Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hittar inte ljudkortet


Suz

Rekommendera Poster

Det verkar vara ett vanligt problem detta men jag har inte blivit hjälpt av föreslagna lösningar i alla forum jag läst så jag ropar efter hjälp här i alla fall.

Problem:
Nu har jag installerat nytt XP och hela datorn är rensad i och med det och nu hittas inte ljudkoret. Det verkar heta C-Media AC97 Audio Device. När jag går in i "Guiden Lägg till maskinvara" så är det gult utropstecken på den ikonen. Guiden säger att "Den här enheten kan inte starta (Kod 10)". I det skedet kan jag bara välja "slutför" och då kommer "Hjälp- och supportcenter upp och där har jag följt alla möjliga vägar och varianter utan resultat. Sen har jag sökt på nätet och läst forum och provat alla möjliga program att ladda hem osv men också det utan resultat. Är det nån som har några fungerande förslag.

Fråga:
Vad göra nu? Snälla hjälp mig nån.
Tackar på förhand.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suz @ 2009-06-29, 12:44
Det verkar vara ett vanligt problem detta men jag har inte blivit hjälpt av föreslagna lösningar i alla forum jag läst så jag ropar efter hjälp här i alla fall.

Problem:
Nu har jag installerat nytt XP och hela datorn är rensad i och med det och nu hittas inte ljudkoret. Det verkar heta C-Media AC97 Audio Device. När jag går in i "Guiden Lägg till maskinvara" så är det gult utropstecken på den ikonen. Guiden säger att "Den här enheten kan inte starta (Kod 10)". I det skedet kan jag bara välja "slutför" och då kommer "Hjälp- och supportcenter upp och där har jag följt alla möjliga vägar och varianter utan resultat. Sen har jag sökt på nätet och läst forum och provat alla möjliga program att ladda hem osv men också det utan resultat. Är det nån som har några fungerande förslag.

Fråga:
Vad göra nu? Snälla hjälp mig nån.
Tackar på förhand.



Vad är det för märke på datorn?Om du har Asus el HP så är det Crystal AC97 audio drivers du ska ha..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara viktigt att man installerar chipsetdrivrutinen för moderkortets chipset innan man börjar installera ljuddrivrutinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för respons!
Hm, ja du NiKoZz, märke? På datorburken står det STech och på kvittot står det CT Prestige. Kan det vara märket? När jag tittar i "Egenskaper för  C-Media AC97 Audio Device" under fliken "drivrutin" så står det "Leverantör: C-Media Inc men det kanske inte är till nån som helst hjälp.

Cecilia! Hur märker jag om inte chipsetdrivrutinen för moderkortschipset inte är installerat? Eller hur installerar jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar NiKoZz. Jag har klickat på Download där på den sidan du "gav" mig. Det kom ner en Zip-fil som jag packade upp. Sen gick jag in i Kontrollpanelen och avinstallerade C-Media AC97 Audio Device för att sen lägga till maskinvara. När jag gör det säger datorn att ett: Problem uppstod när den skulle installeras och enehten kanske inte fungerar ordentligt. Inget ljud.

Cecilia: Jag har köpt datorn på Pc-Kungen. Vet inte om dom finns längre.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjoho! Nu har jag ljud. Tack NiKoZz. Det visade sig ju att du gav mig rätt program, att jag inte fick ljud berodde bara på handhavande fel, men jag kom på det till slut. Tack båda för att ni engagerat er och kommit med förslag.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...