Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläkt i dator


ventur

Rekommendera Poster


Min dator, HP Pavilion m9180 stationär, ca ett år gammal, har börjat låta från fläktarna. Det låter mer än vanligt och ökar och minskar i varvtal. Jag har dammsugit i alla öppningar men ljudet består. Står ej varmt, normal rumstemp, och ej i solljus.
Finns det någon som kan ge en ledtråd till vad jag kan göra för att normalisera intensiteten? Och/eller vad det kan vara för ev fel?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
Hej!
Troligtvis processorkylaren som är igensatt av damm. Fenomenet du beskriver brukar inträffa efter ca 1 år. Jag har en stationär dator hemma där processorkylaren behöver göras ren var sjätte månad. Den går inte att få helt ren från damm, svårt att komma åt med dammsugare. Plocka bort sidan på datorlådan och blås ren processerkylaren med tryckluft på burk eller dammsug.
/// Jari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig så låter det också som värmeproblem.

Jag rekommenderar att man inte dammsuger inuti datorn. Det kan lätt bli statisk elektricitet som orsakar t ex blåskärmar om ett halvår pga att RAM-minnet har tagit skada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Wigren

VENTUR
Dammsug inte inne i datorn utan att hålla fast fläkten, annars kommer den att låta konstant tills du köper ny.

Bäst av allt är att springa ner till maken och investera i en burk tryckluft.

Håll fast roterna för säkerhets skull!

CECILIA
Damm i flänsen är går hand i hand med värmeproblem.

En vanligt problem nu under sommarn kommer vara att datorerna starta om sig själva när dom pressas, som i tillexemple online spel.

Dom flesta löser detta med att ställa en fläkt bakom datorn  (Joo det är sant Stort flin ) 

Fast det är 9 utav 10 gånger löst med avdamning av flänsen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser



Jari, ditt antagande var nog helt korrekt. Jag har dammsugit och blåst med inriktning på processorkylningen och fläktarna är nu helt lugna och normala. TACK!

Joel, tack för tipset om att säkra fläktarna. Visst måste det påverka balansen vid infästningarna om man påverkar fläktarna/rotorbladen i annan riktning än vad som är avsett. TACK!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...