Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför ska man behöva antivirusprogram?


stigadam

Rekommendera Poster

Visst är det konstigt? Varför ska man behöva antivirusprogram?

När jag packade upp och satte igång en ny dator hos grannen missade jag att sätta igång antivirusprogrammet. Några dagar senare var datorn infekterad, antivirusprogrammen som jag körde då kunde inte ta bort eländet. 

En bekant installerade en ny version av Windows och uppdaterade över Internet. Antivirusprogrammet var inte aktiverat ? vips insjuknade datorn.

Vad göra? Man sparar undan e-post, dokument och diverse bilder som finns på datorn. Helst ska man ju ha löpande säkerhetskopiering. Och hoppas att man har kvar CD-skivor på de program som finns installerade. Sedan är det dags att formatera hårddisken och använda många timmar på att återställa datorn i körbart skick. 

Tänk om någon annan leverantör, till exempel Volvo eller Elektrolux, skulle leverera en produkt som gick sönder första dagen. Vad händer om det blir något problem med en bil? Toyota återkallar 1,3 miljoner bilar. För att ta bort en plastbit som kan orsaka rökutveckling. 

När en Mercedes välte i älgtestet, då modifierades bilen av tillverkaren och blev säker. Varför reagerar inte it-journalisterna på samma sätt som bil-journalisterna? Här accepterar man utan vidare att man måste använda en tredjepartsprodukt, inte bara en gång utan jämt och ständigt så länge man använder Windows på datorn. 

Om moster Agda i Bortomsel vill skicka e-post till sina barn i Nebraska måste hon skaffa ett antivirusprogram. Hon törs inte ens skaffa dator, hon läser ju i tidningen och ser på TV hur farligt det är med dator. 

Under tiden som både Microsoft, Norton, Panda och vad de nu heter tjänar grova pengar på en undermålig produkt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virus och andra skadliga program flyger inte in i datorn hur som helst, mitt antivirusprogram har inte hittat något på väldigt många år så jag skulle inte ha behövt något antivirusprogram under den här tiden.

Skadliga program kommer in genom något som användaren gör, laddar ner illegala program som innehåller skadliga filer (jag bara måste ha photoshop men det är ju så dyrt så jag fildelar ner det i stället), öppnar spammejl så skadlig kod börjar köras, vill se porr (och går på att det behövs en ny codec eller flashversion men i stället installerar något skadligt), besöker hackade eller illasinnade webbsidor som då innehåller kod som utnyttjar säkerhetshål i gamla versioner av Flash, Java, Adobe Reader eller ansluter en dator utan brandvägg till internet eller något annat.

Att beskylla Microsoft för ovanstående är att skylla på biltillverkaren för att man krockar när man kör rattfull.

Och när Microsoft försöker göra Vista säkrare än XP så klagar folk på att det är så jobbigt att trycka på Fortsätt när man ska installera något eller göra något annat som skadliga program också försöker göra så att de inaktiverar skyddet. Ungefär som att säga att det är så jobbigt att knäppa säkerhetsbältet i bilen så det vill jag inte göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

maccaddam @ 2009-02-02, 20:51

Visst är det konstigt? Varför ska man behöva antivirusprogram?

När jag packade upp och satte igång en ny dator hos grannen missade jag att sätta igång antivirusprogrammet. Några dagar senare var datorn infekterad, antivirusprogrammen som jag körde då kunde inte ta bort eländet. 

En bekant installerade en ny version av Windows och uppdaterade över Internet. Antivirusprogrammet var inte aktiverat ? vips insjuknade datorn.

Vad göra? Man sparar undan e-post, dokument och diverse bilder som finns på datorn. Helst ska man ju ha löpande säkerhetskopiering. Och hoppas att man har kvar CD-skivor på de program som finns installerade. Sedan är det dags att formatera hårddisken och använda många timmar på att återställa datorn i körbart skick. 

