Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dell inspiron 545/546


tinalill

Rekommendera Poster

Tack för input på min fråga om Acer 1641 - blev ett inköp till mina föräldrar som använder datorn till internet, mail, enklare spel, ordbehandling...
Nu har jag för egen del kikat på följande Dell:

Inspiron 545
Intel® Pentium® E5200-processor med två kärnor (2,5 GHz, 800 MHz, 2 MB cache)
Äkta Windows Vista® Home Premium SP1 (32Bit OS) - svenska
2 048MB 800MHz DDR2-minne med dubbla kanaler [2 x 1 024]
Grafikkort: Integrerad Intel® Graphic Media Accelerator 3100
320 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk

alt.

Inspiron 546
AMD Athlon? 64 X2 5200+-processor med dubbla kärnor (2,7 GHz, 512 kB x 2)
Äkta Windows Vista® Home Premium SP1 (32Bit OS) - svenska
2 048MB 800MHz DDR2-minne med dubbla kanaler [2 x 1 024]
256 MB ATI® Radeon? HD 3450-grafikkort
500 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk

Räcker 2 MB RAM eller ska jag utöka det till 3? Processorn - fördelar Intel vs AMD Athlon, snabbhet?
Kan ni också ge mig en enkel förklaring på skillnaden mellan 32Bit, 64Bit OS osv blir jag glad :)

Användningsområden: internet, mail, lätt bildbehandling/redigering och kontorsgöromål inkl. bokföringsprogram.
//tinalill

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både datorerna är bra. Är det stor prisskillnad?

Allt handlar om vad du ska använda datorn till. Jag tror att den nedre datorn har bättre grafikkort och den övre datorn har bättre processor (rätta mig om jag har fel).


Räcker 2 MB RAM eller ska jag utöka det till 3? Processorn - fördelar Intel vs AMD Athlon, snabbhet?
Om du menar 2 GB... (inte MB)... så igen beror det mycket på vad du ska använda datorn till.

Det är aldrig fel att ha mycket RAM minne även om 2 GB duger till de flesta aktiviteter utförda av vanliga människor, kanske inte en del spel. Dock tar Vista ganska mycket RAM minne självt. Men så länge du inte ska redigera långfilmer, göra 3D modeller med över 1000 delar (exempelvis oljeplattformar) eller spela moderna spel så klarar man sig (dvs om du bara ska surfa och skriva word dokument)...

Jag hade nog iallafall köpt extra minne för att den ska gå att använda i framtiden.

Skillnaden mellan 32-bit och 64-bit (tror jag) är att 64-bitar har möjlighet att bearbeta större informationsmängder på RAM minnet mer effektivt än 32-bit. Det kan också uppstå problem med tex antivirus program och drivrutiner om du kör 64-bitar eftersom de flesta är designade för 32-bit.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...