Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Found an error?


Fly3r

Rekommendera Poster

Hejsan!

För det första vet jag inte om jag har postat detta på rätt ställe men iallafall.

Sedan igår fick jag ett problem när jag startar upp datorn. Skärmen blir svart efter en stund och sedan dyker texter upp om mitt BIOS osv. Längst ner på skärmen står det också:

Hardware monitor found an error. Enter Power setup menu for details.
Press F1 to continue, DEL to enter SETUP

När jag går in i Power setup ser det inte ut som om jag har något problem.
Men om jag istället klickar på F1 startar datorn som vanligt utan någon problem.

Har aldrig fått detta problem förr, så jag har vet inte vad detta kan bero på.
Hoppas ni förstår vad jag menar och vet vad felet kan bero på.

MVH Fly3r

P.S Jag har en ASUS P4SE ACPI BIOS REVISION 1010

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta är antagligen inte problemet men testa att rengöra lite om det ligger dam i datorn kan datorn stänga av sig för att det blir för varmt tror inte att det är detta kan vara att något sitter läst kän lite på sladarna så allt sitter i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta är antagligen inte problemet men testa att rengöra lite om det ligger dam i datorn kan datorn stänga av sig för att det blir för varmt tror inte att det är detta kan vara att något sitter läst kän lite på sladarna så allt sitter i.


Har redan försökt rengöra damm utan någon resultat. Får fortfarande problemet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena! Vad gjorde du innan problemet började? uppdaterade bios? När du trycker F1, datorn funkar som vanligt? Men du får fortfarande felmeddelanden när du startar om datorn? Prova öppna burken, och ta bort CMOS jumper (ca 10sekunder), den som sitter brevid din batteri. Så nollställer du bios till fabrik inställningar. Och sen sätter du tillbaka jumper och startar om datorn, se om meddelandet är borta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena! Vad gjorde du innan problemet började? uppdaterade bios? När du trycker F1, datorn funkar som vanligt? Men du får fortfarande felmeddelanden när du startar om datorn? Prova öppna burken, och ta bort CMOS jumper (ca 10sekunder), den som sitter brevid din batteri. Så nollställer du bios till fabrik inställningar. Och sen sätter du tillbaka jumper och startar om datorn, se om meddelandet är borta. 


Hej! Har inte gjort något innan problemet dök upp. Datorn fungerar som vanligt när jag trycker F1 men problemet dyker upp igen när jag startar datorn.

Jag ska prova ta bort CMOS när jag har har tid. Meddelar ifall det fungerar då.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu försökt med både ultimatescar och seremans ideér men ingen av de fungerade. Provade starta om BIOSen men felet dök fortfarande upp det det.
Provade också med optimal setting med det fungerade heller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du kollat POST (Power-on Self-test)? Har du ett hårdvaruproblem kanske du kan se något där.

Håll ner Esc-tangenten när du startar, var beredd med Pause/Breake för att hålla kvar bilden,
hoppas att du kan se något där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...