Tänk om någon annan leverantör, till exempel Volvo eller Elektrolux, skulle leverera en produkt som gick sönder första dagen. Vad händer om det blir något problem med en bil? Toyota återkallar 1,3 miljoner bilar. För att ta bort en plastbit som kan orsaka rökutveckling. 

När en Mercedes välte i älgtestet, då modifierades bilen av tillverkaren och blev säker. Varför reagerar inte it-journalisterna på samma sätt som bil-journalisterna? Här accepterar man utan vidare att man måste använda en tredjepartsprodukt, inte bara en gång utan jämt och ständigt så länge man använder Windows på datorn. 

Om moster Agda i Bortomsel vill skicka e-post till sina barn i Nebraska måste hon skaffa ett antivirusprogram. Hon törs inte ens skaffa dator, hon läser ju i tidningen och ser på TV hur farligt det är med dator. 

Under tiden som både Microsoft, Norton, Panda och vad de nu heter tjänar grova pengar på en undermålig produkt.



Hej!

Jag tycker utan att vara "stötig eller dylikt" att du svara lite på din egen fråga!

Iof säger du att du GLÖMDE antivirus programmet så glömma kan ju alla göra! Och dessutom så hjälpte du en annan så då är det ännu lättare att glömma "Tycker jag iaf" !

Men normalt så skulle JAG INTE gå ut på nätet utan Antivirus program som dessutom är uppdaterat.

Under tiden som både Microsoft, Norton, Panda och vad de nu heter tjänar grova pengar på en undermålig produkt.


Så OM du INTE hade glömt Antivirus Programmet så hade troligtvis detta ONÖDIGA program sett till att datorn gå och gick som den skall!

Sen skall du ju INTE heller köra flera Antivirus Program på engång!

Helren
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är allt överstruket?

Jag tycker att man ska ha antivirusprogram, jag försöker i mån installera brandvägg och antivirus innan jag kopplat på internet från en cd eller usb-minne utan att ha internet ikopplad då slipper man problem. Sen kan man köra SP3 eller SP1 från cd också så får man snabbt uppdateringar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är allt överstruket?

Jag tycker att man ska ha antivirusprogram, jag försöker i mån installera brandvägg och antivirus innan jag kopplat på internet från en cd eller usb-minne utan att ha internet ikopplad då slipper man problem. Sen kan man köra SP3 eller SP1 från cd också så får man snabbt uppdateringar.



Hej!

Vet INTE skulle försöka ändra detta men det gick ej?

Helren
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

maccaddam!

Nya datorer är ju som oftast inte bestyckade med Antivirusprogam, så hela ditt inlägg verkar sjukt. Kan ju ha varit en provversion förinstallerat, förstås.

Som Cecilia sa, kan inte bara virus hoppa in av sig själv i datorn, det måste finnas en mänsklig hand bakom detta.

Men visst, att sedan inte veta vad man gör, kan ställa till det, när man beger sig ut i cyberrymden, men nödvändigt att ha ett Antivirusprogram är det inte, men man blir precis som i bilen, när man tar på säkerhetsbältet lite tryggare.

Sedan 2001 har jag använt NOD32 på mina datorer, men aldrig fått något virus. NOD32 har stoppat många nedladdningar, både skapade av mig och ofrivilliga, så visst funkar det att ha ett väl fungerande Antivirusprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ollemunter, cecilia med flera!

Kul att ämnet engagerar!
"Nya datorer är ju som oftast inte bestyckade med Antivirusprogam, så hela ditt inlägg verkar sjukt. Kan ju ha varit en provversion förinstallerat, förstås." (ollemunter)

Jodå, de flesta nya datorer har ett tidsbegränsat antivirusprogram medskickat. Poängen är att i fallet med grannen så är han väldigt sällan ute på nätet, egentligen utväxlar han bara e-post med några personer i omvärlden. Poängen med att en bekant i stort sett under installationen fick virus är att - Obs! Cecilia! - att faktiskt skadliga program flyger in i datorn lite hur som helst! Eftersom ditt antivirusprogram inte hittat något på vädigt många år förslår jag att du avinstallerar antivirusprogrammet och brandväggen och kollar hur länge datorn håller sig frisk.

