Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

6TO4 Adapter och isatap.


ventur

Rekommendera Poster


I Enhetshanteraren under nätverkskort finns, förutom nätverkskortet, två poster som heter 6TO4 Adapter resp. isatap.

Jag har försökt, genom att bla googla, ta reda på vad dessa är och vad de är till för men inte blivit mycket klokare. De fungerar inte och har felkod 31.

Då jag har haft störningar i min uppkoppling misstänker jag att dessa kanske kan ha något med detta att göra. Har haft kontakt med min internetleverantör, Telia, och de sa att jag kunde ta bort dessa men vill först veta vad det är innan jag gör något.

Någon som vet?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6TO4 Adapter lär väl vara något som konverterar mellan IP v6 och IP v4. Eftersom inte IP v6 används av någon internetleverantör i Sverige än så är det inget som behövs. Om du har XP så ska det gå att avinstallera IP v6 i Kontrollpanelen - Lägg till eller ta bort program, och om du har Vista så kan du avbocka IP v6 i egenskaperna/inställningarna för nätverkskortet.

ISATAP har också med IP v6 att göra:
http://en.wikipedia.org/wiki/ISATAP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Någon då som vet vad IP v6 är för något och om det har någon funktion som kan påverka nätverk och uppkoppling i övrigt om man väljer att ta bort det?

Vad är isatap, någon som vet? I så fall, påverkas något annat om man tar bort det?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IP är ett av de protokoll som används för kommunikation på internet och v6 står för version 6.
http://sv.wikipedia.org/wiki/IPv6

Som sagt, IP v6 används inte i Sverige och jag installerade det aldrig från Windows Update i min XP-dator och nu i Vista så har jag inaktiverat det i egenskaperna för nätverksanslutningen.

Men om du är orolig så ta inte bort dem utan inaktivera dem, då kan du ju om något händer aktivera dem. Men de fungerar ju inte idag (kod 31) så det låter ju inte sannolikt att något skulle hända för att man tar bort något som inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Ok, tack. Jag inaktiverar dem.

Man blir lite fundersam när det dyker upp saker man aldrig sett innan och inte vet vad det är.
Ioma jag haft lite problem med uppkopplingen ville jag eliminera ev risker.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...