så om din son ska kunna spela andra spel framöver så försök hitta en dator med bättre grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur bar du är på datorer eller om du känner någon som är bra på det men du får grymt mycket mer för pengarna om du köper en dator i delar och bygger ihop själv. för när man köper en dator färdig så betalar man inte för prestandad man betalar för vad svennson tror är bra som tex en jätte stor HDD som inte hjälper någonting rent prestandad mässigt. jag föreslår att man går till tex www.inet.se eller dustinhome inet har butiker i bla göteborg. där du kan prata med dom i butiken så bygger de ihop en dator som du kan se vad du får eller ändra som du vill helt gratis. tyvärr tar de 800kr för att montera datorn och om du inte har ett OS som går att instalera på den nya datorn också så kostar det också lite men bara delar blir mycket bliiligare för 8000kr i delar får du betala nästan 15 000 i en färdig dator med liknade prestanda för du kan du satsa på det som behövs bra grafikkort, prossecor, Ram minne som är både snabba och stora ( så länge du inte har 64-bit så köp inte mer än 4GB då man inte kan använda mer än 3.5GB i vista eller xp )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...