Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min dator startar om


snuffe1111

Rekommendera Poster

Min dator (XP Professional) har blivit helt knasig idag! 
Vid lunchtid stängde jag som vanligt av datorn via "stäng av"-knappen. När jag kom tillbaka till arbetsrummet så var datorn igång igen. Jag stängde av den på nytt, och upptäckte att när den loggar ur Windows, sparar alla inställningar och ska stänga av, så startar den om igen - helt av sig själv.
Jag har Avast antivirus, SuperAntispyware, SpyBot, AdAware, Registry Mechanic, Registry Clean Expert mm. Har kört allihop under dagen, men datorn fortsätter att starta om när jag har stängt av den. 
Kan det helt enkelt vara ett fysiskt fel - eller kan det vara nå't virus som jäklas med min dator? (För ett par år sedan fanns det ju ett virus som stängde ned Windows. Nu är det precis tvärtom - nu startar Windows istället :=(
Tacksam för tips!!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter
snuffe1111!

Vad ska du med alla dessa program till:
Avast antivirus, SuperAntispyware, SpyBot, AdAware, Registry Mechanic, Registry Clean Expert mm.

Avast antivirus är OK, hämta sedan hem CCleaner och släng dom andra.

Nåja, du kan ha SuperAntispyware kvar, men dom andra gör ju ingen nytta och i synnerhet om du kör flera likadana städprogram efter varann.

Vad du kan göra är att köra en diskkontroll, kom jag på, när jag läste lite mera.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Olle!

Jag har faktiskt CCleaner installerad. Glömde bara att nämna det.! Vad som är trist, är att du försöker  sitta som nå'n sorts  magister när du skriver på webben. Vi andra är - tro't eller ej - rätt datakunniga också.
Ge istället handgripliga råd om de problem vi söker, istället för att mästra. Ännu så länge ligger du på minus vad gäller bl a mitt problem. 
Frågan var inte vilka program jag har installerade i min dator, utan varför min dator startar om när jag fysiskt har stängt av den. Svara på det Olle! (om du kan...)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows XP och Windows Vista startar som standard datorn om istället för blåskärm. Det kan vara någon drivrutin som inte fungerar som det ska. Avaktivera starta om automatiskt genom att högerklicka på Den här datorn och välj Egenskaper. Välj fliken Avancerat och inställningar under Start och återställning. Bocka ur Starta om automatiskt om den är aktiverad och klicka sedan på OK. Nu blir det lättare att få reda på felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

snuffe1111!

Varför så snarstucken! Och hoppsan där fick du svaret av Alexa.

Men lusar man ner datorn, med så mycket skräp, som du gjort, så är det förstås din ensak. Jag gör annat än sitter och scannar efter skräp dagarna i ända.

Och stänger du av med strömbrytaren, bör du köra en diskkontroll, när du sedan får igång datorn, för att reparera eventuella fel, om du nu vet vad det är.

Det kan även i vissa fall vara något strul med strömförsörjningen, när en dator startar om, så det finns mycket som kan påverka systemet, om man har lite otur. Det har även funnits virus som orsakat detta fenomen.

Egentligen trodde jag du visste, det Alexa tipsade om, men annars får du lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varmt tack för tipset, Alexa! Stringent och tydligt svar. Det är sån't man uppskattar
Samtidigt en liten klackspark till Ollemunter: försök vara åtminstone lite ödmjuk, och återigen - sluta lek magister!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

sådan hund sådan herre!

Vad var det för fel på din dator?

En nyfiken magister vill gärna veta Stort flin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du Olle... 
Jag får väl upprepa min initiala fråga (som f ö inleder den här tråden).
Alltså: min dator vill inte stänga av sig, utan startar om när den har loggat ur Windows och sparat inställningarna. Då plötsligt - poff - så startar den om igen.

Jag har följt Alexas råd (ovan) att avaktivera "starta om" under Egenskaper i Den här datorn. Jag har även kört diskkontroll, men det har inte skett någon förändring. Datorn startar lika förbaskat om efter att jag har stängt av den.

Nu har du chansen Olle, att lösa problemet och visa vilken duktig magister du är!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du drar ut nätverkskabeln innan du stänger av datorn, startar den upp igen då i alla fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

snuffe1111!

Kanske skulle sagt det tidigare.

Har precis det problemet med min laptop från Toshiba. Den är inköpt i september förra året och precis som du berättar, händer det för mig också, någongång ibland. Jag stänger av den via Start och stäng av och den slockanar som den ska, för att efter någon minut starta om igen. Jag loggar in och kollar i loggen, om jag kan hitta något fel, men icke, därefter stänger jag av och då funkar det som det ska.

Den här laptopen har jag Vista Buisness på och jag tror i mitt fall, att det är något med strömförsörjningen som strular. Jag har den som experimentdator för virtuella installationer i programvaran VMware Workstation och det är oftast efter att jag laborerat med det programmet och testat olika operativsystem som detta fenomen uppstår.

Jag har aldrig haft något liknande problem på någon annan av mina datorer, bara på laptopen och jag tror inte du är den första som frågat om detta problem heller.

Men du vet hur det är och kanske precis som när ett par personer står och kliar sig i huvudet och titta på en bilmotor, när en tredje person kommer och talar om vad felet är. Precis så är det med datorer, det kan vara så enkelt att man inte förstår, att se problemet på rätt sätt, även hur mycket man än anstränger sig.

Vi får hoppas att någon annan, som man säger, dyker upp och fixar detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!
Tack för ditt svar. Jag testade att dra ur nätverkssladden innan jag stängde av, men det blev tyvärr samma resultat. Datorn startade om igen.
Kan det möjligen vara ett fysiskt fel?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta datorn med "safe mode" läge, f8 och felsökningsläge på svenska, innan windows startar. Och stäng av datorn där, startat den fortfarande om? Om den stängs av, då har du nån "program" som jävlas i windows. Du kan även prova ta F8, och "senaste konfiguration som funkade" alternativet. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...