Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trött bärbar


corneliu99

Rekommendera Poster

Hej, Vi har en compaq bärbar, c:a 5 år gammal. Den har blivit seg som sirap tar evigheter på sig att starta, hänta skrivbordet, starta EI.
Hårddisken arbetar som en vibrator, utan uppehåll. Primärminnet är 256 MB förmodligen alldeles för lite?? Jag har städat registret, tagit bort temp filer m m.
Ska jag köpa mer minne? Datorn har plats för 2 moduler, kan man installera olika storlekar?

MVH/corneliu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
Hej!
Prova även Ashampoo winoptimizer 5.11 från PC för alla;s programbank. Programmet är gratis för tillfället. Har själv testat denna på min bärbara med märkbart förbättrad prestanda, i synnerhet under uppstarten. Detta trots att jag precis återinstallerat win xp pro på en ny hd efter en hd krasch. Uppstarten snabbades även upp på en stationär dator med något år på nacken. Har även använt Ccleaner men det verkar som winoptimizer hittar lite mera skräp att ta bort.
/// Jari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Har själv testat ashampoos program och gillar dom inte dels så får man massa mejl från dom efter registrering. Sen höll det programet på att krasha en kompis dator för att den rensade fel grejor. så skulle inte rekomendera det. Men det kan skilja från dator till dator om det fungerar bra eller inte.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland kan det även vara så att för att slippa "segheten" i datorn, får du göra en ominstallation av ditt operativsystem. Prova gärna de andra förslagen innan dock.
När det gäller minne är det svårt att säga vad du kan uppgradera med, För detta behövs modellnamnet på din compaq. Annars kan du säkert ta kontakt med en återförsäljare, så kan de säkert hjälpa dig. Dustin t.ex har en minneskonfigurator på nätet som du kanske kan använda dig av. Vet inte om andra butiker på nätet har något liknande, men surfa gärna runt lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren
Jag har städat registret, tagit bort temp filer m m.
MVH/corneliu


Hej Igen!

Du kan även gå till Den Här Datorn Klicka på C: så kommer det fram alla mappar som finnes leta reda på Windows mappen sedan Prefetch Mappen och TÖM denna också!

Detta kan göra att denna blir LITE snabbare! Allra helst OM du ej har gjort detta förut!

Helren
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...