Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Explosion i Cd-läsaren!


gothia guy

Rekommendera Poster

När jag och min syster satt och spelade data då sa det PANG och cd-skivan exploderade i läsaren (vi hade spelad i ca.6-7 timmar)
En del av skivan ramlade in i datan och läsaren öppnar sig automatiskt. Vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om ni har garanti kvar lämmna in antingen hella datorn utan att öppna den alls så kan säker de ni köpt den från fixa datorn men om det inte finns någon garanti kvar så ska ni om ni vet vad ni gör öppna datorlådan och plocka ut delarna ( cd/dvd skivs delarna) ur datorn ( jag tror inte det  finns något där utan att de finns i dvd läsaren) men om ni hittar nåt i datorn ta ut det och plocka ut dvd läsaren jag vet inte om ni försökt använda den igen men jag skulle nog ta ut den och köpa en ny för ca: 200kr så det inte är något skadat och det bara blir värre om ni försöker använda den igen men ni kan på egen risk försöka få igeng den men om det ligger delar i den från dvd skivan tror jag inte att det kommer fungera. men kolla hur kontakten ser ut på dvd läsaren om ni ska köpa ny kolla om eran dator använder IDE kontakt ( ca 5cm bred och några millimeter hög) eller om ni har en SATA II kabel ( ca 1cm bred och bara 2mm hög)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pc för alla skrev en stor artikel om det här under början av 2000-talet. I tv-programmet Mythbusters togs också detta upp ( där de säger att de fått detta från en svensk datortidning).
Orsaken att skivor kan explodera är att de är en liten spricka i skivan. Hastigheten på läsaren kan också avgöra, i testet har jag för mig att skivorna kunde spricka i en hastighet av 42x. Jag själv har varit med om att en skiva exploderar, det var då jag gick i högstadiet, då har jag sett sedan tidigare en liten spricka i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem som du nämner.

Jag gjorde så att jag bytte CD/DVD spelaren (till en gammal). Sen gick min dator sönder pga överspänning så att jag satte in den gamla DVD-spelaren i datorn när den skulle repareras (på garantin)..fick en ny och det gick bra.

Jag försökte plocka ut bitarna, men det rekomenderas inte... jag tror att det är ganska lätt att bryta garantin om man försöker plocka isär DVD spelaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...