Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minne


Malvia

Rekommendera Poster

Jag har en novisfråga. Hur mycket minne behöver man egentligen om man bara använder datorn till att surfa, lägga in lite digitalbilder man tar då och då samt då och då ladda ner musik? Jag kommer att ha de program de flesta har, inga krävande program.
Jag har just köpt en dator med 3GB minne och undrar om jag bör expandera det?
Kan tilläggas att datorn bara har 1 användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag klarar mig mycket bra med 2 GB minne i min Vista-dator.

Troligen så har du dessutom 32-bitars Vista och den kan bara utnyttja ca 3 GB minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag klarar mig mycket bra med 2 GB minne i min Vista-dator.

Troligen så har du dessutom 32-bitars Vista och den kan bara utnyttja ca 3 GB minne.


Ursäkta en kanske dum fråga men vad menar du med att Vista bara kan utnyttja 3GB minne?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inte en dum fråga! Tumme upp

32-bitars Windows (Vista, XP och tidigare) kan bara adressera ett adressutrymme på upp till 4 GB men i detta utrymme så ska även så kallad minnesmappad I/O rymmas, t ex grafikminnet på ett grafikkort, vilket gör att det blir 3-3,5 GB kvar för RAM-minne. Detta då till skillnad från 64-bitars Windows som kan adressera mer.

De flesta datorer idag levereras med 32-bitars Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan man fråga sig varför de saluför datorer med att de kan uppgraderas till ett större minne än 3GB? Är det för framtida operativsystem då?Ler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

64-bitars Vista finns idag och har funnits lika länge som 32-bitars. Det finns en del datorer som levereras med 64-bitars Vista men de är än så länge ganska ovanliga. Man kan förstås köpa 64-bitars Vista själv. 64-bitars Vista har nackdelen att det krävs andra drivrutiner än till 32-bitars och det är inte alla tillverkare som tar fram dem, t ex till äldre skrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ultimatescar

xp vista och windows 7(kommer i oktober 22) alla har 64 bits OS men den största nack delar med den är det finns inte alltid drivrutin för hårdvara. Till och med microsofts egen fingeravtryck läsare har inte 64 bitar drivrutin men så kan det va. hört talas om photoshop stöder inte 64bits.. vet inte för säkert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...