Och - Cecilia - att beskylla moster Agda i Bortomsel att vara rattfull när hon bara skriver mail till sina barn i Nebraska - det verkar ärekränkande!

Helren skriver att "Men normalt så skulle JAG INTE gå ut på nätet utan Antivirus program som dessutom är uppdaterat." 
Just precis, det borde väl vara leverantörens (=Microsoft) ansvar om han leverar en produkt som är avsedd att användas på nätet? 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Poängen är att i fallet med grannen så är han väldigt sällan ute på nätet, egentligen utväxlar han bara e-post med några personer i omvärlden."
Problemet med folk som sällan använder internet och bara utväxlar mejl med några personer är att de inte känner igen riskerna, de öppnar gladeligen spam och deras skadliga bilagor samt tror på webbsidor som säger att datorn är infekterad och att de måste installera XP Antivirus 2008. Det är som med folk som i 10 år bara kör bilen fram och tillbaks till affären 1 km bort och sedan kommer ut på en motorväg eller en fullsmockad rondell i rusningstid i en storstad.

"Poängen med att en bekant i stort sett under installationen fick virus är att - Obs! Cecilia! - att faktiskt skadliga program flyger in i datorn lite hur som helst!"
Om man har datorn ansluten till internet utan brandvägg under installationen av Windows så får man intrång. Det är ju därför som XP sedan Service Pack 2 innehåller en brandvägg.

Jag tänker inte avinstallera vare sig antivirusprogram eller brandvägg lika lite som jag tänker sluta använda säkerhetsbälte i bilen bara för att jag inte har behövt vara skyddad av det under ändå fler år. Jag har också försäkring på huset fast jag inte har haft inbrott.

"Och - Cecilia - att beskylla moster Agda i Bortomsel att vara rattfull när hon bara skriver mail till sina barn i Nebraska - det verkar ärekränkande!"
Den tolkningen får stå för dig, för jag har inte skrivit något sådant. Du skrev ju att moster Agda inte tordes skaffa en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Poängen är att i fallet med grannen så är han väldigt sällan ute på nätet, egentligen utväxlar han bara e-post med några personer i omvärlden."
Problemet med folk som sällan använder internet och bara utväxlar mejl med några personer är att de inte känner igen riskerna, de öppnar gladeligen spam och deras skadliga bilagor samt tror på webbsidor som säger att datorn är infekterad och att de måste installera XP Antivirus 2008. Det är som med folk som i 10 år bara kör bilen fram och tillbaks till affären 1 km bort och sedan kommer ut på en motorväg eller en fullsmockad rondell i rusningstid i en storstad.

Med den inställningen säger du att Internet inte är något för sådär 1/4 av befolkningen som bara vill använda det utan att behöva bekymra sig för virus och sådant.  Du vill alltså införa körkort för att köra på Internet? Nätet är inte bara för sådana som du och jag, tycker jag, utan borde var lika enkelt som att köra en TV.  DET är något för Microsoft (och Linux och Apple) att leva upp till!  
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror aldrig att man kommer att kunna använda en dator med lika lite kunskap som behövs för att hantera en teve, utan att en dator, precis som en bil eller ett hus, kommer att fortsätta behöva underhåll och skötsel för att fungera utan problem. Däremot så kommer det förhoppningsvis att bli mindre problematiskt med Vista än med XP, samt att för att det blir mer naturligt för dem som växer upp idag att ta hand om sina datorer.

