Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta piratkopierad Win xp till lagligt


taget

Rekommendera Poster

Hej jag har köpt  en begagnad dator med xp som OP.

Detta Xp är en piratkopia som jag vill bli av med för att istället lägga in mitt eget Xp som är lagligt.

När jag sätter i min skiva så säger datorn att det redan finns ett nyare Xp så installationen går inte att fortsätta.

Hur gör jag för att komma runt problemet?

Tacksam för svar.

Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste formatera C: Tänk på att du måste ha alla drivrutiner till datorns komponenter och att om du installerar med en OEM-skiva är det inte säkert att det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste starta datorn från XP-skivan och inte sätta i skivan när den gamla XP är igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste starta datorn från XP-skivan och inte sätta i skivan när den gamla XP är igång.


Ok Cecilia.
Det skulle jag nu göra men det visade sig att biosen krävde ett "passvord".
Jag pratade med den förra ägaren, och han hade ingen aning om vad det är för passvord.
Går det att lösa i alla fall?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en del datorer så kan man få bort lösenordsbegäran genom att nollställa BIOS. Det gör man genom att flytta en bygel på moderkortet och/eller ta ur moderkortsbatteriet några minuter. Kolla i manualen. Men i andra datorer så finns det inget sätt att ta bort lösenordet till BIOS, det finns ju där av en anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routerfan
Din installerade piratversion innehåller förmodligen servicepack 2 eller 3. Din installationsskiva saknar troligen servicepack 2 eller 3. Du behöver integrera någon av nämnda servicepack till din installationsskiva. Det gör du enklast med hjälp av programmet N'lite

http://www.nliteos.com

På det viset skapar du en ny installationsskiva med sp2 eller 3 inlagt.

Därefter skall det gå bra. Du skall inte behöva gå in i bios för att installera XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...