Jag skulle gärna ha en bil utan att behöva bekymra mig för att olja behöver bytas varje år, däck och glödlampoer behöver bytas, bilen behöver besiktigas, den måste låsas för att inte bli stulen etc. Men eftersom det inte går så står jag ut med de extra bekymrena för att kunna ha en bil att åka i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror aldrig att man kommer att kunna använda en dator med lika lite kunskap som behövs för att hantera en teve, utan att en dator, precis som en bil eller ett hus, kommer att fortsätta behöva underhåll och skötsel för att fungera utan problem. Däremot så kommer det förhoppningsvis att bli mindre problematiskt med Vista än med XP, samt att för att det blir mer naturligt för dem som växer upp idag att ta hand om sina datorer.

Jag skulle gärna ha en bil utan att behöva bekymra mig för att olja behöver bytas varje år, däck och glödlampoer behöver bytas, bilen behöver besiktigas, den måste låsas för att inte bli stulen etc. Men eftersom det inte går så står jag ut med de extra bekymrena för att kunna ha en bil att åka i.

Men du skulle knappast acceptera att köpa en bil utan säkerhetsbälten? Eller att bromsarna plötsligt slutar fungera? Det är skillnad på underhåll och säkerhet! 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ändra bloggrubrik? Jag lyckades faktiskt klura ut det på egen hand. Alltså kan jag ta bort det här inlägget. Eller kan jag inte det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bloggar vet jag inget om. Du får kontakta IDG.

När det gäller säkerhet så kommer Vista som standard med brandvägg, Windows Defender och UAC (användarkontroll) vilket är mycket bra skydd (särskilt UAC), och du säger ju själv att datorer som köps färdiga ofta kommer med antivirusprogram.

Microsoft har antivirusprogram och skulle kunna leverera med det och göra brandväggen bättre etc men då skulle de ju dras inför domstol för att utnyttja sin marknadsledande roll för att förstöra marknaden för sina konkurrenter (brott mot konkurrenslagar). De har ju redan blivit stämda för att leverera med en mediaspelare och därmed förstöra marknaden för alternativa program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska man behöva antivirusprogram?

jo för att många användare saknar kunskap, vilket kan leda till att man gör dumheter/misstag på nätet. självklart kan inte ett antivirusprogram skydda mot alla olika typer malware som dyker upp (kanske 150.000 per månad), det förstår man om man vet hur ett antivirusprogram fungerar. dessa program rändras hela tiden lite hela tiden för att försöka hålla jämn takt med hur hoten förändras men hoten skapas ju alltid först

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska man behöva antivirusprogram?

jo för att många användare saknar kunskap, vilket kan leda till att man gör dumheter/misstag på nätet. självklart kan inte ett antivirusprogram skydda mot alla olika typer malware som dyker upp (kanske 150.000 per månad), det förstår man om man vet hur ett antivirusprogram fungerar. dessa program rändras hela tiden lite hela tiden för att försöka hålla jämn takt med hur hoten förändras men hoten skapas ju alltid först
Jomenvisst - men poängen är ju att antivirusprogrammen bör ingå i Windows och att Microsft ska ha ansvar för att uppdatera så att Windows fungerar. Om man betalar dyra pengar för Windows ska man inte behöva leta reda på ett externt program för att inte drabbas av virus. Det är knappast något som EU eller andra skulle protestera mot. Det tillför ju ingenting, antivirusprogram ska bara skydda.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska man behöva antivirusprogram?

jo för att många användare saknar kunskap, vilket kan leda till att man gör dumheter/misstag på nätet. självklart kan inte ett antivirusprogram skydda mot alla olika typer malware som dyker upp (kanske 150.000 per månad), det förstår man om man vet hur ett antivirusprogram fungerar. dessa program rändras hela tiden lite hela tiden för att försöka hålla jämn takt med hur hoten förändras men hoten skapas ju alltid först
Jomenvisst - men poängen är ju att antivirusprogrammen bör ingå i Windows och att Microsft ska ha ansvar för att uppdatera så att Windows fungerar. Om man betalar dyra pengar för Windows ska man inte behöva leta reda på ett externt program för att inte drabbas av virus. Det är knappast något som EU eller andra skulle protestera mot. Det tillför ju ingenting, antivirusprogram ska bara skydda.


det kanske dyker upp ett framöver men det är ju inget som säger att det skulle vara effektivt. om det fanns så skulle man ju vara tvungen att hämta det från MS och sen installera det. jag ser ingen skillnad mot att hämta det gratis från t ex antivir, avast eller avg's hemsidor. desutom är det ju inte speciellt svårt att skriva gratis antivirus i google och klicka på sök. man kan även ladda ner windows defender (anti-spyware) från MS som ett komplement till antivirusprogrammet.

windows fungerar utan uppdateringar, du kan installera xp utan service pack och det fungerar utmärk. väljer man vara uppkopplad mot nätet är det ju inte att rekomendera att strunta i uppdateringar/service pack men fungerar gör det.
det är inte windows som infekterar sig själv utan det är användaren som väljer vad som hämtas och körs (och vilka rättigheter som används). det är rätt så lätt att bli lurar att tro vissa saker man ser på nätet men då är det ju kompetensen som saknas hos användaren och den saknaden kan man ju inte beskylla bill gates för.




Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ändra bloggrubrik? Jag lyckades faktiskt klura ut det på egen hand. Alltså kan jag ta bort det här inlägget. Eller kan jag inte det?

Du kan väl skriva hur i stället, så kan det vara till nytta för någon annan.

Jo, konkurrenslagarna är sådana att den som har en monopolliknande ställning inte får göra vad som helst. Naturligtvis är det så att om Microsoft skickade med ett bra antivirusprogram i Windows så skulle det göra att Eset, F-secure och alla andra antivirusföretag förlorade 90% av sina kunder och de skulle gå i konkurs.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ändra bloggrubrik? Jag lyckades faktiskt klura ut det på egen hand. Alltså kan jag ta bort det här inlägget. Eller kan jag inte det?

Du kan väl skriva hur i stället, så kan det vara till nytta för någon annan.

Jo, konkurrenslagarna är sådana att den som har en monopolliknande ställning inte får göra vad som helst. Naturligtvis är det så att om Microsoft skickade med ett bra antivirusprogram i Windows så skulle det göra att Eset, F-secure och alla andra antivirusföretag förlorade 90% av sina kunder och de skulle gå i konkurs.

Under min bloggsida finns en länk som  heter blogginställningar.

Men du vet inte hur man tar bort ett inlägg i forumet?

Om Microsoft skött sig från börja hade ju F-secure, Panda etc inte behövt finnas till. Microsoft brukar inte vara blyga när det gäller att köpa eller köra över konkurrenter. Men de tycker kanske synd om antivirusföretagen. Eller att de inte ser någon lönsamhet i att ha ett eget antivirusprogram, de skulle inte kunna ta betalt i samma omfattning som fristående leverantörer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som användare kan man inte ta bort inlägg, utan man kan bara ta bort all information i det. Moderatorer kan ta bort inlägg, men det kräver mycket arbete i många steg så då ska det allt vara väldigt viktigt att få bort inlägget.

Program utvecklas dåligt utan konkurrens, precis som det inte hände något med Internet Explorer på många år innan Firefox började ta marknadsandelar så skulle ett antivirusprogram utan konkurrens ta mycket resurser från datorn etc.

Det finns skadliga program även till Mac och Linux, så du får nog skälla på Apple och företagen som står bakom Linux-distributioner också. Det har de senaste åren blivit allt vanligare i Windows-datorer med den typ av skadliga program som kallas rootkit och de har ju fått sin namn för att de först förekom i Unix/Linux-miljö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt. Jag har i flera år hppats på en värdig konkurrent till Windows, men Linux har ju inte lyckats särskilt bra. Nu verkar det vara Google som utmanar på ett lite annorlunda sätt. En bra konkurrnet till Windows skulle kunna ha säkerhet som konkurrensfaktor - då skulle det nog bli fart på Microsoft också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...